Uit een oude catalogus van 1927 heb ik evt aanwijzingen gevonden:
Ook in 1931 wordt hier over gesproken:
Ik denk als het "nep transfers" zouden zijn dat men dan niet het woord gereviseerd in het logo verwerkt. Mij lijkt het mij hetzelfde wat ook bij Burgers en Simplex al het geval was. En wat deze prijs couranten ook bevestigen dat Gazelle dit ook deed.
Het blijkt dat er misschien nog iemand een dergelijk transfer heeft maar dan heel erg afgesleten. Dit transfer is van een fiets uit 1950. Helaas niet meer te zien of er ook "gereviseerd" onder de transfer heeft gestaan.
En inmiddels ook van Herbert Kuner begrepen dat hij de transfers wel meent te hebben gezien, echter niet meer weet of dit losse transfers waren (tijdens beurzen) of deze op fietsen te hebben gezien.
De transfers zijn dus wel echt, maar het is onbekend of de transfers ALLEEN door Gazelle zijn gebruikt of ook door dealers of andere zaken die Gazelle onderhielden.
Ook de datering lijkt erg moeilijk te zijn.
En Gazelle kon mij ook niets vertellen, die verwezen naar de oude fiets haha.
Toch heel jammer dat zon groot merk als Gazelle weinig tot niets weet van haar eigen geschiedenis. Maar goed, dankzij leden van de oude fiets kom ik wel steeds meer te weten.
Dat Gazelle zelf niks weet verbaast mij helaas niet. Ik ken iemand die ooit een oude Gazelle catalogus (1937?) bij Gazelle zelf uit het grof vuil opviste. Triest als er zo met de geschiedenis en erfgoed wordt omgegaan. Hoeveel ruimte neemt een oude catalogus nou in?
Ja das heel triest. Ik ken merken die alles van hun eigen merk archiveren en zodoende zelfs modellen en typen weten uit de 30-er jaren bv. En Gazelle zou toch ook zon trots merk moeten wezen. Maar goed, geloof dat Gazelle tegenwoordig eigendom is van een investeringsmaatschappij oid?