Oude Transportfiets

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
J_H_L_
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2012, 11.11
Locatie: Achterhoek

Oude Transportfiets

Bericht door J_H_L_ »

Hallo!

Na jarenlang allerhand café-barrels te hebben gereden ben ik nu van plan een goeie en mooie fiets fatsoenlijk te renoveren.
Inmiddels heb ik een gazelle(?) transportfiets thuis staan met een paar 'te nieuwe' wielen en onooglijke laklagen. Maar wel mooie gazelles in het tandwiel, "standaard" drager op de voorkant en alleen maar wat oppervlakkige roest.

Afbeelding

Nu ben ik wel benieuwd naar de leeftijd van de fiets. Het framenummer is 72487. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Aantal cijfers zijn slecht te lezen op de foto. Voor het opschuren was dat precies andersom :mrgreen:

Afbeelding

Verder ben ik nog op zoek naar een paar oude wielen. (iig met oude onderdelen als naven en brede velgen) en knakt de trapas, waar ook de smeernippel bij ontbreekt. Iemand nog onderdelen liggen?

M.v.g. JHL
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi M,
Er bestaat een vermoeden dat het hier niet om een Gazelle gaat.
Als er vlak boven het onderste lagerdeel van het balhoofd 'gazelle' in de lug is geslagen dan is het frame wel van Gazelle.
Gazelle had eigen bagagerekken met typische kenmerken.
Het balhoofd maakten ze ook zelf en ziet er anders uit dan op jou fiets.
De voornaven van Gazelle zijn zeer dik en er staat ook gazelle ingeslagen.
Het stuur van Gazelle heeft ook ingeslagen letters. Die zijn te lezen op het verbindingsstuk tussen de stuurbocht en de stuurpen.
Desalniettemin een leuke fiets om iets van te maken.
Onderdelen van de trapas zijn erg verschillend dus die zou ik even goed opmeten.
Een paar cups kan ik je waarschijnlijk wel aan helpen en anders zijn die ergens anders nog wel te krijgen. Het is meestal 45mm maar ook daar wil wel eens verschil in zitten.
Gazelle was lekker eigenwijs en had cups met een diameter van 45,4mm.
De konen is een ander verhaal omdat daar veel verschil in bestaat. Om mij onbekende redenen blijven de cups altijd veel beter dan de konen dus daar zijn er minder van overgebleven.
Naven, voor en achter zijn er ook nog meer dan genoeg.
Velgen voor transportfietsen zijn weer wat lastiger maar ook die komen nog wel eens voorbij op marktplaats bijvoorbeeld.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J_H_L_
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2012, 11.11
Locatie: Achterhoek

Re: Oude Transportfiets

Bericht door J_H_L_ »

Marktplaats hou ik al een beetje in de gaten. Wat het voor een merk is vraag ik me nog af. Vandaar ook het vraagteken in de eerste post. Ik zal van de week eens kijken of er nog wat in het frame staat geslagen en of dat nog leesbaar is onder al die lak.Zijn er nog specifieke kenmerken in het frame te vinden? detailaansluitingen of iets waaraan het merk te herleiden is?
M.v.g. JHL
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi M,

Een van de dingen die ook typisch is voor Gazelle zijn de 'afhangende schouders' van de voorvork.
Dat wil zeggen dat de kroon van de voorvork aan de bovenkant links en rechts iets afloopt naar beneden.
Op de foto is dat net niet goed te zien.

Een ander ding van Gazelle is dat het snoertje voor het achterlicht door de kraal van het achterspatbord loopt.
Je kunt zien dat de kraal aan de kant van de remhevel iets dikker is dan aan de andere kant.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J_H_L_
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2012, 11.11
Locatie: Achterhoek

Re: Oude Transportfiets

Bericht door J_H_L_ »

Inmiddels zijn de oude overgeschilderde lagen eraf, met dank aan de metaalstripper. Wat overblijft is een versleten kuststof-achtige coating die als volgende aan de beurt is.

Na veel gelezen en vergeleken te hebben op het net denk ik inmiddels dat het een Burgers transportfiets is:
Afbeelding

De hele draaiende techniek is in de loop der tijd vervangen en nu dus Gazelle.

Is het Framenummer nog aan een jaartal te koppelen nu het merk duidelijk is?
M.v.g. JHL
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Oude Transportfiets

Bericht door fietser »

Een Burgers is het met zekerheid niet. Die hadden het framenummer altijd van boven naar beneden ingeslagen en niet omgekeerd. Bovendien zit er dan bijna altijd nog een letter bij het framenummer (behalve bij de alleroudste fietsen), en daar kan ik niets van ontdekken.

Ik heb jouw framenummer vergeleken met wat ik eerder ben tegengekomen maar kan het bij geen enkel groter merk thuisbrengen. Ik denk dat het om een klein fabrikantje, lokale grossier of dergelijke gaat.

Dat geeft je de volledige vrijheid bij het bedenken hoe de fiets moet worden. :D

'
Plaats reactie