RIH Fongers Super Sport 1966
RIH Fongers Super Sport 1966
Op het Yahoo forum heb ik deze fiets al eens laten zien. Nu ik na ruim twee jaar de restauratie klaar heb is het aardig deze fraaie sportfiets nog eens voor het voetlicht te brengen.
Fongers was zoals bekend de fabricant van de betere toerfiets; toen de markt eind jaren '50 begon te veranderen wilde men bij Fongers ook een sportfiets in het assortiment opnemen. Omdat men de know how daarvoor niet had klopte men aan bij de racefietsbouwer Wim Bustraan in Amsterdam, welk bedrijf onder de naam RIH al sinds 1921 op de nichemarkt van baan- en racefietsen actief was. RIH ontwierp een eigentijdse sportfiets
die vanaf eind 1961 in Groningen werd gebouwd. Tot het eind van Fongers c.q. PFG was dit het duurste model in het assortiment (1961 285 gulden, in 1970 400). RIH kreeg voor elke verkochte fiest een bepaald bedrag.
Echt lekker liep de verkoop niet van dit dure raspaardje.
Mijn model heeft een frame uit 1961, maar is pas in 1966 afegemonteerd (en mogelijk pas in 1967 geleverd). Hoe dan ook, het is een heerlijk lichte fiets, samengesteld uit de beste sport-onderdelen van dat moment, afkomstig uit heel West-Europa:
- Weinmann 700C alu velgen en Inoxydable spatborden (B)
- Titan alu stuur met stalen voorbouw (B)
- Altenburger remmen (D)
- Brooks zadel en SA 3 naaf (GB)
- Stronglight crankstel en Solibloc pomp (F)
- Nordlicht dynamo en koplamp, Pletscher bagagedrager (Zw.)
- PFG standaard, PFG bel, PFG voornaaf, Phoenix ringslot, Koets achterlicht (NL)
Zoals vaag te zien is de achterband nogal slecht doordat het oranje rubber van de wangen geheel is uitgehard. Als iemand nog zo'n band weet (28 x 1 1/4, geen reflectiestrip) houd ik me aanbevolen.
groet, Jos Rietveld
Fongers was zoals bekend de fabricant van de betere toerfiets; toen de markt eind jaren '50 begon te veranderen wilde men bij Fongers ook een sportfiets in het assortiment opnemen. Omdat men de know how daarvoor niet had klopte men aan bij de racefietsbouwer Wim Bustraan in Amsterdam, welk bedrijf onder de naam RIH al sinds 1921 op de nichemarkt van baan- en racefietsen actief was. RIH ontwierp een eigentijdse sportfiets
die vanaf eind 1961 in Groningen werd gebouwd. Tot het eind van Fongers c.q. PFG was dit het duurste model in het assortiment (1961 285 gulden, in 1970 400). RIH kreeg voor elke verkochte fiest een bepaald bedrag.
Echt lekker liep de verkoop niet van dit dure raspaardje.
Mijn model heeft een frame uit 1961, maar is pas in 1966 afegemonteerd (en mogelijk pas in 1967 geleverd). Hoe dan ook, het is een heerlijk lichte fiets, samengesteld uit de beste sport-onderdelen van dat moment, afkomstig uit heel West-Europa:
- Weinmann 700C alu velgen en Inoxydable spatborden (B)
- Titan alu stuur met stalen voorbouw (B)
- Altenburger remmen (D)
- Brooks zadel en SA 3 naaf (GB)
- Stronglight crankstel en Solibloc pomp (F)
- Nordlicht dynamo en koplamp, Pletscher bagagedrager (Zw.)
- PFG standaard, PFG bel, PFG voornaaf, Phoenix ringslot, Koets achterlicht (NL)
Zoals vaag te zien is de achterband nogal slecht doordat het oranje rubber van de wangen geheel is uitgehard. Als iemand nog zo'n band weet (28 x 1 1/4, geen reflectiestrip) houd ik me aanbevolen.
groet, Jos Rietveld
- Bijlagen
-
- RIH bovenbuis.JPG (177.97 KiB) 12122 keer bekeken
-
- RIH balhoofd.JPG (244.94 KiB) 12123 keer bekeken
-
- RIH achterspatbord.JPG (228.38 KiB) 12123 keer bekeken
-
- RIH achterpat.JPG (240.34 KiB) 12123 keer bekeken
-
- RIH rechts.JPG (244.73 KiB) 12124 keer bekeken
Re: RIH Fongers Super Sport 1966
Wat een bijzondere fiets Jos, ik vind 'm erg mooi. Leuk ook dat je er wat over de geschiedenis bij weet te vertellen. Je schrijft dat je de fiets hebt gerestaureerd; wat heb je allemaal gedaan?
Groet, Sandra
Groet, Sandra
Beste Jos,
Ik vind het een prachtige fiets, vooral de RVS spatbordtjes op zo'n frame wordt ik wel blij van.
Dat bandje valt nog wel mee, zekers als je het vergelijkt met die "tigerprint" banden waarop mijn SH rijdt.
Groeten,
Yorick.
Ik vind het een prachtige fiets, vooral de RVS spatbordtjes op zo'n frame wordt ik wel blij van.
Dat bandje valt nog wel mee, zekers als je het vergelijkt met die "tigerprint" banden waarop mijn SH rijdt.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
De getoonde prachtige fiets is een supersportfiets en geen sportfiets. De geometrie is anders namenlijk steiler. Ook de gebruikte onderdelen waren kwalitatief hoogstaand en licht in gewicht.Elke fabrikant had zo'n model in de collectie( vaak alleen een herenuitvoering).
De Alberti's maakte reklame voor deze fiets.
Dit type fietsen is de voorloper van de hybride fietsen van tegenwoordig.
m.vr.groet Peterl
De Alberti's maakte reklame voor deze fiets.
Dit type fietsen is de voorloper van de hybride fietsen van tegenwoordig.
m.vr.groet Peterl
Leuk een Fongers RIH,
Heb hiervan een RIH SPORT gehad uit 64' in het zwart met een franse derailleurgroep erop (huret). 5 versnellings pionnetje erop en buisverstellertje. Gekregen als stationsfiets, frame hangt nog aan de muur. Heb alles bewaart
.
Zijn die pedalen origineel? er horen ovale pedalen op met glad rubber.
Mooi resultaat, veel plezier ermee! Want goed rijden doen ze zeker!
sleurhut
Heb hiervan een RIH SPORT gehad uit 64' in het zwart met een franse derailleurgroep erop (huret). 5 versnellings pionnetje erop en buisverstellertje. Gekregen als stationsfiets, frame hangt nog aan de muur. Heb alles bewaart

Zijn die pedalen origineel? er horen ovale pedalen op met glad rubber.
Mooi resultaat, veel plezier ermee! Want goed rijden doen ze zeker!
sleurhut
Dit is inderdaad een 'supersportfiets'. Niet iedere fabricant in Nederland had een dergelijke fiets begin jaren '60 overigens in het assortiment.
Ik heb niet zoveel aan de fiets hoeven doen, naast schoonmaken en poetsen. Ik heb het achterspatbord en het slotje overgespoten omdat dat eerder slordig was overgeverfd. Verder de ketting vervangen. Het mooie aan deze fiets is dat hij 100% origineel is (zie bijvoorbeeld de schuifrubbertjes over de stang van het acherspatbord om de lichtdraad te geleiden!). Ook de pedalen horen er op.
Ik zal wat extra foto's plaatsen zodra dat kan.
groet, Jos
Ik heb niet zoveel aan de fiets hoeven doen, naast schoonmaken en poetsen. Ik heb het achterspatbord en het slotje overgespoten omdat dat eerder slordig was overgeverfd. Verder de ketting vervangen. Het mooie aan deze fiets is dat hij 100% origineel is (zie bijvoorbeeld de schuifrubbertjes over de stang van het acherspatbord om de lichtdraad te geleiden!). Ook de pedalen horen er op.
Ik zal wat extra foto's plaatsen zodra dat kan.
groet, Jos
Dat klopt, de meeste kwamen er tussen 1963 en 1965 mee. De grote voorloper en trendsetter was Locomotief met de Tour de France met Reynolds-buis, jaren voor deze Fongers-RIH. Ook Joco was in het segment supersportfiets al veel eerder bezig. In vergelijking met de TdF van Locomotief is de Fongers-RIH niet echt een “duur raspaardje” te noemen, het was een mooie fiets met duurdere onderdelen en een sportieve geometrie. De supersportfietsen van de meeste andere merken hadden een vergelijkbare kwaliteit en afmontage. Opvallend is dat de Fongers-RIH jarenlang in dezelfde ietwat behoudende kleurstelling werd gemaakt, bij andere fabrikanten zijn meer flitsende modekleuren gebruikt die nog weleens werden aangepast. Je hebt er in ieder geval een mooi origineel exemplaar van een jaren 60 supersportfiets, daar zijn er niet zo veel van.Niet iedere fabricant in Nederland had een dergelijke fiets begin jaren '60 overigens in het assortiment.
'
Nog een paar foto's.
- Bijlagen
-
- RIH zitbuis.JPG (180.8 KiB) 12017 keer bekeken
De standaard
- Bijlagen
-
- RIH standaard.JPG (320 KiB) 12017 keer bekeken