gazelle D10 zwannenhals

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

gister een partij opknap oudjes gekocht en daar zat een gazelle D10 zwanenhals bij uit 1966 met bandrem ik was al fan van de fiets had er 1 maar daar was het frame van gescheurd. deze is in nette staat alleen zijn de wielen niet origineel. (oke hij gaat wel volledig uit elkaat natuurlijk)maar wat het rare is het zijn brede spatborden. wat bij de vorige die ik had niet was. ook was die uitgevoerd met andere transfers.maar het lijkt mij dus dat er brede wielen in moeten. voorwiel heb ik staan met zwarte bies nu nog een achterwiel met remnaaf. originele gazelle verlichting heb ik liggen dus die komt er op ook een gazelle slotje. word een toppertje. is er wat bekend over dit model? waarom zoiets geproduceerd is bijvoorbeeld? veel zijn er niet van dat weet ik wel. d10 staat voor dienstfiets heb ik vernomen.

hier 2 foto,s

Afbeelding

Afbeelding
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Eysfan »

Hallo Elibert,

Leuk dat deze bijzondere Gazelle bij jou terecht is gekomen. Behalve dit exemplaar heb ik er nooit een gezien. Het lijkt me een model dat bestemd was voor export naar Duitsland. Dat is het enige land waar bandremmen in de jaren '60 nog gangbaar waren. Ook het framemodel is typisch Duits. Het zou kunnen zijn dat er ook een in Duitsland gangbare bandenmaat op zat. Onze 28 x1½ (40-635) kennen ze daar niet, wel 28 x 1,75 (47-622).

Groeten,
Sjoerd
Durabo88
Berichten: 2526
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Durabo88 »

Beste Elibert,

Is deze fiets uit de partij die George laatst op MP aanboodt. Mooie fiets en goed dat je hier iets moois van mag gaan maken.

Ik sluit me meteen bij Sjoerd aan, echt een Duits modelletje. Wel apart inderdaad een dienstmodel voor de export wellicht? Misschien een interessante vraag of bepaalde Duitse bedrijven hun dienstfietsen groot bij Gazelle inkochten.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

goede info, zeker wat die bandemaat betreft. het is wel apart ik had er een tijd geleden 1 maar dat was geen d10. maar wel een zwanenhals. daar zaten smalle spatborden op en smalle wielen, wel apart.

@yorick ja klopt heb ze gister met een aanhanger opgehaald 6 stuks in totaal. rest gaat opgeknapt worden en verkocht weer.
de gazelle zit we wat werk aan maar het lakwerk is in nette staat. heb ook een tijd terug een herenmodel hiervan gezien toen ik 2 gazelle heb gekocht ergens dieper in brabant. dat was een werkelijke nieuwstaat.

voor verdere foto,s kun je ook op picasa kijken trouwens.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Durabo88
Berichten: 2526
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Durabo88 »

Beste Elibert,

Welke merken zitten er nog meer tussen die partij? Durabo toevallig?

Staat George ook weer met een stand op de beurs in Berlicum?

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

geen durabo helaas voor je,

empo
fongers
batavus
raleigh
gazelle


heb geen idee eigenlijk niet echt gevraagd. hij heeft nog wel 70 fietsen staan in z,n opslag.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Durabo88
Berichten: 2526
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Durabo88 »

Beste Elibert,

Jeetje, ik wist niet dat ie nog een grote opslag had. Ik zal 'm eens bellen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door maartenB »

Leuk dat hij bij een Gazelle verzamelaar terecht is gekomen, ik zag die fiets jaren terug al eens bij George (samen met Sjoerd meen ik) en toen hadden we het er al over dat het wat bijzonders was. Ook de manier waarop er GAZELLE op staat geschreven wijkt natuurlijk af en versterkt het idee dat het een exportfiets is. Misschien staat D dan in dit geval niet voor Dienstfiets maar voor Deutschland??! :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle D10 zwannenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

ik zag hem tussen die foto,s op mp staan en dacht die is van mij!! heb nog wel wat plek op mijn zolder hier haha. er had wel al iemand specifiek naar de zwanenhals gevraagd, maar ik heb alle 6 de opknappers tegelijk gekocht. gelijk weer wat extra werk ook voor mijn pa die zit in de vut dus heeft hij ook wat te knutselen. die d zou inderdaad ook wel voor duitsland kunnen staan haha.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie