Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Re: Coventry Machinist Co. nr 2716, bouwjaar 1875
wat ben je toch een vakman Maarten !
Re: Coventry Machinist Co. nr 2716, bouwjaar 1875
Complimenten! Ik lees dit soort berichten altijd met bovenmatige interesse.
Goed om te zien dat je met een aantal 'basis gereedschappen', het nodige meetwerk en een flinke scheut creativiteit weet te realiseren wat je voor ogen hebt.
De partij spaaknippels die je ergens in een vorige post hebt gemaakt was ook iets dat in dat rijtje past!
Goed om te zien dat je met een aantal 'basis gereedschappen', het nodige meetwerk en een flinke scheut creativiteit weet te realiseren wat je voor ogen hebt.
De partij spaaknippels die je ergens in een vorige post hebt gemaakt was ook iets dat in dat rijtje past!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Coventry Machinist Co. nr 2716, bouwjaar 1875
Diplome lassen had je al gehaald met een ander project. Dit werk is een diploma bankwerken waard 

Re: Coventry Machinist Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Dank voor alle vriendelijke woorden, ik ben er zelf ook blij mee hoewel ik weet dat het diploma bankwerken nog ver vooruit ligt.
Maar dit is leuk en op mijn niveau goed te doen.
En Maarten: het buigen van die 10 mm staven was inderdaad heel goed te doen, omdat ik er lange stukken aan het laten zitten als hefboom. Over de symmetrie: de twee bevestigingsgaten zitten op de ene vork zeker 5-6 mm. verder uit elkaar dan bij de andere vork. Dat bewijst weer eens: alles was maatwerk in die tijd.
Ik heb af en toe contact met internationale verzamelaars en inmiddels geconstateerd dat mijn fiets uit 1874 moet zijn. Uit Engeland worden me wat gekopieerde catalogi toegestuurd. Leuk!
Maar dit is leuk en op mijn niveau goed te doen.
En Maarten: het buigen van die 10 mm staven was inderdaad heel goed te doen, omdat ik er lange stukken aan het laten zitten als hefboom. Over de symmetrie: de twee bevestigingsgaten zitten op de ene vork zeker 5-6 mm. verder uit elkaar dan bij de andere vork. Dat bewijst weer eens: alles was maatwerk in die tijd.
Ik heb af en toe contact met internationale verzamelaars en inmiddels geconstateerd dat mijn fiets uit 1874 moet zijn. Uit Engeland worden me wat gekopieerde catalogi toegestuurd. Leuk!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12 sep 2014, 10.05
Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
thanks for sharing, what a beautiful machine! one day...
My Dutch is getting better.. slowly learning from this forum!
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Hoi maarten,
weer even zitten genieten van jullie restauraties.
M&M in optima forma hahaha...
We zijn druk bezig met de afronding van ons boek, vandaar dat ik nog maar weinig post en kijk. Het werk moet echt af voor het einde van het jaar en dan doorlezen en naar de drukker. Pfff na 4 jaar noeste arbeid dan eindelijk onze stalen ros bijbel op de plank.
Groeten Michiel
weer even zitten genieten van jullie restauraties.
M&M in optima forma hahaha...
We zijn druk bezig met de afronding van ons boek, vandaar dat ik nog maar weinig post en kijk. Het werk moet echt af voor het einde van het jaar en dan doorlezen en naar de drukker. Pfff na 4 jaar noeste arbeid dan eindelijk onze stalen ros bijbel op de plank.
Groeten Michiel

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Jammer net te laat voor St Klaas en kerstman .Michiel Röben schreef:Hoi maarten,
weer even zitten genieten van jullie restauraties.
M&M in optima forma hahaha...
We zijn druk bezig met de afronding van ons boek, vandaar dat ik nog maar weinig post en kijk. Het werk moet echt af voor het einde van het jaar en dan doorlezen en naar de drukker. Pfff na 4 jaar noeste arbeid dan eindelijk onze stalen ros bijbel op de plank.
Groeten Michiel
Dan volgend jaar maar .
Leuk dat jullie in de eindfase zijn aangeland .
Ben er echt heel,erg benieuwd naar Michiel en Caspar .
Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Nog maar een tussenstand.
Er komen wel mooie zaken tevoorschijn onder de grijze lak.
Zoals de pedalen met messing middenstuk, de messing katrolletjes langs de backbone om de remkabel naar achter te geleiden.
Voor de achteras heb ik, met brons van Maarten Waarle en tips van Hans vd Stouwe, twee stofkapjes gemaakt volgens origineel patroon en een 'thumb screw' voor het oliegaatje.
Die schroef is enigszins een fantasiemodel: zo moet hij er ongeveer hebben uitgezien. Ik had een schroefdraad in het oliegaatje en een zeer kleine afbeelding waar de 'thumb screw' beschreven staat.
Het gebruik van messing en brons vind ik dan wel weer heel fraai aan die alleroudste modellen!
Er komen wel mooie zaken tevoorschijn onder de grijze lak.
Zoals de pedalen met messing middenstuk, de messing katrolletjes langs de backbone om de remkabel naar achter te geleiden.
Voor de achteras heb ik, met brons van Maarten Waarle en tips van Hans vd Stouwe, twee stofkapjes gemaakt volgens origineel patroon en een 'thumb screw' voor het oliegaatje.
Die schroef is enigszins een fantasiemodel: zo moet hij er ongeveer hebben uitgezien. Ik had een schroefdraad in het oliegaatje en een zeer kleine afbeelding waar de 'thumb screw' beschreven staat.
Het gebruik van messing en brons vind ik dan wel weer heel fraai aan die alleroudste modellen!
- Bijlagen
-
- IMG_2694.JPG (126.91 KiB) 9113 keer bekeken
-
- IMG_2695.JPG (96.47 KiB) 9113 keer bekeken
-
- IMG_2696.JPG (77.91 KiB) 9113 keer bekeken
-
- IMG_2644.jpg (157.39 KiB) 9113 keer bekeken
-
- Scan-141122-0014.jpg (38.65 KiB) 9113 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Ha Maarten ,
Wat ik me dan afvraag is wanneer het vernikkelen in de mode kwam.
Zouden die vroege fietsen ook al blinkende sturen,naven en crancks gehad hebben of is dat iets van eind 70er begin 80er jaren van de 19e eeuw?
Groeten,
Maarten
Wat ik me dan afvraag is wanneer het vernikkelen in de mode kwam.
Zouden die vroege fietsen ook al blinkende sturen,naven en crancks gehad hebben of is dat iets van eind 70er begin 80er jaren van de 19e eeuw?
Groeten,
Maarten
Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874
Wat ik wel eens gehoord/gelezen heb werd dat rond 1879-1880 voor het eerst op fietsen werd gedaan.
Bij die oude fietsen (haha, pre 1880 dan) staat ook soms dat het 'polished fully bright' is.
Ik ben even gaan zoeken: CMC schrijft in 1877 nog dat de sturen cranks en naven 'bright' zijn, al kun je dan wel al een bel bestellen die 'silver plated' is.
In 1879 schrijft Starley over alle ongelakte delen van zijn 3 wielers die 'plated' zijn.
Voorzover ik weet is 'bright' gewoon heel netjes gepolijst en opgepoetst. Dat poetsen hield niemand 130 jaar vol en misschien zijn die oude fietsen daarom wel altijd zo diep ingepit?
De lak was ook waardeloos in die tijd, ik herinner me dat ik eens las over Harringtons patent enamel lak, (ook ergens rond 1879) die al snel iedereen ging gebruiken omdat dat voor het eerst een beetje behoorlijke lak was.
Kijk zelf ook even in de Premier catalogus van 1879, daar worden de begrippen 'bright' en 'nickel plating' in dezelfde prijslijst gebruikt. (Roze boekje V-CC.)
Bij die oude fietsen (haha, pre 1880 dan) staat ook soms dat het 'polished fully bright' is.
Ik ben even gaan zoeken: CMC schrijft in 1877 nog dat de sturen cranks en naven 'bright' zijn, al kun je dan wel al een bel bestellen die 'silver plated' is.
In 1879 schrijft Starley over alle ongelakte delen van zijn 3 wielers die 'plated' zijn.
Voorzover ik weet is 'bright' gewoon heel netjes gepolijst en opgepoetst. Dat poetsen hield niemand 130 jaar vol en misschien zijn die oude fietsen daarom wel altijd zo diep ingepit?
De lak was ook waardeloos in die tijd, ik herinner me dat ik eens las over Harringtons patent enamel lak, (ook ergens rond 1879) die al snel iedereen ging gebruiken omdat dat voor het eerst een beetje behoorlijke lak was.
Kijk zelf ook even in de Premier catalogus van 1879, daar worden de begrippen 'bright' en 'nickel plating' in dezelfde prijslijst gebruikt. (Roze boekje V-CC.)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net