Union omafiets dateren.

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
W Rüdiger

Union omafiets dateren.

Bericht door W Rüdiger »

AfbeeldingAfbeeldingIk heb onlangs een oude omafiets aangeschaft.
Er werd gesproken van een vooroorlogse fiets maar ik heb mijn twijfels.

De volgende gegevens heb ik alvast; Frame nr.; 376302---Onder de trapas is "MI" in geslagen met nog een onduidelijk teken--- Het remanker is van Beckson---Achterlicht een Koets B---Voorlicht, TMI---Geen transfers---Witte vlak van het achterspatbord is gespoten ipv. geverfd---Spatbord breedte voor:6,5 cm-achter:6 cm.---Achternaaf met smeernippel en tot slot de binnenste rand van de (36 spaaks velgen) heeft een zwarte bies.

Wie kan mij vertellen van welk bouwjaar deze fiets is.
Ik wil hem graag opknappen en voor mezelf houden, dus elke tip is welkom.

Alvast bedankt! Mvg. William.
Laatst gewijzigd door W Rüdiger op 16 nov 2014, 14.11, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick013

Re: Union omafiets dateren.

Bericht door Nick013 »

Hallo William,

welkom hier :D
Volgens het dateringsboekje van de oude fiets, kom je met het door jou gegeven framenummer uit op 1955 ;)

groetjes, Nick
Less is more :mrgreen:
W Rüdiger

Bericht door W Rüdiger »

Hallo Nick,

Hartelijk bedankt voor je reactie.
Vooroorlogs leek me ook al sterk.
Hij is dan in ieder geval 8 jaar ouder dan ikzelf.
De fiets is gevonden bij een boerderij in de buurt van Borne(Ov).
Dit is niet ver van Dedemsvaart, waar de fiets is gemaakt.

Mocht iemand anders meer informatie hebben over deze fiets dan houd ik me aanbevolen.
De fiets staat op Marktplaats om een indicatie te krijgen van de waarde maar niet om te verkopen.
Laatst gewijzigd door W Rüdiger op 16 nov 2014, 19.10, 1 keer totaal gewijzigd.
W Rüdiger

Bericht door W Rüdiger »

De lelijke voordrager die zat vast gelast aan de voorvork, is er inmiddels af geslepen.
Het geheel lijkt nu iets meer op een omafiets. ;)

Gevraagd: Alle informatie die er is over deze fiets!
Wordt vervolgd.

Mvg. William.
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja wat voor informatie zoek je precies?
Als je van verschillende onderdelen detailfotos plaatst kunnen we je wel vertellen wat origineel is.
Het uitgangspunt ziet er al heel aardig uit, met wat poetsen is de lak wellicht te redden.
Heeft hij die typische brede union schermen uit die tijd?
Er hoort natuurlijk weer een achterrek op.
Als je je vragen concreter maakt: ik heb hier en daar wel wat fotos van unions uit die jaren.

Welkom op het forum (doe ik meteen maar even hier!) en een leuke fiets hoor. Er is een lezenswaardig boek over union te koop bij de club.

groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
W Rüdiger

Bericht door W Rüdiger »

Hallo Maarten,

Ik ben voorlopig erg nieuwsgierig naar een foto of afbeelding van een soort gelijke fiets, toen hij nieuw was.
De fiets krijgt nu eerst een poetsbeurt en dan zal ik kijken wat er van de lak over is. Zoals het er nu uit ziet, zit op het frame ongeveer nog 50 % lak en op de spatborden nog 10 %.
De spatborden zijn wel breed maar ook verschillend.
Vóór 6,5 cm met vóór de voorvork een stuk aan gelast van 5 cm breed.
Achter 6 cm breed met het onderste schroefgat door geroest.
Van elke klus die ik aanpak zal ik een detail foto plaatsen, te beginnen met de voorvork.
De aan gelaste nokken van de voordrager bij slijpen. Het bovenste balhoofdlager is weg. En de schroef uit de stuur pin is weg.
Tussendoor op zoek naar een glas/voorkant van de TMI koplamp of een vervangende koplamp.

Wordt vervolgt....

Mvg. William.
maartenB

Bericht door maartenB »

hier wat fotos van een fiets uit dezelfde periode, ik denk ook dat die spatborden erop moeten.
In de jaren 60 kwamen er andere borden (jaar weet ik niet precies), dat zijn spatborden zoals je ze veel ziet op omafietsen, met zo'n ribbeltje in het midden.
Bijlagen
Union origineel jaren 50 005.jpg
Union origineel jaren 50 005.jpg (151.99 KiB) 8309 keer bekeken
Union origineel jaren 50 004.jpg
Union origineel jaren 50 004.jpg (104.95 KiB) 8309 keer bekeken
Union origineel jaren 50 003.jpg
Union origineel jaren 50 003.jpg (116.66 KiB) 8309 keer bekeken
Union origineel jaren 50 002.jpg
Union origineel jaren 50 002.jpg (91.44 KiB) 8309 keer bekeken
Union origineel jaren 50 001.jpg
Union origineel jaren 50 001.jpg (112.75 KiB) 8309 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
W Rüdiger

Bericht door W Rüdiger »

Maarten, dank je voor de foto's. Hier kan ik zeker wat mee.
bij deze de foto's van de eerste klus aan de Union 1955.
De staat van de lak is dusdanig, dat er me niets anders overblijft dan de boel netjes over te spuiten. Wat dan overblijft is in ieder geval geen stationsfiets of oud ijzer.
De voordrager die aan de voorvork gelast zat heb ik eraf geslepen en ben nu bezig met zover slijpen, dat alleen de voorvork over blijft.
Dit alles zonder de mooie kroonplaat te beschadigen..
Bij het demonteren van de voorvork bleek dat zowel boven als onder geen enkel kogeltje meer in de balhoofdlagers zat. dus niet zo vreemd dat hij een beetje vaag stuurde.

Wordt vervolgd...

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
W Rüdiger

Bericht door W Rüdiger »

Er zijn weer een paar dingen aan gepakt.
De lagers van de voorvork heb ik uit een jaren 80-donorfiets gehaald en het spul draait als nieuw.
De las resten van de voordrager zin er zo goed als af en de kroonplaat is heel gebleven..
Het voor spatbord is , om hem te behouden voor de toekomst, geschuurd en zijdeglans zwart gespoten. De opmerking in eerder bericht dat er een stuk aan gelast zou zijn , klopt niet.
Het spatbord is origineel zo en heeft alleen twee roest scheurtjes ter hoogte van de spatlap.
Verder is de incomplete koplamp voorlopig vervangen door een jaren 60 koplamp van Intercicle.

Ik heb voor een vervolg de volgende vragen aan jullie:
-Hoe krijg ik het frame toonbaar zonder overspuiten.
-Hoe behandel ik de roestplekken op de velgen.
-Gezocht, oude bagagedrager, een grote koplamp, dikke spatbord stang en een bijpassende dynamo

Wordt vervolgd....
maartenB

Bericht door maartenB »

voorvelgen is een kwestie van flink opschuren met soapy , van die stalen schuursponsjes van de supermarkt.
Lak opfrissen: diverse lakkunstenaars hebben dat al beschreven op dit forum. Wellicht heeft er iemand een linkje voor je?

Gebruikt verlichtingssetje (lamp en dynamo) uit 1955 heb ik nog wel, maar niet specifiek Union. Die setjes werden destijds los van de fiets als accessoire verkocht.
Mail me maar op maarten <at> bokslag.com als je daar belang bij hebt.

Bagagedrager en dikke spatbordstangen: meestal haal je dat van een van de oldtimerbeurzen, in januari in Rosmalen lukt het vast wel of anders zijn we 10 januari met de club in heerenveen, dan nemen mensen ook weleens onderdelen mee.

succes, Maarten
PS: je achterscherm is ook origineel, dus beide schermen zijn goed begrijp ik? Da's al heel mooi.
Plaats reactie