Beste groep,
Ik ben de laatste tijd bezig met het in orde brengen van de Fongers herenfiets en dacht kom laat ik nog eens een verslagje maken.
Ik heb al in een vroeg stadium besloten om het chroom van de fiets te verwijderen. Ook ga ik proberen om de spatborden terug te brengen in de 1925 vorm. Uiteindelijk wil ik de fiets er uit laten zien als een model uit 1925.
Mijn belangrijkste argument om terug te restaureren en de verchromerij en andere aanpassingen te verwijderen is dat ik een rijwielhobbyist ben en geen historicus.
Ik maak mij zelf deel van de geschiedenis van deze fiets meer dan er hoeder van te zijn.
In 1940(omtrent) verchroomd en aangepast aan de toen moderne tijden en in 2012 terug gebouwd naar de oorspronkelijke staat èn wie weet wat er mee gebeurt na mij
Er begint zich een bekende vorm af te tekenen bij mij in de kettingen:

- Fongers in opbouw.JPG (328.72 KiB) 7963 keer bekeken
Belangrijk voordeel nu is dat de fiets veel, heel veel mooier wordt. Het nikkel is supper gaaf (en waar het weg was heb ik vernikkeld)en kleine details zoals het olievul plaatje op de onderste balhoofdlug zijn door mij terug geplaatst.
De twee gaatjes in deze lug waren dichtgeklonken,je zag ze aan de binnenkant zitten,die klinknageltjes.
Het nikkel onder de lak van de vorkkroon is weer naar boven gehaald. Tijdens de revisie zagen ze blijkbaar geen gelegenheid om die kroon te verchromen,hij was mee gelak met de rest van de vork.
Ik heb mogen ontdekken dat bij Fongers ook gewoon mensen werkte. namelijk de trapascup met linkse draad was een afkeur,of nee zou een afkeur geweest moeten zijn maar is door het controle geglipt en in de fiets terecht gekomen.

- Fongers conus verkeerd 1.JPG (303.78 KiB) 7963 keer bekeken
Op de afgebeelde as heb ik de orginele conus en omgekeerd daar boven op de vervangende conus geplaatst, de onderste conus is duidelijk scheef.
De draad is niet goed aangebracht en dat resulteert in een
scheefstand.
gelukkig heb ik enkele dagen geleden een verrotte Fongers BD kunnen slopen zodat er een vervangende conus is.
Ik heb deze wel wat moeten slijpen om een glad oppervlak terug te krijgen.

- Fongers trapas slijpen.JPG (312.47 KiB) 7963 keer bekeken
ten slotte een foto van de twee naven die kandidaat zijn.
Ik heb lichte voorkeur voor de naaf met de sleuven in de conus.

- Fongers voornaven.JPG (387.41 KiB) 7963 keer bekeken
De as van de vernikkelde naaf is een dunne vooras terwijl de verchroomde naaf een dikke (maat achterwiel) as heeft.
Ik heb het idee dat de verchroomde naaf pas bij revisie in de fiets terecht is gekomen maar het best hoor ik van een van de deskundige Fongers mensen in onze groep wat een juiste naaf voor 1925 is.Is dat de naaf met ingeschroefde stofkappen of een van de hier afgebeelde modellen?
Groeten,
Maarten