2 oude jongens

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: 2 oude jongens

Bericht door JasperA »

Op bijgevoegde foto lijkt er een olie pompje aan te zitten.

Deze foto is trouwens afkomstig van de website van Stationsmuseum Kropswolde en heeft bijgevoegde tekst:
Aannemer Renje Zeeff uit Eenrum die in 1880 al een velocipède bezat. Een kennis van hem F. Lantinga uit Stedum had er ook een en zijn voor zover de eerste wielrijders in Groningen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (75.2 KiB) 5559 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: 2 oude jongens

Bericht door J&L Lexm »

het uitpakken van de mummie
het uitpakken van de mummie
zadel burgers 2.jpg (412.07 KiB) 5552 keer bekeken
Jasper ,mooie foto ,een goede optie samen met de sleutel onder het zadel
zou dit heel aannemelijk zijn.

Hans kon het niet laten toch maar even gekeken of er nog originele zadel delen waren ,viel me niet tegen ,
De vorige eigenaar heeft dit denk ik onbewust van verder verval gered door z,n inpak methode , wel niet meer bruikbaar maar geeft een prachtig beeld hoe het gemaakt is ,prachtig voor een 140 jaar oud.
een replica zadel voor een demo is denk ik de oplossing ,en deze conserveren voor zicht gebruik.

groet Jan
Bijlagen
zadel burgers 3.jpg
zadel burgers 3.jpg (438.42 KiB) 5552 keer bekeken
zadel burgers4.jpg
zadel burgers4.jpg (455.92 KiB) 5552 keer bekeken
stro uit de van Gogh tijd
stro uit de van Gogh tijd
zadel burgers 5.jpg (315.48 KiB) 5552 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: 2 oude jongens

Bericht door Hans van de Stouwe »

Jasper
Bedankt voor die foto met de Heer R.Zeeff. Het zou een oliespuitje kunnen zijn. Of is het een bel? Dat zou het misterie van de blokjes aan de Zadelveer verklaren. En de gedachte rem uitbannen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 2 oude jongens

Bericht door maartenB »

Ik vind het opmerkelijk dat dhr Zeeff in 1880 kennelijk of een tweedehandsje kocht, of een model dat met zijn houten wielen al 9 jaar uit de tijd was.

(6 december), ik wijzig mijn bericht even, Hans heeft mij overtuigd dat Zeeff toch op een Burgers zit, inclusief het 'spatbordje' . En dat die fietsen in het conservatieve (achterlijke?) Nederland kennelijk nog tot halverwege jaren 1880 leverbaar waren bij Burgers, ondanks dat in Engeland de hoge bi met kogellagers en holle vorken al vrijwel tot in perfectie was ontwikkeld.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: 2 oude jongens

Bericht door JasperA »

Tja, wie zal het zeggen...

Jij ziet in ieder geval met je kennis en ervaring van rijwielen van voor 1900 meer dan ik... ;) Ik heb die kennis helaas nog niet dus moet het doen met de teksten die hierover op Internet te vinden zijn en die geven allemaal 1880 aan.

1871 zou ook kunnen wat mij betreft.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: 2 oude jongens

Bericht door TheodK »

ik had tot nu toe niet gereageerd, maar erg leuk deze fietsen. Ook door de foto van Jasper lijkt het raadsel van de oogjes onder de zadelveer opgelost. Hans en ik hebben ons steeds al afgevraagd waar die voor kunnen dienen. een Oliespuitje zou goed kunnen omdat die lagers echt wel steeds gesmeerd moesten worden. Burgers adverteerde ook met "patentassen" die beter liepen en daar moest vast regelmatig olie in.
die meneer Zeeff zit overigens niet echt lekker op die fiets., duidelijk een studiofoto met achtergronddoek.
ben benieuwd wat er onder de lak nog allemaal te voorschijn komt.
succes Jan!!
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: 2 oude jongens

Bericht door J&L Lexm »

Hallo,Theo,bedankt voor je reactie, als de fiets zo bij Hans staat moet je maar eens kijken ,denk dat het ijzer werk kaal gemaakt is en in de menie en daarna verf is gezet,maar bij de wielen zit duidelijk nog oude verf( lijkt een soort bruin) onder,en nog in heel goede staat .

Die kunnen misschien nog aanvulling bieden ,fiets heeft zeker een 40 jaar op zolder gestaan en komt denk ik van de zelfde bron als de fiets van Arnold die,via Otto en Hans nu in het museum terecht is gekomen.
Denk dat hij zeker voor Demo gebruik nog geschikt is ,kan ieder het worstelen( fietsen) in die tijd beleven,denk dat alle andere uit die tijd in Musea terecht zijn gekomen.

groet Jan
Plaats reactie