Ik heb een fiets die ik graag in de originele lak wil houden, maar de lak is niet overal even best meer. Op sommige plekken is de lak helemaal afgebladderd. De schade zit gelukkig voornamelijk op niet in het oog springende delen (achtervork, bevestigingspunten), maar toch wil ik er iets aan doen om te voorkomen dat de het erger wordt.
Hebben jullie ervaring met het conserveren van dit soort plekken? Waar kan ik het mee behandelen zodat je niet (goed) ziet dat het behandeld is, maar zodat het wel beter bestand is tegen de buitenlucht dan blank staal/roest?
Ervaringen met conserveren roestig frame?
-
Re: Ervaringen met conserveren roestig frame?
Ik gebruik meestal owatrol. Of gekookte lijnzaadolie, maar dan moet je het wel bijhouden. Is de roest trouwens oppervlakkig of komt hij van binnenuit?
Dank voor de tip, ik ga die opties eens bekijken. Gelukkig is het oppervlakkige roest. De verf is beschadigd, en gaan bladderen. De roest kun je er bij wijze van spreken met een tandenborstel af vegen.
Dan de vraag: ga je de fiets nog dagelijks gebruiken of zet je die (net als ik) in een schuur en komt hij daar 2x per jaar even uit?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hij moet wel bestand zijn tegen dagelijks gebruik. Ik ga er naar eigen smaak wat leuks van bouwen, maar zal hem daarna moeten verkopen vrees ik (1,92m op een 26 inch damesfietsje wordt nou eenmaal niks). Dus zeker als ik hem verkoop wil ik dat die lakschade/roest geen problemen op gaat leveren.
-
Mijn voorkeur gaat uit om de roestplekken licht op te schuren en de plek met Hammerite (antiroest) lak te behandelen. Als je dit met een klein penseeltje doet valt het nauwelijks op.
Je kan Hammerite kopen in hoogglans zwart of in mat zwart (en vele andere kleuren) Dit is meestal een blijvende oplossing en als je het netjes doet niet te zien bij een oppervlakkige inspectie.

Je kan Hammerite kopen in hoogglans zwart of in mat zwart (en vele andere kleuren) Dit is meestal een blijvende oplossing en als je het netjes doet niet te zien bij een oppervlakkige inspectie.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
Roest voorzichtig weg halen met staalwol en dan met schoensmeer behandelen. Zwarte schoensmeer bij zwarte lak, groene schoensmeer bij groene lak en witte schoensmeer bij witte lak.
Oude lak knapt er meestal weer erg van op en de roestplekken krijgen meer de kleur van de rest van het frame.
Bovendien blijven de biezen nog zichtbaar.
Voordat je met de fiets gaat rijden nog eerst met een lap de overtollige schoensmeer verwijderen zodat het niet aan je kleding komt. En daarna een beetje uitpoetsen.
Op deze manier blijft de geschiedenis van de fiets behouden en gaat het roesten niet verder.
Staalwol is zachter dan chroom. Daarom kan het staalwol geen krassen maken op chroom. Roest op chroom kan je er prima mee verwijderen.
Chroom is altijd poreus. Met andere woorden water trekt er altijd in en veroorzaakt roest. Na het schoonmaken het chroom altijd invetten, zodat er geen water meer bij kan.
Oude lak knapt er meestal weer erg van op en de roestplekken krijgen meer de kleur van de rest van het frame.
Bovendien blijven de biezen nog zichtbaar.
Voordat je met de fiets gaat rijden nog eerst met een lap de overtollige schoensmeer verwijderen zodat het niet aan je kleding komt. En daarna een beetje uitpoetsen.
Op deze manier blijft de geschiedenis van de fiets behouden en gaat het roesten niet verder.
Staalwol is zachter dan chroom. Daarom kan het staalwol geen krassen maken op chroom. Roest op chroom kan je er prima mee verwijderen.
Chroom is altijd poreus. Met andere woorden water trekt er altijd in en veroorzaakt roest. Na het schoonmaken het chroom altijd invetten, zodat er geen water meer bij kan.
de genoemde oplossingen zijn allemaal wel mooi, maar zorgen zij er ook voor dat het reeds aangevangen roestproces definitief stopt?
Ik houd het bij de chemische roestneutraliseerders, deze produkten zijn onder verschillende handelsbenamingen in de handel verkrijgbaar. Ze zetten ijzeroxide om in een metaalorganische beschermlaag.
Het product is meestal melkkleurig en vormt een zwarte film als het in aanraking komt met ijzeroxide.
Ik houd het bij de chemische roestneutraliseerders, deze produkten zijn onder verschillende handelsbenamingen in de handel verkrijgbaar. Ze zetten ijzeroxide om in een metaalorganische beschermlaag.
Het product is meestal melkkleurig en vormt een zwarte film als het in aanraking komt met ijzeroxide.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen