vraag over achtervork en derailleur

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Frederieke

vraag over achtervork en derailleur

Bericht door Frederieke »

Kan iemand mij helpen met het volgende. Ik heb een sportfiets uit je jaren ’80, een Puch Maxima. Ik kreeg een slag in het achterwiel waarna hij vastliep. Fietsenmaker vond reparatie zinloos, want met nieuwe ketting en tandwielen erbij zouden de kosten zeker 130 zijn. Dat vond ik ook wat overdreven, maar ik kan deze fiets niet weggooien dus nu ga ik zelf maar aan de slag. Hopelijk met wat hulp van dit forum :)

Inmiddels heb ik een tweedehands achterwiel met cassette weten te vinden, en dat heb ik met wat persen erin geplaatst (mijn fiets heeft blijkbaar een ouderwetse inbouwbreedte).
Nu zie ik ineens dit. De sleuf in de vork, waar de as in valt, is aan 1 zijde minder diep/lang doordat daar de Shimano SIS 7 derailleur in zit bevestigd. Aan de andere kant zou dus ook iets moeten zitten dat de sleuf minder diep maakt, maar dat zit er dus al jaren niet meer. Mijn wiel draaide dus scheef. Niet zo vreemd dat het in de vernieling is gedraaid.

Mijn vraag: is er een standaard dopje of zo dat in de uitsparing van de achtervork kan worden geplaatst om hem minder diep te maken? zodat mijn wiel aan beide kanten gelijk gesteund wordt? Of kan ik zelf iets improviseren, en waarmee?

Nu ik toch aan het vragen ben. Ik moet de ketting vervangen, dat heb ik gemeten, maar hoe weet ik of het tandwiel voor ook moeten worden vervangen? Het is pas de eerste keer dat hij een nieuwe ketting krijgt dus daarom dacht ik van niet. Maar ik weet niet hoe lang ik al met een versleten ketting aan het rijden ben. De achtercassette komt van een andere fiets dus daarvan weet ik al helemaal niet hoeveel kettingen die heeft versleten. En kan ik in de problemen komen als die cassette anders is ingesleten dan het tandwiel voor?
velophile

Re: vraag over achtervork en derailleur

Bericht door velophile »

Dag Frederieke,

Kettingen verslijten, tandwielen slijten mee. Het is verbazingwekkend hoelang je met een versleten set door kunt blijven rijden. Het kost de rijder wel meer energie. Het tandwiel voor slijt veel langzamer dan de tandwielen achter. Als de tanden in de draairichting slijtage ("deukjes") vertonen, wordt vervangen wel aangeraden. Ga je er iets aan veranderen, kunnen er wat problemen ontstaan. Als je een gebruikte cassette monteert, kan dat ook meevallen. Dus ik zou zeggen: gewoon het wiel erin zetten en kijken of het werkt.
Als het wiel goed vastgezet wordt, is het vulstukje feitelijk niet nodig en laat je daar gewoon een open ruimte!

Zoals je al vermoedt, zijn er ooit opvulstukjes in de handel geweest. Ik heb er ook wel een liggen, maar woon in Limburg en dat is misschien wat te ver weg om het te komen halen. Improviseren is mogelijk, maar er kunnen problemen ontstaan, omdat er een extra moertje aan de naafkant nodig is. Verder moeten de beide moertjes (M5, sleutelwijdte 10)zo plat mogelijk zijn. Montage: neem een boutje M5, neem 2 onderlegringetjes van 15mm doorsnede. Steek het boutje door het eerste ringetje en plaats nu een moetje, dan weer een ringetje en dan weer een moertje. Schuif nu het middenste moertje in de pat (gleuf), zover mogelijk naar achter. Dit moertje mag dus niet dikker zijn dan de pat, anders kunnen we het boutje niet vastdraaien.
Als het boutje wel klemvast gedraaid is, kunnen we eventueel met een vijl de ringetjes in de gleuf wat vlak vijlen, om de gewenste opvuldiepte te krijgen. Als het boutje uit de pat aan de naafkant steekt, afzagen of afvijlen.

Groet, Wiel
Frederieke

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg Velophile. Ik heb beide cassettes goed bekeken maar ik kan niet echt slijtage zien. Misschien ben ik te ondeskundig. De ‘nieuwe’ cassette lijkt meer onregelmatige tandwielen te hebben dan de oorspronkelijke, maar ik vermoed dat hij gewoon van mindere kwaliteit is. Hij komt van een fietswrak waar een ketting op zit die nog lang niet is versleten.

Ik ga het inderdaad gewoon maar doen, nieuwe ketting met oude tandwielen, dan merk ik het vast vanzelf wel.

Over die slijtage nog, jij hebt het over de draairichting. Maar het achterste tandwiel wordt door de ketting getrokken terwijl het voorste tandwiel de ketting duwt. Mijn gevoel zegt dat ze dan gespiegeld slijten terwijl ze toch dezelfde draairichting hebben. Is dat niet zo?

Ik heb een goede ijzerwarenhandel hier in de buurt, maar ik verwacht niet dat ik moeren kan vinden die platter zijn dan de standaardmaat. Door jouw boutje-moertje oplossing kreeg ik wel het idee om voor nu een losse moer in het gat te plaatsen. Hij kan er dan zijwaarts uitvallen, dat heb ik met ducttape voorkomen. Door het vastzetten van het wiel klemt het moertje nu ook vast. Alleen is het moertje ongeveer 0,5-1 mm breder dan het gat dus ik weet niet zeker of het wiel nu goed vastgeklemd zit. Het is ook niet de perfecte opvuldiepte dus ik ga bij de fietsenmakers maar eens vragen of ze zo’n oud onderdeeltje hebben liggen, je weet maar nooit.

En eind van de maand ga ik twee weken naar Maastricht, misschien dat ik je toch nog even een berichtje stuur dan. Hoewel het misschien niet de juiste maat is, de pat is 1 cm doorsnee en jij hebt het over 1,5 cm ringetjes.
velophile

Bericht door velophile »

Dag Frederieke,

De ringetjes zitten aan de buitenkant van de pat (gleuf).
Bijlagen
losse deeltjes
losse deeltjes
dingetje2.jpg (135.47 KiB) 3480 keer bekeken
Gemonteerd
Gemonteerd
dingetje1.jpg (137.91 KiB) 3480 keer bekeken
Frederieke

O, ik had het anders begrepen. Maar dit lijkt qua constructie inderdaad op hoe de derailleur ook is bevestigd, hartstikke goed! De schroeven zullen niet in de weg zitten, als ik zo naar mijn fiets kijk, dus ik ga kijken of ik dat ook kan knutselen.
Hartstikke bedankt dat je de moeite hebt genomen om er foto's van te plaatsen.
Plaats reactie