Aantrekkelijke Sportfiets uit 1961

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
berkers41

Aantrekkelijke Sportfiets uit 1961

Bericht door berkers41 »

Dit is mijn Magneet Blue Star uit 1961.
3 versnellingen SA naaf, met Magura-draai-handvat.
26 inch Lepper velgen en een magneet voornaaf.
Vrijwel alles is gemarkeerd met het "Magneet logo" en de boutkoppen met een "M'etje". Zelfs de originele Magneet jasbeschermers zaten er bij aankoop nog op, maren waren ernstig beschadigd: https://picasaweb.google.com/1020165043 ... directlink
Bijlagen
Magneet Blue Star 1961 na revisie.
Magneet Blue Star 1961 na revisie.
Magneet Blue Star 1961.jpg (190.66 KiB) 6618 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
de rode

Re: Aantrekkelijke Sportfiets uit 1961

Bericht door de rode »

Echt prachtig geworden ! ; ik zie dat je een nieuwe kettingkast gevonden hebt ? mvr grt
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Erg mooi, Jacques. Magneet staat in de jaren zestig net als bijvoorbeeld Batavus bekend om zijn plaatjes en mascottes over de hele fiets. De kleurstelling in tweekleur is iets van alle merken.

Laat je wel die mooie jaren 60-70 kabelversiering voor bromfietsen zitten? Ik heb het op een ander Magneet ook gezien, origineel?

Op MP staat nu ook een soortgelijke fiets, maar dan een Batavus, nog mooier gespoten. Ik heb zelf een zwak voor dit soort fietsen, maar beperk me tot echte sportfietsmerken. Magneet past daar zeker in, maar heb ik nog niet. Vanwege de beperktheid in ruimte kies ik altijd voor fietsen met een bijzondere afmontage, naaf of derailleur. Bij jou fiets zou het de twistgrip kunnen zijn. Ik heb er zelfs wel eens over gedacht me enkel tot Reynolds buizen frames te beperken.

Opvallend vind ik bij oude sportfietsen dat de frames vrij klein zijn. Of het nou wielmaat 26 of 28 is. Ik heb nog geen 60 er gezien, ook niet bij de maatframes.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

Mooie, vlotte fiets met leuke details - gefeliciteerd, Jacques. Weer een gered tot er meer verzamelaars de lol ervan inzien ;) De Blue Star was trouwens onder de Magneet-sportfietsen een middelklassemodel. Dat de sportfietsen van toen allemaal wat aan de kleine kant zijn is inderdaad jammer. Maar met name van Gazelle kom ik ze ook met 24"- en 25"-framehoogte tegen. Tot nu toe negen stuks uit de jaren 50/60 en nog een paar oudere.

Om op de Magneet terug te komen: aan het vrij vroege gebruik van de zgn. "Pletscher-Platte" van ESGE en ook aan de klemconstructie van de stuurbocht is wel te zien dat Magneet anders dan Gazelle rond 1960 niet vasthield aan de "ouderwetse kwaliteit" maar naar manieren van kostenbesparing zocht. Bij Juncker valt mij dat ook altijd sterk op. Niet dat het dan goedkope rommel wordt, het blijven kwaliteitsfietsen maar toch meer toegesneden op wat de moderne consument van toen wilde - vlot uiterlijk, maar niet meer de fiets voor het leven.

Groeten,
fietser
berkers41

Bericht door berkers41 »

Durabo88 schreef:...Laat je wel die mooie jaren 60-70 kabelversiering voor bromfietsen zitten? Ik heb het op een ander Magneet ook gezien, origineel? .....
Het zat er niet origineel op Yorick, maar ik ken het van de fietsen van mijn broers uit begin jaren zestig.
De buiten-versnellings-kabel was wat gerafeld, dus dit is tevens beetje camouflage ;-)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Ziet er schitterend uit. Beetje jeugdsentiment: mijn Simplex Novum van 1961 (nog steeds in actie maar historisch gezien volledig verprutst, jeugdzonden van de HBS en daarna) had vergelijkbare kenmerken. Wees er zuinig op!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie