BSA backpedal brake klaar

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

BSA backpedal brake klaar

Bericht door TheodK »

Op mijn BSA met Springframe uit ca. 1905 miste de backpedalbrake. Gerrit Kan heeft vorig jaar op Beaulieu toen gelukkig een deel van deze rem gevonden. Hans heeft nu pas dit onderdeel weer verwerkt in een beugel en samen met een oude velgrem van Phillips is er nu weer een goed werkende rem gemaakt.
Ik plaats foto's hieronder. De rem is niet exact hetzelfde als de oorspronkelijke BSA rem maar is een soort eigen improvisatie geworden met deels zelfgemaakte onderdelen en deels bestaande onderdelen. Het belangrijkste onderdeel had Gerrit uit Engeland meegenomen , de buis waar de veer in zit die de rem weer terugtrekt.

Hij remt nu weer prima. verder heb ik er nu een bagageklem opgezet die ik enkele jaren geleden van Gerrit heb gekocht. Nu heb ik eindelijk een fiets waar die goed oppast. Gerrit en natuurlijk ook Hans nog bedankt.
Nu is alleen het zadel nog niet erg bijpassend, ik zal nog eens naar een andere uitkijken.
.

groet Theo
Bijlagen
backpedalbrake tekening van origineel
backpedalbrake tekening van origineel
backpedaling brake.jpg (180.37 KiB) 4914 keer bekeken
bagageklem
bagageklem
bsa4.jpg (189.79 KiB) 4914 keer bekeken
rem in stand remmen
rem in stand remmen
bsa3.jpg (333.53 KiB) 4914 keer bekeken
rem in stand niet remmen
rem in stand niet remmen
bsa2.jpg (312.23 KiB) 4914 keer bekeken
bsa spring frame na restauratie
bsa spring frame na restauratie
bsa.jpg (247.21 KiB) 4914 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: BSA backpedal brake klaar

Bericht door maartenB »

Fantastisch Theo,
en van Winterswijk (toen ik hem even mocht proberen) weet ik dat het ook een geweldige fiets is om op te rijden.
Echt een aanwinst!!
groet
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2491
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: BSA backpedal brake klaar

Bericht door Durabo88 »

Beste Theo,

Ik vind het een mooie completering van een oud onderdeel. Het stukje fietsketting ter verbinding vind ik overigens ook een mooi alternatief. Bovendien ook handig dat dat weer makkelijk vervangen kan worden als het ooit stuk gaat.

Was het deel dat van Beaulieu kwam overigens nog in aardige staat toen je het kocht?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: BSA backpedal brake klaar

Bericht door Maarten Waarlé »

Theo en Hans,

Ziet er goed uit hoor! en dat het niet 100% orgineel is vind ik in dergelijk geval niet zo`n ramp. Het werkt èn de werking is gelijk aan een orgineel èn het ziet er uit alsof het er altijd op gezeten heeft.
Mooi werk,

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: BSA backpedal brake klaar

Bericht door Hans van de Stouwe »

Yorick,
Het onderdeel was binnenin versleten. Heb om de bout die binnendoor,met een veer er omheen, een buisje gemaakt. Het geleide gat pas gemaakt. Tijdens het werk vond ik de aanwezige veer te lang en te krachtig. Heb een kortere minder sterkere veer gemonteerd. Dit werkt goed.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Plaats reactie