Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door maartenB »

Deze 70 cm hoge kruisframe heb ik al een tijdje, dit voorjaar ben ik begonnen met de restauratie. Het is een fiets die je niet zo vaak ziet, en daarmee voor mij de moeite om tijd en geld aan te besteden.
De fiets is intensief gebruikt en in de jaren 30 of 40 nog eens voorzien van trommelremmen. Ik heb besloten om bij de restauratie volledig terug te gaan naar de vorm van 1928, maar zonder de fiets al te 'nieuw' te maken. Ik twijfel nog steeds of ik er belijning op ga aanbrengen. Hier een paar foto's van de fiets bij aankoop.
Raleigh X-frame 1928 1.jpg
Raleigh X-frame 1928 1.jpg (144.88 KiB) 7775 keer bekeken
3 raleighs zomer 2011 030.jpg
3 raleighs zomer 2011 030.jpg (76.83 KiB) 7775 keer bekeken
En dit is het 100% originele damesfiets slopertje (roestig, gebroken frame) dat ik er later bij kocht. Ook uit 1928! Voorzien van volledig remsysteem, origineel stuur en een nette voornaaf. Wel erg roestig allemaal. Belangrijk waren ook de originele spatborden.
3 raleighs zomer 2011 001.jpg
3 raleighs zomer 2011 001.jpg (158.95 KiB) 7775 keer bekeken
3 raleighs zomer 2011 003.jpg
3 raleighs zomer 2011 003.jpg (82.34 KiB) 7775 keer bekeken
3 raleighs zomer 2011 005.jpg
3 raleighs zomer 2011 005.jpg (60.15 KiB) 7775 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door maartenB »

Om eenheid in de fiets te krijgen (en omdat enkel onder de klemmetjes nog originele lak tevoorschijn kwam), heb ik besloten volledig te herlakken. Er zitten misschien wel 10 lagen op, meest handgeschilderde zwarte grondverf. Telkens weer eraf geschuurd en gekeken wat er beter kon. Uiteindelijk afgelakt met een spuitbus en heel fijn nageschuurd. Het gevolg: de lak 'trekt' hier en daar, en er zijn roestplekjes te zien nadat het frame een maand op het dak van de schuur heeft gelegen. Het ziet er echt uit als een 'oude lak' in nette staat.
IMG_4290.jpg
IMG_4290.jpg (229.03 KiB) 7773 keer bekeken
IMG_4291.jpg
IMG_4291.jpg (67.61 KiB) 7773 keer bekeken

Voor het eerst ben ik zelf gaan vernikkelen. Dat vergt de nodige gewenning. Te dunne lagen nikkel, te bobbelig: het gaat me steeds beter af. Vooral het polijsten is een kunst, want het moet ook niet te mooi worden. Zie hier de K-naaf voor en na...
De investeringen om zelf te gaan vernikkelen zijn ongeveer 80 euro. De hoeveelheid werk is niet te beschrijven.
SA naven 003.jpg
SA naven 003.jpg (131.05 KiB) 7773 keer bekeken
IMG_4332.JPG
IMG_4332.JPG (126.28 KiB) 7773 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door Michiel Röben »

Ha Maarten, ja ik wist dat je ook al bezig was. Leuk om te zien dat het al zo ver is. Ziet er goed uit ook het nikkel op de naaf is mooi gelukt. Ben best wel benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn. Gaaf man.

Voor mijn wensfiets heb ik al wel de Raleigh damesfiets uit 1929 alleen de spatborden zij denk ik wat later maar wel de remmerij en de naven en velgen origineel dus dat is al heel wat. Een Knaaf haal ik uit de Halfords fiets die nu voorzo ver ik me kan herinneren ook van die vroege smalle Raleighspatborden (het type dan) heeft. Knaaf is All Weather Black. Nog voldoende te zoeken dus.

Dan alleen nog een goed Raleigh kruisframe. Komt vanzelf een keer voorbij

;) Succes met je Raleigh project en tot snel,

Michiel
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten nog even over de belijning,

Heb je bladgoud? Die belijning op de spatborden was in 14 of 18 carat gold volgens mij. De uiteinden transfers die dan verbonden werden door gouden echt gouden biezen dus...

Die damesfiets was dus al een dure fiets!

Maak er wat moois van man...

groeten `michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Dank voor de aanmoediging.
Ik heb inderdaad diverse van die fietsen gezien met bladgoud, al dan niet na de oorlog opnieuw gelijnd. De dames-sloper had dat niet, die heeft eenvoudige gouden biesjes, wel met een 'werkje' op het eind.
Kijk even op onderstaande foto wat ik vond aan originele lijnen: goud met rood. Dat past bij de goedkopere modellen en zal wellicht bij een revisie van de fiets zijn aangebracht. Daarom twijfel ik ook over die lijnen.

Overigens: ik zou het best zonde vinden als je die naaf uit de Halfords fiets haalt. Dat is toch een mooi origineel ding?
Kun je misschien beter een andere naaf zoeken, of wellicht heb je het geluk dat je straks gewoon een complete fiets tegenkomt. Er staat er nog een te koop op ebay UK: voor bijna 2000 euro!!!!! :o
Bijlagen
raleigh cross frame lijnen 019.jpg
raleigh cross frame lijnen 019.jpg (169.56 KiB) 7757 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door Michiel Röben »

Ja dat is die van Groovyduck dubber ;) of zoiets die bij elke fiets de totale historie van het merk erbij vermeld maar niet wat niet origineel is aan die fietsen. Ik zoek zelf iets van rond de 250 300 euro moet te doen zijn lijkt me. Daarom de familie Burgers maar aan de stoeprand gezet. Morgen komt er iemand "eentje uitzoeken" Ik ben benieuwd het kan ook gewoon iemand zijn die nieuwsgierig is. De collectie blijft in ieder geval achter slot en grendel...

Toen ik het bericht schreef zag ik idd dat de uiteinden wel wat simpler waren maar bij de superbe hoorde die belijning toch wel? Net als die mooie dames Raleigh van Otto?

groeten,
Michiel
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door maartenB »

Ik ben samen met Sjoerd in de catalogi gedoken (met dank aan de VCC) en dan blijkt dat de Engelse modellen kruisframe tot ca 1930 die hele fraaie bladgouden biezen hadden. Standaard kleur was groen, ze werden afgeleverd met aluminium Roman rims.
Voor Nederland werden waarschijnlijk wat eenvoudiger versies geleverd, maar dat is niet 100% zeker. Waarschijnlijk een ander balhoofdtranfer (het oude model, zonder vogeltje) en stalen velgen.
In de jaren 30 verschijnt de X-frame nog enkele malen in de Raleigh catalogi, maar dan is het opeens de politiefiets van Raleigh, uiteindelijk wordt hij zelfs zonder kettingkast geleverd ... Hoe een topmodel uiteindelijk eindigt als dienstfiets.
De catalogi van de late jaren 20 vermelden dat de kruisframe er ook op aanvraag in het zwart is. Daarbij zeggen ze niets over de biezen. Kortom: bijna alles is in principe mogelijk.

Ik zag je Burgers fietsen op MP staan. Succes met de verkoop. En die Raleigh komt nog wel een keer.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2519
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Deze X-frame fiets lijkt me een zeer uitdagende onderneming. Leuk dat je aan het nikkelen bent begonnen, dat is denk ik ook een kunst op zich.
Je achternaafje komt er aardig netjes uit zie ik.

Hoe ben je de lak eigenlijk gaan herstellen, ik vind het er namelijk erg netjes uit zien ten opzichte van de staat van ontvangst.

Ik zie dat één van de fietsen de vorkdoppen mist, ga je die uitwisselen en opnieuw nikkelen?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Restauratie Raleigh kruisframe, ca. 1928

Bericht door asterduc »

mooi project Maarten, ... vooral om te volgen :D

Het eindresultaat zal zeker het werk waard zijn.

vond je het moeilijk om een keuze te maken tussen lak behouden, lak bijwerken of volledig herlakken?

Bies in bladgoud: ik heb daar eigenlijk nog nooit op gelet hoe dat er op een fiets uitziet. Mocht ik je daar van dienst mee kunnen zijn, vorig jaar heb ik bij vergissing een potje reparatieverf gekocht om gouden sierlijsten te restaureren. Denk dat dit wat uiterlijk betreft in de buurt komt van het bladgoud. Het produkt is van '1 shot' en noemt 'Fast Dry Gold Size' artikel nummer 4008.

Nikkel: gaaf is dit. Ben zelf regelmatig aan het twijfelen om ermee te beginnen, maar heb tot op heden nog niet het 'lef' gehad om te starten. Proficiat alvast.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie