Thompson Achse/ Axle

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoeriP
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2015, 12.48

Thompson Achse/ Axle

Bericht door JoeriP »

Ik heb nog 4 oude trapassen liggen waar mij niet veel bekend over is. Op Wikipedia vind ik dat ze zeldzaam genoemd worden, alhoewel ik er enkele assen nog van op internet kan bestellen. Niet dezelfde types, en deze moeten vrij oud zijn.

Weet iemand iets meer over deze constructie?

fotos;
http://imgur.com/a/uWWb3
Trebel
Berichten: 44
Lid geworden op: 5 mar 2014, 19.08

Re: Thompson Achse/ Axle

Bericht door Trebel »

Beste Joeri,

Thompson trapassen komen (regelmatig) voor in fietsen, mijn BSA uit 1972 heeft ze bijvoorbeeld en een gazelle die ik recent heb gerepareerd (uit '84 geloof ik) ook. De kogels van de kogellagers worden bijeengehouden in een plastic ringetje. Hoewel ik ze alleen ken met een metalen ring, verwacht ik niet dat deze heel zeldzaam/oud zijn.

Wat is het precies dat je wilt weten van de assen?
hier kan je een half gemonteerde constructie zien. Via deze link kan je zien hoe de as er gemonteerd uit hoort te zien.
Gebruikersavatar
JoeriP
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2015, 12.48

Re: Thompson Achse/ Axle

Bericht door JoeriP »

Ik heb de trapassen gekregen en ik weet er nagenoeg niks van. toch fijn om te weten hoe deze assen in de fietsenwereld aanwezig zijn.

Bedankt voor de info Trebel!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Thompson Achse/ Axle

Bericht door maartenB »

De dikte wil nog wel eens verschillen.
Rond de 16 mm is tamelijk standaard, bij 17 mm of meer zijn ze voor transportfietsen en bij 15 mm heb je iets bijzonders - dat denk ik niet als ik de verpakking zo zie.
Nederlandse fietsen hadden deze assen met cups in zeer uiteenlopende maten vanaf ca 1900 (gokje) tot kennelijk in de jaren 70 en later.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Erwin TF
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 aug 2014, 00.51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Thompson Achse/ Axle

Bericht door Erwin TF »

Deze Reich assen lagen ben ik tot de jaren negentig bij de groothandel in allerlei maten tegengekomen. Dit waren de assen die gebruikt werden als vervanging bij reparaties door de fietsenmaker. Ze zijn in ieder geval van betere kwaliteit als de huidige assen.
Erwin
Durabo88
Berichten: 2564
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Thompson Achse/ Axle

Bericht door Durabo88 »

Alles met 38 mm cups in jouw partijtje?
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JoeriP
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2015, 12.48

Re: Thompson Achse/ Axle

Bericht door JoeriP »

Durabo88 schreef:Alles met 38 mm cups in jouw partijtje?
Dat klopt.
Plaats reactie