vaststellen identiteit raceframe

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

vaststellen identiteit raceframe

Bericht door Viscount »

Dag collega liefhebbers,

Een tijd geleden kocht in Vlaanderen een vintage frame. Lelijk overgespoten met decals van Diamant erop. Uiteindelijk heb het frame helemaal kaalgemaakt en ga het weer lakken, opknappen en opbouwen.

Wat is de oorspronkelijke identiteit van het frame?
In de balhoofdsbuis staat het volgende ingestanst: BCM 61. Verder zijn er geen kenmerken ingebracht.

De lugs (van het achterwiel) zijn van ZEUS.

Wie kan me verder helpen?

Op voorhand dank,

Groet,

Ben
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door velophile »

Dag Viscount,

BCM staat voor BoCaMa, een franse leverancier van soldeerdelen als lugs; de 61 staat voor de hoek tussen de twee buizen. De fabrikant Zeus (spaans) heeft blijkbaar de patten geleverd. Deze onderdelen zijn in de jaren zeventig door meer fabrikanten gebruikt; het geeft ons nog geen uitsluitsel. Zijn er kabelgeleidingen (nokjes) op het frame? Loopt de derailleurkabel boven of onder het bracket? Wat voor schroefdraad zit er in het bracket? Een foto misschien?
Zitten de lugs hierbij?
http://www.classicrendezvous.com/France ... cama_3.htm

Groet, Wiel
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door Viscount »

Bedankt Wiel, voor je antwoord.

De inhoud ervan geeft alweer wat duidelijkheid. Volgens mij staan de lugs op de overzichtspagina. Ik ga nog even goed vergelijken.

Het frame is verder helemaal kaal. Er zijn geen nokjes, noch voor de kabels (geen enkele: ook geen derailleurkabelstop, geen "oortjes"bij de bracket), noch voor de commandeurs o.i.d. Hoe kun je zien wat de draad is van de bracket? In die bracket is gen afvoergaatje geboord of een gat dat de kabelgeleider moest vastschroeven.

Er blijft nog genoeg te onderzoeken.

Groet,

Ben
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door velophile »

Hallo Ben,

We hebben dus een frame zonder nokken http://nl.wikipedia.org/wiki/Braze-on#/ ... razeon.jpg. Dat is jammer, weer kenmerken minder, maar rond 1970 toch wel gangbaar.
Als we aan de kant van het kettingwiel een linkse schroefdraad hebben, is er in 99% van de gevallen sprake van een Engelse (=BSA) draad. Wat weegt het frame? Een Reynoldsframe weegt zonder vork 1900gr (klein frame) tot 2100gr (groot frame). Wat is de afmeting van de zadelpen?
Bij Reynolds of Columbus-buis gewoonlijk 27,2mm. Is de zadelpen dunner en het frame zwaarder, dan is er met goedkopere buis gewerkt. Meer een trim of sportfiets, als een racefiets.

Zitten deze patten erin? http://velobase.com/ViewFramePart.aspx? ... &AbsPos=58

Groet, Wiel
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door Viscount »

Fijn dat je zo snel zoveel informatie verschaft Wiel.

De zadelpen (van staal) is 26,5 mm. Het frame heb ik nog niet gewogen maar ik weet haast zeker dat het zwaarder is dan jouw opgave. De padden zijn dezelfde als die op de foto.

Ik zoek verder.

Groet,

Ben
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door velophile »

Dag Ben,

We hebben dus een middenklasse frame begin jaren zeventig, met middenklasse buizen en zonder nummers. Kijk nog eens op de linkerpat aan de binnenkant van het frame, naar boven. Het is vermoedelijk een frame met drie hoofdbuizen Reynolds of gemaakt met Franse Durifort buizen. Zat er onder de "overgespoten verflaag" nog een andere laag of kleur?

Het is zonder verdere kenmerken onwaarschijnlijk een fabrikant te vinden.........

Groet, Wiel
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door Viscount »

Bedankt Wiel,

Ook op die aangewezen plaats geen inscriptie o.i.d. Eigenlijk is het ook aan de hele simpele mannetjes in de liggende en staande achtervork al te zien dat het geen superleggero frame is.

De onderste verflaag was wit.

Leuk om deze info van jou te krijgen. Het voordeel van het bezit van een no-name frame is dat ik het, zonder scrupules, op kan bouwen zoals ik wil :P

(Nu eerst maar eens aan de slag met loog om de supervastzittende stuurpen uit het frame te vreten -> geen leuke klus)

Groet,

Ben
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door velophile »

Het zou zelfs een Diamant kunnen zijn..........
Bijlagen
circa '75
circa '75
voorbeeld.jpg (262.72 KiB) 8502 keer bekeken
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

Re: vaststellen identiteit raceframe

Bericht door Viscount »

Altijd al willen hebben ;) Nogmaals dank.
Plaats reactie