namaak Locomotief-kruisframe

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door fietser »

In een andere thread (http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=288) ging het al even over fietsen die op het Locomotief-kruisframe lijken. Hier is er nog een, met een Berini hulpmotor van 1953 of 1954 erop en wielmaat 28 x 1 5/8 (622 mm):
neplocokruisframe1.jpg
neplocokruisframe1.jpg (248.77 KiB) 7559 keer bekeken
Op de achterkant van de bovenste balhoofdlug is nog een vreemde lijn van messingsoldeer te zien:
neplocokruisframe2.jpg
neplocokruisframe2.jpg (192.78 KiB) 7559 keer bekeken
De achterpad is van gesmeed staal, met "13 AL" erop, en links is te zien dat er een voorgevormde flens is waar de liggende achtervork mooi op aansluit terwijl het uiteinde van de dubbele buis door de fabrikant van de achterpad niet voorzien was, die is er gewoon "op" gesoldeerd:
neplocokruisframe3.jpg
neplocokruisframe3.jpg (172.62 KiB) 7559 keer bekeken
Ook aan de voorkant was op de ondere balhoofdlug geen rekening gehouden met de dubbele buizen (anders dan de mooie lug bij het Locomotief-kruisframe); de dubbele buizen liggen er gewoon "lomp" tegenaan:
neplocokruisframe4.jpg
neplocokruisframe4.jpg (184.8 KiB) 7559 keer bekeken
Een duidelijk framenummer heeft de fiets niet, er is wel een vaag/amateuristisch nummer onder de bracket ingeslagen. Niets wat bij een van de grote, bekende fabrikanten thuis te brengen is.
De aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is wel mooi en zeldzaam te noemen, en de lugs zien er algemeen best elegant uit:
neplocokruisframe5.jpg
neplocokruisframe5.jpg (293.96 KiB) 7559 keer bekeken
De vraag is nu natuurlijk: welk merk en welk bouwjaar? Ik denk zelf dat de fiets van tussen 1945 en 1955 is en dat het om een buitenlands frame gaat, met België als meest waarschijnlijke land van afkomst. De onderdelen die er verder op zitten (wielnaven etc.) zijn allemaal later toegevoegd en ook het merk dat er nu op staat (Germaan) is aan de fantasie van de "restaurateur" ontsproten. Wat denken jullie?

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3808
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door maartenB »

Heel bijzonder weer, net als die deelfiets van gisteren. Er werd toch wat afgeknutseld!
Die messingsoldeerplek aan de bovenste balhoofdlug kan ik niet zo plaatsen, anders zou ik denken dat het gewoon een damesframe is met 2 extra stangen om wat stevigheid te geven voor de hulpmotor. Waarschijnlijk terecht, en best netjes aangebracht. :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door Fongers1952 »

Ha, dat doet mij denken aan de namaak (vervalste) Simplex kruisframe fiets waar ik een paar maanden geleden naar ging kijken. Bleek een 10 jaar oud Belgisch frame te zijn dat afgemonteerd was met wat Simplex onderdelen. En de verkoper maar volhouden dat het om een echte Simplex kruisframe ging.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Goudzeelt
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2012, 13.17

Re: namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door Goudzeelt »

Zou de messing soldeerplek niet kunnen samenhangen met de plek waar een merkplaatje van de fabrikant heeft gezeten?

Op 24/9 ga ik met het frame (de combinatie) naar de op internet gevonden veteraan fietsenbouwer Henk Kluver (raadpleeg event. Google), die nog steeds actief is bij fietsenfabriek Van Raam in Varsseveld. Misschien kan hij meer zeggen over de herkomst,

Ad (eigenaar van het kennelijk curieuze frame)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3808
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door maartenB »

Goudzeelt schreef:Zou de messing soldeerplek niet kunnen samenhangen met de plek waar een merkplaatje van de fabrikant heeft gezeten?
Leuk hoor, die zoektocht van je!
En over die soldeerplek, nee, dat hangt niet samen met een balhoofdplaatje, daarvoor is de locatie verkeerd en die werden ook niet gesoldeerd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Goudzeelt
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2012, 13.17

Re: namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door Goudzeelt »

Ook Henk Kluver kon helaas niets over herkomst van mijn frame zeggen. Wel liet hij mij een originele Locomotief kruisframe-fiets (model super de luxe) uit 1949 zien. Deze fiets is (in 2001) door hemzelf gerestaureerd. Desgevraagd bleek de fiets te koop. Hoewel ik niet van plan was een fiets te kopen heb ik de verleiding in dit geval toch niet kunnen weerstaan. Nu heb ik in ieder geval een "echte Locomotief". Zie foto (deel achterwiel ongewild niet te zien).
Bijlagen
Locomotief 1949.JPG
Locomotief 1949.JPG (418.03 KiB) 7393 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: namaak Locomotief-kruisframe

Bericht door JocoFoto »

Leuke spot fietser! Hopelijk kunnen we een keer de originele maker van zo'n frame vinden - ik ben benieuwd waarom ze zo'n fiets probeerden te maken en wat de oorspronkelijke basis was.

En gefeliciteerd Goudzeelt met je aanwinst. Het blijft een erg mooi ontwerp, die Super de Luxe.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie