5 vooroorlogse fietsen voor heel weinig

Plaats reactie
Andre Koopmans

5 vooroorlogse fietsen voor heel weinig

Bericht door Andre Koopmans »

Beste fietsenliefhebbers,

Op weg naar mijn werk kom ik langs een schrootverwerker en ga daar regelmatig even kijken.
In het verleden heb ik er best bijzondere fietsen vandaan gehaald, meestal kosten ze € 5,- per stuk.
Redelijke fietsen worden vaak even apart gezet en niet meteen op de bult gegooid.

Vanmiddag vlak voor sluitingstijd liep ik er weer even langs en zag 5 oude fietsen staan, ik had 5 minuten de tijd om ze even te bekijken.
Het zijn fietsen die duidelijk heel lang ergens in een schuur o.i.d hebben gestaan, er is zeker 40 jaar niet op gereden, er zit niets modern's aan qua reflexi o.i.d.

1) is een (zo te zien vooroorlogse) Phoenix omafiets die helemaal compleet is, op de platte banden na is hij rijklaar, wel wat roestig, maar niet heel erg.

2) is ook een Phoenix, maar nu een herenmodel, rond de jaren 40/50 denk ik, in iets mindere staat dan het damesmodel, maar verder redelijk compleet, wel met meer roest.

3, 4 en 5 zijn vreemde fietsen in mijn ogen, ze zijn niet allemaal compleet, er missen hier en daar wielen, bij 1 is de trapas weg, er staan transfers op die moeilijk te lezen zijn, maar ze lijken Engels, voorvorken hebben vaste vernikkelde kroon en zijn dicht aan de onderkant, het zijn gewone herenfietsen, normale framemaat.
Deze drie lijken me wat ouder, ongeveer jaren 30 zo te zien.

Ik hoef niet meer fietsen, maar misschien heeft iemand hier belang bij, dan haal ik ze morgen op, of 1 er van.
Als ik ze niet haal zijn ze voor de schrootpers vrees ik, ze laten fietsen nooit langer dan 1 of 2 dagen staan.

Snelle reactie gewenst dus !

Groeten,

Andre
Fotomaan

Re: 5 vooroorlogse fietsen voor heel weinig

Bericht door Fotomaan »

Hoi Andre,

Die Phoenix zou ik wel over willen nemen. De dochter van mijn vriendin heeft een fiets nodig en ontwikkeld een voorkeur voor mooie oude fietsen.

Laat maar weten of dat gaat lukken en hoe we dat gaan doen.
Waar ophalen en zo.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste André,

In princiepe wil ik al deze fietsen best slopen als niemand anders ze wil. Is nl. zonde als ook de onderdelen verloren gaan. Helaas heb ik echter geen vervoer om ze in Landsmeer af te zetten, dus ik vrees dat het feest niet door kan gaan.

Zitten er nog fietsen mét versnellingen bij en waar in de buurt staan ze?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Andre, heb wel oren naar wat knutselwerk. Zitten de sturen en spatborden nog bij de fietsen? Kom je nog naar Vianen zou het mogelijk zijn ze mee te nemen naar Vianen? Laat maar horen wat er mogelijk is.

Groeten Michiel
Andre Koopmans

Ik ga er zometeen even weer langs, gisteren is niet gelukt, één van die fietsen is een "Lucas", (made in England), dit is duidelijk op de grote transfer op het balhoofd te lezen, met zo'n leeuw er op afgebeeld net als bij de Lucas verlichting.

Ik heb nooit geweten dat Lucas ook fietsen maakte, ik schat deze (incomplete) fiets op eind jaren 20, begin jaren 30.
Andre Koopmans

Helaas was de Phoenix dames net weggehaald, voor de andere 4 moest het sloopmannetje deze keer ineens € 40,- hebben... :evil:
Nou, hoewel ze wel interessant zijn om achter de herkomst te komen, was me dat nou toch net weer te veel en zijn ze me net niet bijzonder genoeg.
Als er nou een mooi volledig gelugd frame tussen had gezeten of een andere bijzonderheid.
Gelukkkig had ik wel wat foto's gemaakt, dit zal wel het enige zijn wat er van over blijft over een tijdje.

Op zich wel jammer, maar er is zo veel van dit soort "schroot", dat je wel selectief móet zijn, het was alleen wel leuk omdat het een heel partijtje was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sleurhut

Bericht door sleurhut »

GRRR jammer waarom moest ik nou zo nodig een motobecane kopen deze week, dit is veel leuker. Zeer jammer dat dit kwaliteitsstaal zal worden recycled tot goedkope chineze zooi waar wij de hoofdprijs voor gaan betalen.

Jammer maar helaas, volgende keer beter

joost
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste André,

Die veertig euro had ik de onderdelen bij elkaar wel waard gevonden. Althans het is natuurlijk op de gok dan. Wel mooie bandjes dacht ik her en der nog te zien.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Andre,

Tja, dat is nou weer jammer. :cry: Van die Phoenix had ik nog wel wat leuks kunnen maken. Volgende keer beter. ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK

Bericht door TheodK »

erg leuke foto's Andre. Een mooi voorbeeld van waar wij onze fietsen allemaal vandaan halen. En wat er allemaal aan historisch materiaal wordt weggegooid. In Indonesie zouden ze dit absoluut niet begrijpen. Daar zouden ze hier omgerekend in Indonesische waarde enkele maandsalarissen van een modale werknemer voor betalen. Ik gebruik een paar van deze foto's voor mijn verhaal in Deventer volgende week.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie