Roest op hoge bi na gebruik

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Roest op hoge bi na gebruik

Bericht door Michiel Röben »

Na intensief gebruik de laatste dagen merk ik dat er behoorlijk wat roest te voorschijn komt op de nikkelen delen. Kan ik voldoen met een beetje WD40 of wat dunne olie na het roest weggehaald te hebben? Ik heb alleen door de regen en wat plassen gereden die na het schoonmaken van het parcours op straat lagen. Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal voor zooi meegekomen is (pekel etc).

Ook moest ik weer mijn pedaal en stuurhelften vast zetten dus ik neem voortaan maar een mooi klein verstelbaar sleuteltje en een sleutel 8/9 en 10/11 mee. Ook moet ik weer wat dun materiaal tussen stuurbochten en het balhoofdhuis zetten. Daar zit ook weer speling op. Alles rammelt los over die keien in de stad. Valt nog mee dat al mijn vullingen er nog netjes inzitten. hahaha.

groetem,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Roest op hoge bi na gebruik

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Als de roest er pas een dag opzit kun je het meestal met je nagel ofzo weer wegkrabben. Daarna beetje olie of vaseline erover.
Mooi dat je zoveel gereden hebt joh!
In de tentoonstelling van Utrechts Archief stond ook een Franse hoge bi, ik denk een Clement.
Is die van Harrie?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Roest op hoge bi na gebruik

Bericht door Michiel Röben »

Yupp, Harry's Baby.
Het is idd zo weg. het nikkel begint al te slijten op het stuur maar daar wordt ie alleen maar echter van. De spaken in het achterwiel waren flink roestig maar ook wel schoon te krijgen. Morgen nog een beetje poetsen en dan weer klaar voor gebruik.

Groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Roest op hoge bi na gebruik

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Michiel,

Dat je fiets snel gaat roesten is een realiteit die ik zelf ook heb bij wat ik maak of restaureer.
In woonkamer-omstandigheden blijft zo`n fiets duizend jaar goed maar buiten en of in vochtige schuren daar is zo`n nikkelbehandeling tamelijk onstabiel. Kom ik eens in de regen terecht met m`n fietsen dan is het inderdaad een kwestie van goed schoon en droog maken en invetten met olie of vaseline.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie