Oude Phillips Oma

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Durabo88

Re: Oude Phillips Oma

Bericht door Durabo88 »

Beste Allard,

Bij Perry naven staat de 36 voor het spakenaantal en de 14 voor de spaakdikte! Dus niet het jaartal.
Het jaartal staat op de klinknagel van de remmantel en wellicht nog op andere onderdelen, wat ik niet specifiek meer kan herinneren.

Van Bayliss en Willey en ander Engels metaaldraaiwerk wordt ik altijd erg vrolijk, zo zuiver gedraaid!

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Allard,
Op het Franse fietsenforum Tontonvelo staat ook iemand met een oude Phillips fiets, meen ik me te herinneren. Die heeft ook nog de voorvork-zonder Raleigh-kenmerken.

Je balhoofdlager met uitneembare schaal is dan wel weer exact gelijk aan wat ik 2 weken terug monteerde in mijn Raleigh van 1928. En Raleigh maakte als die delen zelf.

Het is dus niet gezegd dat je fiets van voor de overname door Raleigh is. Bijvoorbeeld Rudge en Humber hielden ook hun eigen typische voorvorken, terwijl de rest van de fiets gewoon Raleigh was.
1914 lijkt me erg oud voor je fiets, late jaren 30 tot jaren 50 lijkt me logischer, maar ik heb hier beslist het laatste woord niet in.

Wel denk ik te kunnen stellen dat velgremmen op voor en achterwiel nooit samengaan met een terugtraprem. Oorspronkelijk zat er dus een freewheelnaaf in, of heel misschien een versnellingsnaaf.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
allardschaap

Bericht door allardschaap »

Hoi,

Ik had op aanraden van iemand hier het Engelse forum even gevraagd.
Ze geven aan dat het een 30- a 40er jaren fiets is. Hij wordt inderdaad met een freewheel of een 3 versnellingsnaaf gebruikt, 32 spaak voor en 40 spaak achter. Kennen wij dit in Nederland, dacht dat we vooral 36 spaak gebruiken.
Deze fiets is dus idd ooit een ander achterwiel ingekomen met Perry terugtap remnaaf (uit 1950) waarschijnlijk omdat de remmen het niet best deden.
Ze hebben daar in Engeland alleen open of gesloten stalen kettingkasten, de linnen kasten lijken ze daar niet te kennen, zal wel typisch nederlands zijn :-)
Heb ondertussen de fiets in de owatrol gezet, de trapas al weer met nw kogels in elkaar en ben nu alles weer aan het monteren.
Heb bij de fietsenmaker een oude achternaaf van een sportfiets en een freewheel die daar op past bij elkaar gescharreld, as ff inkorten en een wiel omheen spaken. Ik twijfel nog wat ik met de kettingkast doe, het tandwiel is wel erg mooi om open te laten....

Leuke blauwe Kruisframe Maarten, de velg/banden voor mijn Union kruis regelen we wel in Vianen of friesland ok?

Groeten,

Allard
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Allard,
Waar ken jij een Engels forum? Kun je me daar een link van geven?
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
allardschaap

Hoi,

Hier een update met wat nw foto's.

Afbeelding

https://plus.google.com/photos/11452890 ... 1341816097

Ben er nog niet uit wat voor kettingkast ik ga gebruiken.
Een linnen kettingkast wordt lastig met velgremmen dus ik denk dat ik er een stalen kettingkast op maak.
Er paste geen gewone ketting om het voortandwiel, Afbeelding
gelukkig had ik nog een zwaardere liggen welke wel goed paste, ik denk dat het een voor een bakfiets is, zit daar verschil in behalve dat deze zwaarder is?

De koplamp die er reeds op zat is een oude Philips, ik heb nog een Philips dynamo welke ik erop heb gezet. Heeft iemand een idee wat voor achterlicht hier bij past?
Afbeelding
Ik heb nu de onderste gekozen, geen idee welk merk het is, hij is massief erg zwaar lijkt van gietijzer. Wellicht is het ook een philips zoals de andere op de foto.

Groeten,

Allard
allardschaap

De Phillips nu.
Bijlagen
2014-11-29 11.50.37-1.jpg
2014-11-29 11.50.37-1.jpg (147.91 KiB) 4365 keer bekeken
Plaats reactie