The Crown England maar Nederlands Fabrikaat

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

The Crown England maar Nederlands Fabrikaat

Bericht door allardschaap »

Hoi,

Hier nog een aardig oma fietsje om naar te kijken;

Afbeelding

Op het balhoofd staat The Crown England en op het frame staat Nederlands fabrikaat, wat zal het zijn? en welk jaar? en wie hebben hem hier uitgezet?

Hier meer plaatjes: https://plus.google.com/photos/11452890 ... 7812872273

Alles is nog orgineel op de banden en de koplamp na. Op de ondertussen vervangen en verteerde en wellicht orginele voorband staat 19?1 waar het vraagteken een 3 of een 5 kan zijn, ik denk dat het een 5 is, of toch een 3?

Achterlicht is de bekende koets, welk jaar werd deze uitgebracht?

Jasbeschermers zijn orgineel en lopen door over spatbord en worden gespannen met een veer vastgehouden op de asmoer.
De kettingkast is gesloten met een dubbele veer onderop met een staaldraad er doorheen, neem aan dat dat bepaald dat het eerder een 50-er is dan 30?

Geen bel, geen dynamo, de stroomdraad die erop zat liep van de lamp naar de trapas en hield daar gebroken op. zal es kijken of ik achter sporen van een dynamo kan vinden.

Fiets is uitgevoerd met een bandrem voor en een vrijloop achter.

Frame is nog erg netjes, spatborden wat minder en de spatbordbeugels en bagagedrager zijn echt verroest. De fiets is redelijk bewaard gebleven omdat hij denk ik een flinke tijd stil heeft gestaan na een ongeluk, de voorvork is behoorlijk naar achteren gebogen, je kan er nauwelijk op fietsen, deze ga ik richten, wie heeft tips?


Groeten,

Allard
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: The Crown England maar Nederlands Fabrikaat

Bericht door Fotomaan »

Hoi Allard,

Leuke fiets om weer aan de praat te krijgen.
Ik ben niet zo'n Engelandse fietskenner dus ik kan niet zeggen of het wel of niet Engels is.
Voor mij is het inderdaad Hollandsch fabrikaat.
Op de foto's kan ik zien dat er een Thompson trapas trapas inzit en heel misschien is daar iets uit af te leiden.

Er is wel eens een 'oma'fiets van Fongers bij mij voorbij gekomen die ook zo'n verbogen voorvork had en daarom de tand des tijds doorstaan had. Dat is tenminste het vermoeden.
Die vork heb ik toen gedemonteerd en de vorkpoten om en om in de bankschroef gezet nadat ik eerst een oude spijkerbroek over de klauwen had gelegd om de lak niet te beschadigen.
Toen de contramoer er weer even opgedraaid om de schroefdraad niet te beschadigen en daarna een stuk pijp van ongeveer een meter lang over de binnenbalhoofdbuis geschoven zodat ik kracht kon zetten. De pijp vind dan twee drukpunten. Bij de contramoer en het onderste lagerdeel van het balhoofd
Steeds een klein beetje kracht zetten en kijken wat er gebeurt.
Ik had natuurlijk bedacht dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de binnenbalhoofdbuis zou vervormen maar die bleek toch veel sterker dan de poot dus dat ging eigenlijk heel goed.
Als je onder de kroon van de voorvork in het gat van de binnenbalhoofdbuis kijkt kan je zien dat de wanddikte aan de onderkant van die buis duidelijk dikker is dan aan de bovenkant.
De onderste vijf (?) centimeter van de buis loopt aan de binnenkant taps toe.
Hoe langer de pijp is die je er overheen schuift, hoe meer controle heb/voel je.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: The Crown England maar Nederlands Fabrikaat

Bericht door fietser »

Het merk Crown is veelvuldig in Nederland gebruikt. Ik ken er vijf verschillende plaatjes van, deels met de eigenaar (vermoedelijk fietsenmaker) erbij en deel zonder, zoals hier. Jouw Crown is een fantasiemerk. De voorband uit 1951, het Koets B achterlicht was er vanaf 1952 of 1953... Dat wijst in de richting van een jaren 30 fiets die begin jaren 50 opnieuw gemoffeld en opgeknapt is, zoals dat toen met veel fietsen gebeurde.

Een foto van het framenummer zegt meer dan duizend woorden ;-) Zou je dat eens willen plaatsen?

'
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: The Crown England maar Nederlands Fabrikaat

Bericht door allardschaap »

Hoi Fietser en Charles,

Bedankt voor jullie aanvulling op The Crown.

Betreft voorvork; deze is niet aan beide kanten even veel verbogen, ik zat daarom zelf te denken de pootjes een voor een recht te buigen dus de voorvorkbuis goed vastklemmen en dan het verlengstuk op de pootjes plaatsen. Dan komt er ook gelijk minder kracht op de buis en kroonstuk en kan je ook iets beter bepalen waar de poot terugbuigt, misschien is een loodgieters buigijzer een idee :-) Nu even bedenken hoe je kan zien of die recht is, wellicht handig om iets met linealen te constueren.

Heb nog wat extra foto's gemaakt: https://plus.google.com/photos/11452890 ... 7812872273


Het moffelen is nu wel een feit gebleken, net de fiets nog even goed bekeken en overal waar beschadigingen zijn op frame, cranks en zelfs de zadelpen en schoefmoeren van de voorvork zie je er rode grond onder vandaan komenAfbeelding

Onderaan een van de framestangen is een duidelijke zwarte uitloper te zien. Bij spatborden, beugels bagagedrager is geen rode grond, dus die zijn er wellicht nieuw opgekomen. De spatbordbeugels zijn allen met lelijke maar wel oude 6-hoekige bouten gemonteerd.

Ik kan nergens een framenummer vinden, of het zou al onder de kettingkast moeten zitten.... vond wel een teken: Afbeelding
op de plaats waar normaal het framenummer zou kunnen staan.

Grappig zo'n rebatch :-)


Groeten,

Allard
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: The Crown England maar Nederlands Fabrikaat

Bericht door fietser »

Soms staat het framenummer ook op een gekke plek, b.v. onder de trapas (hoewel de cijfers en tekens op die plek vaker geen framenummer zijn dan wel) of zelfs op de linker achterpad (bij de achteras).

Als er echt nergens een nummer staat is het waarschijnlijk een fiets die buiten het vroegere rijwielkartel CBR om is gebouwd. Het kan dan om een van de talloze kleine lokale merken gaan, of om enkele grotere zoals b.v. Benzo.

'
Plaats reactie