Tandem, merk en bouwjaar onbekend

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Tandem, merk en bouwjaar onbekend

Bericht door Gert V. »

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een ouderwetse tandem. De fiets is in rijdbare staat, maar heeft wel aandacht nodig. Het is volledig met de kwast zwart overgeschilderd, waardoor eventuele markeringen, merktekens, framenummers, etc zijn verdwenen. Het voorste stuur was vervangen door een stuur van een oma-fiets, waardoor de zitpositie verre van optimaal was, de knieën kwamen tijdens het rijden bijna tegen het stuur. Deze is inmiddels vervangen door een tijdelijke oplossing, waardoor i.i.g. de zitpositie aangenamer is. In het voorwiel is een trommelrem gespaakt, maar de remsegmenten ontbreken, dus de remwerking moet komen van de achternaaf, een terugtrapexemplaar van vermoedelijk F&S, maar ook daar is kwistig geverfd en de remhevel geeft geen uitsluitsel.
Wat niet aan merktekens onder de zwarte lak is verdwenen:
"Gerkinet" op strop balhoofd, "Titan" op stuurpen stoker en "Silvo" op de beide zadels.

Afbeelding

Wie heeft er, op basis van bovenstaande foto, een idee over de herkomst?

Groet, Gert
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Tandem, merk en bouwjaar onbekend

Bericht door Gert V. »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hierbij nog een aantal foto's, en ja, die crank zit verkeerd om.

Aangezien de fiets behoorlijk zwaar en lomp is ben ik op zoek naar versnellingsnaaf. Weet iemand of een Torpedo 3-gang of Sturmey Archer 3-speed voldoende stevig is om gebruikt te kunnen worden in een tandem?
Ik weet dat Sturmey Archer in het verre verleden een speciale versnellingsnaaf met trommelrem in het assortiment had (KT / KTC), maar die zullen lastig te vinden zijn en wellicht onbetaalbaar.
Van moderne naven wordt in het algemeen tandemgebruik afgeraden of niet toegestaan, behalve Rohloff, maar die weg wil ik niet op gaan. Het gebruik van de tandem zal uitermate recreatief zijn.

De huidige naven zijn met 36 "lantarenpalen" in ca. 5,5 cm brede stalen velgen ingespaakt (velg = ETRTO-maat 559). Hier valt wellicht nog wel wat te winnen met andere wielen qua hanteerbaarheid.
KoosSmits
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 nov 2012, 23.18

Re: Tandem, merk en bouwjaar onbekend

Bericht door KoosSmits »

Het merk weet ik niet, maar als het zo zie is het een tandem
van begin jaren vijftig gebouwd voor een hulpmotor.
Vandaar de stevigheid en trommelvoorrem, ook de kleine wielen wijzen daarop.
Groeten, Koos
DutchBicycleCam
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 sep 2015, 12.51

Re: Tandem, merk en bouwjaar onbekend

Bericht door DutchBicycleCam »

Gert V. schreef:Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een ouderwetse tandem. De fiets is in rijdbare staat, maar heeft wel aandacht nodig. Het is volledig met de kwast zwart overgeschilderd, waardoor eventuele markeringen, merktekens, framenummers, etc zijn verdwenen. Het voorste stuur was vervangen door een stuur van een oma-fiets, waardoor de zitpositie verre van optimaal was, de knieën kwamen tijdens het rijden bijna tegen het stuur. Deze is inmiddels vervangen door een tijdelijke oplossing, waardoor i.i.g. de zitpositie aangenamer is. In het voorwiel is een trommelrem gespaakt, maar de remsegmenten ontbreken, dus de remwerking moet komen van de achternaaf, een terugtrapexemplaar van vermoedelijk F&S, maar ook daar is kwistig geverfd en de remhevel geeft geen uitsluitsel.
Wat niet aan merktekens onder de zwarte lak is verdwenen:
"Gerkinet" op strop balhoofd, "Titan" op stuurpen stoker en "Silvo" op de beide zadels.

Afbeelding

Wie heeft er, op basis van bovenstaande foto, een idee over de herkomst?

Groet, Gert
het is misschien een beetje laat maar er stond nog geen antwoord bij en ik ben erachter gekomen dat het een empo tandem is. door deze link
http://www.bicyclerepairmen.nl/oldtimers
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Tandem, merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietser »

Ik zie de overeenkomst met de tandem op bicyclerepairmen niet; op de parallele buizen in het voorframe na is het een compleet ander model. Komt nog bij dat de tandem op bicyclerepairmen ook geen Empo is, er staat alleen Empo op omdat iemand dat bij een latere restauratie erop gezet heeft.

Groeten,
fietser
Plaats reactie