Tandem restauratie
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Tandem restauratie
Tandem, bleek al 70 jaar in een familie. Binnenkort ga ik deze ophalen. Maar wat is het. In ieder geval weer een uitdaging!
- Bijlagen
-
- 2.jpg (25.31 KiB) 7633 keer bekeken
-
- 1.jpg (24.3 KiB) 7633 keer bekeken
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Tandem restauratie
Vandaag op de vrije dag met spoed de tandem, het blijkt een Fongers!, gered. Het kon alleen vandaag anders ging deze naar het oud ijzer. De aanhangwagen stond al klaar, 10 min na de overdracht reed de aanhangwagen naar de stort! Ding had 40 jaar op zolder gestaan van een boerderij die gisteren verkocht is. Letterlijk gered!
300 km later de eerste foto's en tot verbazing, bevestiging door o.a. de verborgen originele zadels. Zijn er meer Fongers kenmerken te zien. De velgen hebben groene biezen.
Klusje!
300 km later de eerste foto's en tot verbazing, bevestiging door o.a. de verborgen originele zadels. Zijn er meer Fongers kenmerken te zien. De velgen hebben groene biezen.
Klusje!
- Bijlagen
-
- 9.jpg (128.86 KiB) 7590 keer bekeken
-
- 7.jpg (125.41 KiB) 7590 keer bekeken
-
- 6.jpg (137.03 KiB) 7590 keer bekeken
-
- 5.jpg (111.99 KiB) 7590 keer bekeken
-
- 4.jpg (125.98 KiB) 7590 keer bekeken
-
- 8.jpg (121.7 KiB) 7590 keer bekeken
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Tandem restauratie
Hoezo, dat ding is krek compleet!
Succes, gaat een mooi ding worden ik schat 1930 maar Jos weet het echt beter als Fongers kenner.
Michiel
Succes, gaat een mooi ding worden ik schat 1930 maar Jos weet het echt beter als Fongers kenner.
Michiel

-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Tandem restauratie
Inschatting bouwjaar; eind jaren 30? Helaas ontbreekt alleen de dynamo. Voor de rest is de fiets compleet.De sturen zijn te roestig, dus zwart maken of verchromen (kostbaar) en de bagagedrager is ver geroest, dus zwart maken. Inmiddels op de Fongers site een folder van de tandem gespot. Volgens mij is dit 'em. http://fongers.net/rijwielen/1930-1940/ Oh ja, en de kettingkast natuurlijk!
- Bijlagen
-
- 2015-10-21_202547.png (360.34 KiB) 7564 keer bekeken
Re: Tandem restauratie
dit is appels met peren vergelijken ; de afbeelding is een totaal ander frame met voor en achter paralelbuizen en kruis en er zit een lange kettingkast op [dwz dat alle tandwielen daarbij aan dezelfde kant zitten ; ipv aan beide kanten ; alleen de zadels zijn van Fongers
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Tandem restauratie
Klopt! Ik was te enthousiast!
Voorstuk leek hetzelfde maar verder . . . Heeft Fongers maar een type gemaakt? Wellicht zijn er al suggesties wat het wel voor merk kan zijn?

Voorstuk leek hetzelfde maar verder . . . Heeft Fongers maar een type gemaakt? Wellicht zijn er al suggesties wat het wel voor merk kan zijn?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Tandem restauratie
Even tussendoor, omdat ik het toch niet laten kon! Tandem even schoongemaakt en alle draaiende delen alvast in de WD40 gezet. Dan gaat alles straks vast makkelijker los! Ondertussen even op het net gespeurd maar dit type frame is niet te vinden, allemaal net even anders, en er staan er heel wat op internet! Oh ja, en met een nieuw ventieltje waren beide banden gewoon op te pompen. Hoezo kwaliteit van vroeger!
- Bijlagen
-
- 1d.jpg (128.19 KiB) 7516 keer bekeken
-
- 1c.jpg (134.83 KiB) 7516 keer bekeken
-
- 1b.jpg (130.46 KiB) 7516 keer bekeken
-
- 1a.jpg (130.24 KiB) 7516 keer bekeken
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10 sep 2015, 22.45
Re: Tandem restauratie
knappe tandem veel succes ermee, ik vind hem zoals hij nu is ok gewoon ontroesten, rijklaar maken en fietsen maar
pierre
pierre
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Tandem restauratie
Vanmiddag eerste rit met de tandem gemaakt, 2 personen! Geen remmen. Na zeker 40 jaar stilstand!
Met veel dank aan Fietser voor het uitzoeken!
De zo goed als zekere achtergrond;
Waarschijnlijk komt deze tandem van Maxwell uit Amsterdam, 1914 - 1961. Overigens is het nog mogelijk dat Maxwell ook voor gemonteerde frames aan derden (grossiers, fietsenmakers) leverde die er hun eigen merk op plakten. Maxwell is een Nederlands merk van fietsen, transportdriewielers en motorfietsen. Eerst onder de naam A. Druyf & Co., later Maxwell Rijwielfabriek A. Druyf & Co., Amsterdam. De rijwielfabriek was gevestigd op de Oudezijds Voorburgwal 131. Er bestaat een Maxwell-folder van 1939. Hierin zie je dat het patroon hetzelfde is, maar b.v. ook de constructie voor het achterste stuur en het kroonstuk van de voorkant met 2 sleuven en een punt naar beneden. Ketting loopt links/rechts. Maxwell geeft voor + achter 21,5 inch aan, dus ca. 54,5 cm vanuit het midden van de trapas tot de bovenkant van de zadellug (waar de zadelpen uit het frame komt). Een datering aan de hand van het framenummer is niet mogelijk, dit is de enige vooroorlogse Maxwell-fiets die bekend is, en bij de naoorlogse zit geen enkele herkenbare lijn in de framenummers. Maar advertentieafbeeldingen van Maxwell uit 1936 en 1937 wijken af van die van deze Maxwell (hoewel Mawell meerdere tandem-modellen voerde). Datering waarschijnlijk 1938 - 1940. Vanaf 1941 zal Maxwell niet of nauwelijks meer geproduceerd hebben, het was een Joods bedrijf.
Eigenlijk moet deze weer uit elkaar om goed te worden. Alleen ontroesten, vet en technisch goed maken!
Jan
Met veel dank aan Fietser voor het uitzoeken!
De zo goed als zekere achtergrond;
Waarschijnlijk komt deze tandem van Maxwell uit Amsterdam, 1914 - 1961. Overigens is het nog mogelijk dat Maxwell ook voor gemonteerde frames aan derden (grossiers, fietsenmakers) leverde die er hun eigen merk op plakten. Maxwell is een Nederlands merk van fietsen, transportdriewielers en motorfietsen. Eerst onder de naam A. Druyf & Co., later Maxwell Rijwielfabriek A. Druyf & Co., Amsterdam. De rijwielfabriek was gevestigd op de Oudezijds Voorburgwal 131. Er bestaat een Maxwell-folder van 1939. Hierin zie je dat het patroon hetzelfde is, maar b.v. ook de constructie voor het achterste stuur en het kroonstuk van de voorkant met 2 sleuven en een punt naar beneden. Ketting loopt links/rechts. Maxwell geeft voor + achter 21,5 inch aan, dus ca. 54,5 cm vanuit het midden van de trapas tot de bovenkant van de zadellug (waar de zadelpen uit het frame komt). Een datering aan de hand van het framenummer is niet mogelijk, dit is de enige vooroorlogse Maxwell-fiets die bekend is, en bij de naoorlogse zit geen enkele herkenbare lijn in de framenummers. Maar advertentieafbeeldingen van Maxwell uit 1936 en 1937 wijken af van die van deze Maxwell (hoewel Mawell meerdere tandem-modellen voerde). Datering waarschijnlijk 1938 - 1940. Vanaf 1941 zal Maxwell niet of nauwelijks meer geproduceerd hebben, het was een Joods bedrijf.
Eigenlijk moet deze weer uit elkaar om goed te worden. Alleen ontroesten, vet en technisch goed maken!
Jan