Antieke fiets Sparkbrook safety
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Antieke fiets
Hallo Bart,
Het was niet om te betuttelen hoor maar bij iedere mooie vondst zijn veel van onze liefhebbers er als eerste bij om te zeggen dat er vooral niet te veel aan gedaan moet worden.
Je weet vaak niet hoe iemand er in staat maar bekend is wel dat er een aantal fietsen zwaar verknoeit zijn met verf ,nieuw nikkel en dergelijke.
Ik denk dat het bericht voor de banden van Nol ook een goede is maar wat ik heb liggen kan ook best gebruikt worden. De maat ligt rond de 19 mm Ik heb er wat dunnere en wat dikkere in zitten. Daar zou ik even voor moeten meten.
Je mag vrijblijvend kijken of een stukje van de band goed te lijmen is met de locktite die je aangaf.
Een voordeel van de band die ik voor mijn Singer en Matchless gekocht heb is de veerkracht. Het is SHORE 50 terwijl veel technisch rubber SHORE 60 is en dat is te hard.
SHORE 50 is het prettigst om te rijden op klinkers en straatstenen. Op een teerweg maakt het niet uit, die is zo glad dat het comfort in orde is ongeacht de hardheid.
Voor wat betreft het type fiets, bij Velorama in Nijmegen staat ook een Sparkbrook maar ik weet zo niet of daar een naaf-bandrem op het achterwiel op zit of een bandrem op het voorwiel.
Groeten,
Maarten
Het was niet om te betuttelen hoor maar bij iedere mooie vondst zijn veel van onze liefhebbers er als eerste bij om te zeggen dat er vooral niet te veel aan gedaan moet worden.
Je weet vaak niet hoe iemand er in staat maar bekend is wel dat er een aantal fietsen zwaar verknoeit zijn met verf ,nieuw nikkel en dergelijke.
Ik denk dat het bericht voor de banden van Nol ook een goede is maar wat ik heb liggen kan ook best gebruikt worden. De maat ligt rond de 19 mm Ik heb er wat dunnere en wat dikkere in zitten. Daar zou ik even voor moeten meten.
Je mag vrijblijvend kijken of een stukje van de band goed te lijmen is met de locktite die je aangaf.
Een voordeel van de band die ik voor mijn Singer en Matchless gekocht heb is de veerkracht. Het is SHORE 50 terwijl veel technisch rubber SHORE 60 is en dat is te hard.
SHORE 50 is het prettigst om te rijden op klinkers en straatstenen. Op een teerweg maakt het niet uit, die is zo glad dat het comfort in orde is ongeacht de hardheid.
Voor wat betreft het type fiets, bij Velorama in Nijmegen staat ook een Sparkbrook maar ik weet zo niet of daar een naaf-bandrem op het achterwiel op zit of een bandrem op het voorwiel.
Groeten,
Maarten
Re: Antieke fiets
Wat een mooie vondst!
Op mijn website staat een soortgelijke Sparkbrook. Let op: de fiets van Velorama is daar misschien niet continu te bezichtigen, er staat veel in depot op het moment.
http://sparkbrook-no-1.special-frames.t ... ycles.net/
Op mijn website staat een soortgelijke Sparkbrook. Let op: de fiets van Velorama is daar misschien niet continu te bezichtigen, er staat veel in depot op het moment.
http://sparkbrook-no-1.special-frames.t ... ycles.net/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10 sep 2015, 22.45
Re: Antieke fiets
Hallo Bartje
lees eens het boek :The modern bicycle and is accesoires:a complete book for dealers and maker .gratis te lezen op je pc.
Prachtig boekje over fietsen zoals de jouwe
Mannaert Pierre
lees eens het boek :The modern bicycle and is accesoires:a complete book for dealers and maker .gratis te lezen op je pc.
Prachtig boekje over fietsen zoals de jouwe
Mannaert Pierre
Re: Antieke fiets
Hallo Allemaal,
Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal vanavond alles eens rustig bekijken.
Met jullie info weet ik nu dat ik een Safety Sparkbrook No2 heb.
Met bandrem op het voorwiel.
@ Mannaert Pierre: Heb je een link waar je het boek kan lezen?
@ Maarten: Ik heb net de binnenkant van de velg gemeten en een band Ø19 mm zou er perfect in passen. Ik zou wel eens willen proberen of de banden goed aan elkaar te lijmen zijn met daarvoor bestemde loctite. Ik heb afgelopen week twee rubberen dichtingen gemaakt Ø5 en moest goed trekken om ze los te krijgen.
Klopt het dat je van Waalre bent? Ik heb net Ed Martens gesproken op de oldtimer motor-en bromfietsbeurs in Luyksgestel.
Ik woon net over de grens in Lommel.
Is het mogelijk om je een persoonlijk bericht te sturen op dit forum? Dan kunnen we misschien eens afspreken.
Groeten,
Bart
Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal vanavond alles eens rustig bekijken.
Met jullie info weet ik nu dat ik een Safety Sparkbrook No2 heb.
Met bandrem op het voorwiel.
@ Mannaert Pierre: Heb je een link waar je het boek kan lezen?
@ Maarten: Ik heb net de binnenkant van de velg gemeten en een band Ø19 mm zou er perfect in passen. Ik zou wel eens willen proberen of de banden goed aan elkaar te lijmen zijn met daarvoor bestemde loctite. Ik heb afgelopen week twee rubberen dichtingen gemaakt Ø5 en moest goed trekken om ze los te krijgen.
Klopt het dat je van Waalre bent? Ik heb net Ed Martens gesproken op de oldtimer motor-en bromfietsbeurs in Luyksgestel.
Ik woon net over de grens in Lommel.
Is het mogelijk om je een persoonlijk bericht te sturen op dit forum? Dan kunnen we misschien eens afspreken.
Groeten,
Bart
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10 sep 2015, 22.45
Re: Antieke fiets
Bart een hele boterham hoor:
Https: //archive.org/stream/modernbicyleits00scw#page/N169/mode/2up
doch met de titel alleen vind je het boek ook om zo gratis te lezen
pierre
Https: //archive.org/stream/modernbicyleits00scw#page/N169/mode/2up
doch met de titel alleen vind je het boek ook om zo gratis te lezen
pierre
Re: Antieke fiets
Hallo MaartenB,
Amai, een mooie website heb je gemaakt.
Daar is veel tijd en energie ingestoken.
De sparkbrooks op je website zijn net iets anders dan de Sparkbrook safety bicycle no.2 die ik heb.
Voor alle kenners,
Ik heb op internet zitten zoeken en ik ben eigenlijk maar één fiets tegengekomen waarvan ik denk dat rem bijna origineel zou kunnen zijn.
Zie link:
http://www.veliciousbicycles.com/2012/0 ... -2012.html De hendel van de bandrem moet niet omhoog getrokken worden, maar naar je toe getrokken worden,denk ik.
Dit zou wel eens kunnen kloppen, want bij mij zit het beugeltje op het stuur ook met de gleuf horizontaal. In mijn lamphaak zit een gat waar volgens mij de bandrem in scharniert. Als je aan de hendel trekt, wordt de lepel op de band gedrukt.
Zou mijn denkwijze kunnen kloppen?
Groeten,
Bart
Amai, een mooie website heb je gemaakt.
Daar is veel tijd en energie ingestoken.
De sparkbrooks op je website zijn net iets anders dan de Sparkbrook safety bicycle no.2 die ik heb.
Voor alle kenners,
Ik heb op internet zitten zoeken en ik ben eigenlijk maar één fiets tegengekomen waarvan ik denk dat rem bijna origineel zou kunnen zijn.
Zie link:
http://www.veliciousbicycles.com/2012/0 ... -2012.html De hendel van de bandrem moet niet omhoog getrokken worden, maar naar je toe getrokken worden,denk ik.
Dit zou wel eens kunnen kloppen, want bij mij zit het beugeltje op het stuur ook met de gleuf horizontaal. In mijn lamphaak zit een gat waar volgens mij de bandrem in scharniert. Als je aan de hendel trekt, wordt de lepel op de band gedrukt.
Zou mijn denkwijze kunnen kloppen?
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Ik ken Max van de site velicious bicycles vrij goed en ik heb hem even gevraagd om meer info. Hoewel ik me kan voorstellen dat de rem op die fiets een later fantasie-nabouwsel is.
De rem is een gecompliceerd ding, met schuifmechanisme om het stuur ook te kunnen verhogen.
Ik heb hem in twee versies in catalogi staan. Die van 1888 lijkt op die van jou, die van 1891 is erg schetsmatig maar lijkt meer op een gewone bandrem. Lamphaak zit ook echt op een andere plek.
Die van 1888 zou best eens op de lamphaak kunnen scharnieren. Nog nooit gezien zoiets, heel aparte constructie!
Je moet een origineel zoeken waar die rem nog op zit, denk ik. Dan kun je nameten en kopiëren.
succes!
Maarten
De rem is een gecompliceerd ding, met schuifmechanisme om het stuur ook te kunnen verhogen.
Ik heb hem in twee versies in catalogi staan. Die van 1888 lijkt op die van jou, die van 1891 is erg schetsmatig maar lijkt meer op een gewone bandrem. Lamphaak zit ook echt op een andere plek.
Die van 1888 zou best eens op de lamphaak kunnen scharnieren. Nog nooit gezien zoiets, heel aparte constructie!
Je moet een origineel zoeken waar die rem nog op zit, denk ik. Dan kun je nameten en kopiëren.
succes!
Maarten
- Bijlagen
-
- 1891.jpg (232.14 KiB) 6639 keer bekeken
-
- 1888.jpg (320.82 KiB) 6639 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Antieke fiets
Hallo MaartenB,
Bedankt voor de afbeeldingen uit de catalogi. Ik ben vrij zeker dat de afbeelding uit 1988 wel eens zou kunnen kloppen. Ik heb op internet al zitten zoeken, maar het een speld in een hooiberg zoeken vrees ik. Ik heb er geen flauw idee waar ik tweede moet gaan zoeken.
Als je goed kijkt zie je nog restanten van grijze lak. Zou dit de oorspronkelijke lak nog kunnen zijn? Deze lak is alleen op de buis waar de lamphaak aan bevestigd is terug te vinden.
Groeten,
Bart
Bedankt voor de afbeeldingen uit de catalogi. Ik ben vrij zeker dat de afbeelding uit 1988 wel eens zou kunnen kloppen. Ik heb op internet al zitten zoeken, maar het een speld in een hooiberg zoeken vrees ik. Ik heb er geen flauw idee waar ik tweede moet gaan zoeken.
Als je goed kijkt zie je nog restanten van grijze lak. Zou dit de oorspronkelijke lak nog kunnen zijn? Deze lak is alleen op de buis waar de lamphaak aan bevestigd is terug te vinden.
Groeten,
Bart
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Antieke fiets
Bart,
Dat is verrassend, die rem voor op de lamphaak scharnierend zoals Maarten B `met de afbeelding laat zien. Ik zou daar zonder afbeelding niet meteen aan gedacht hebben.
Tendens in de safety tijd is dat de eerste remmen werkte op de manier van een hoge bi. Dus inderdaad op het stuur een in het verticale vlak werkende hevel die een naar beneden hangende lepel op de band drukt. Bij een safety is die lepel veel langer en daarom ongunstig qua werkslag dan bij een hoge bi en werd daarom snel vervangen door een systeem wat nu nog op een omafiets zit (in verticaal vlak werkende hevel).
Jou Sparkbrook zou daarmee een vroege kunnen zijn temeer daar er ook nog veel extra stangen ontbreken die bij de latere safety`s werden gemonteerd. Ook dat is een algemene tendens; frames die toch te zwak bleken werden voorzien van steeds meer stangen gedurende de jaren tot men een tot een nieuw frame kwam wat de hulpstangen verving.
Ik woon inderdaad in Waalre. Prima als je eens wil langs komen voor de band en de vroege fietsen te bekijken ook.
Je kan als je wil zelf de SHORE 50 uitproberen door een rondje te rijden.
Je kan me mailen op andoorn3(apestaartje)hetnet.nl
De uiteinden lijmen is een ding maar in vroegere tijden en nu nog dien je de band ook in het loopvlak van de velg te lijmen.
Tenzij natuurlijk met het type band met staaldraad (uiteinden solderen) of spiraal hebt ( uiteinden in elkaar draaien).
Ik weet van een catalogus van Singer dat in 1890 men sprak van band met spiraaldraad als een soort nieuwigheid ten opzichte van het toen gebruikelijke lijmen.
Groeten,
Maarten
Dat is verrassend, die rem voor op de lamphaak scharnierend zoals Maarten B `met de afbeelding laat zien. Ik zou daar zonder afbeelding niet meteen aan gedacht hebben.
Tendens in de safety tijd is dat de eerste remmen werkte op de manier van een hoge bi. Dus inderdaad op het stuur een in het verticale vlak werkende hevel die een naar beneden hangende lepel op de band drukt. Bij een safety is die lepel veel langer en daarom ongunstig qua werkslag dan bij een hoge bi en werd daarom snel vervangen door een systeem wat nu nog op een omafiets zit (in verticaal vlak werkende hevel).
Jou Sparkbrook zou daarmee een vroege kunnen zijn temeer daar er ook nog veel extra stangen ontbreken die bij de latere safety`s werden gemonteerd. Ook dat is een algemene tendens; frames die toch te zwak bleken werden voorzien van steeds meer stangen gedurende de jaren tot men een tot een nieuw frame kwam wat de hulpstangen verving.
Ik woon inderdaad in Waalre. Prima als je eens wil langs komen voor de band en de vroege fietsen te bekijken ook.
Je kan als je wil zelf de SHORE 50 uitproberen door een rondje te rijden.
Je kan me mailen op andoorn3(apestaartje)hetnet.nl
De uiteinden lijmen is een ding maar in vroegere tijden en nu nog dien je de band ook in het loopvlak van de velg te lijmen.
Tenzij natuurlijk met het type band met staaldraad (uiteinden solderen) of spiraal hebt ( uiteinden in elkaar draaien).
Ik weet van een catalogus van Singer dat in 1890 men sprak van band met spiraaldraad als een soort nieuwigheid ten opzichte van het toen gebruikelijke lijmen.
Groeten,
Maarten
Re: Antieke fiets
Bart, Ook het zadel is een vroeg model dus aannemelijk dat de fiets ook een vroeg model is zo als Maarten W al dacht,ook de spatborden lijken mij origineel.
Nol
Nol