Jouw vraag over wat te doen met het frame lak/nikkel wel/niet
invullende met wat ik zou doen het volgende.
Ik zou alles los halen remmen stuur balhoofd trapas totaal alles. crankspieen met de bankschroef los halen.
Dan zou ik schoon maken zoals je het nu ook al gedaan hebt.
Alles wat nikkel was origineel zou ik blank schuren en het frame vork remstangen en de spatborden zou ik zwart spuiten zonder grondlak en met een sneldrogende spuitbus mat zwart (temperatuur boven de 18 graden).
Daarna zou ik die gespoten delen uitpoetsen en eventueel behandelen met staalwol of iets wat de dunne laklaag laat leven.
Nog eens flink poetsen met commandant 4.
Overal waar je er door gaat laten gaan maar ook weer niet te lang poetsen.
Daarna zou ik de fiets weer in elkaar zetten waarbij ik eventuele lagerslijtage zo goed als mogelijk zou verhelpen.
Op blanke delen waar uiteraard nog wat roestputjes in zitten zou ik iets van was of ovatrol zetten. Dit ter bescherming in een vochtige omgeving. Bij mij binnen staan ze goed maar ik denk dat mijn Sunbeam bijvoorbeeld er snel slechter uit zou gaan zien in een schuur. Die fiets is namelijk ook nagenoeg zonder lak en nikkel.
En inderdaad een lampje met wat sleet is wel fraaier op deze fiets. Je hebt heel wat olielampjes die wat vaal zijn geworden en waar het nikkel af gebrand of geoxideerd is zo iets zou ik er op zetten. Het stuur niet te hoog want dan zou je wel een opgebogen stuur hebben gekozen,nietwaar?
Leuk, zoveel mensen zoveel zinnen.
Over de lamp zou ik nog wel willen zeggen dat lampen vaak los van de fiets werden bewaard. De fiets bleef dan buiten maar de lamp werd binnen gehaald. Dus een iets mooiere lamp op een roestige fiets kan best, lijkt me zo.
Hallo Maarten W.
Dat zou ook mijn plan zijn. De fiets is te statig om zo le laten. Het is een klein kusje als je het vergelijkt met het hoge bi avontuur mijns inziens. Alles is redelijk makkelijk los te krijgen. De krenkspieën zullen de meeste zweetdruppels kosten.
Ik ben al een tijd opzoek naar mijn boek over lampen van Petr Card. Kan het niet vinden. Misschien ligt het bij Kaspar? Ik heb al ingecalculeerd dat deze fiets tijd en geld zou gaan kosten. Een duidelijk plan had ik nog niet echt maar ik dacht wel in jouw richting Maarten qua aanpak van deze statige Engelse heer.
En als ik dan nog even doorborduur dan zou ik de voornaaf vervangen door en 32 spaaks gedraaide naaf. Ik kwam er de afgelopen tijd diverse tegen. Ik was op zoek naar een voornaaf voor m`n 1903 Fongers damesframe en die heeft volgens de afbeeldingen van de Groniger beeldbank een 32 spaaks voorwiel.
Punt is dat de naaf die nu in de Gloria zit (PHILLIPS)opgebouwd is uit plaatmateriaal wat ze geperst hebben . Je ziet dat aan de losse rand van de naafflens. Die vroege fietsen hadden naven uit een stuk. Gedraaid dus.
Gelukkig is de fietsenhobby in dit soort gevallen niet erg duur.
Als je niet achter een hoge bi,safety of Fongers BB aan hoeft tenminste.
Wat wel wat duurder uit zal pakken (of met mazzel) is een vroege versnellingsnaaf. Eigenlijk hoort er (in geval van versnellingen) een S.A. X naaf in al vind ik een BSA naaf een mooi en betaalbaar alternatief. Ronde versteller op het frame (die van BSA vind je nog gewoon) en je bent een heel eind klaar.
Ik lees dat je iets met een vernikkelbad gaat doen. In het geval van deze fiets zou je best een en ander kunnen vernikkelen.
Zelfs met roestputjs is dat mogelijk en het geeft als je het niet te grondig doet een mooi patina. Dan is het wel van belang dat je de putjes min of meer roestig laat want als er nikkel in de kraters komt dan krijg je het vreemde beeld van een slechte restauratie. Het uiterlijk van nikkel wordt ernstig bepaald door de ondergrond. Dus als je iets vernikkeld wat hoogganzend is dan wordt het nikkel ook zo. Zorg je er voor dat de ondergrond geschuurd is en een mattig uiterlijk heeft dan krijg je ook nikkel wat een oud vriendelijk uiterlijk heeft.
Zo wordt het een hele fraaie roadster lijkt me.
Met minimale $$ inzet maar inderdaad wel met veel vrije tijd die er in gaat zitten. Dat heet hobby geloof ik?
Hoi Maarten,
Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik ga opzoek naar die gedraaide naaf. Ook een versnellingsnaaf van BSA of Armstrong staat op het wensenlijstje. Ik vind dat het wel wat geld mag kosten. Dan krijg je tenminste een mooie roadster. Hoor je wat laat het me weten dan kan ik daar inspringen...
Dank, dank voor de inspratie. Ik ken de site van deze handelaar. Ik heb de fietsen wel 100x bekeken. Maar idd matzwart zal het beste zijn en dan lekker doorschuren tot op de pitroest. Het hendeltje is ook mooi op de bovenbuis. Ik heb nog wel een buisversneller voor op het stuur gevonden maar die is volgens mij verchroomd. Vond deze in de schuur na het jaren kwijt te zijn geweest. Misschien kan ik die ruilen met iemand voor zo'n mooie ronde schakelaar?
Wat is dan precies het framenummer van deze Gloria?
Ik zie op een foto iets van 32 en dan nog wat?
Mijn Triumph van 1908 of 1909 heeft een framenummer 14X XXX (dat is in lijn met wat Oldbike denkt) en mijn Triumph van ca 1919 heeft een nummer 701 7XX.
Maarten W: waar had jij vandaan dat die fiets van 1919 was? Zijn er lijstjes in omloop?
Ik weet niet of Gloria een eigen reeks nummers heeft. Als het dezelfde reeks is zou de fiets van Michiel er mooi tussen passen. In 14-18 werden weinig fietsen gebouwd, dus dan kan 1912-13 best eens kloppen.
Wat denken jullie ervan?
groetjes,
Maarten