Reneke is geen fietsmerk

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Reneke is geen fietsmerk

Bericht door reneke »

Hallo allemaal, ik ben René Kerkhof uit Ter Apel. Hier noem ik me hier Reneke. Ik ben sinds vijf jaar liefhebber van oude fietsen. Dit begon toen ik van een kennis een Steeco voordrager kreeg. Deze werd snel op mijn oude opafiets gezet. Het was wel mooi, maar ergens zag ik dat het niet klopte. Ik ging op het internet zoeken en ondekte de échte transportfietsen en was verloren. Toen ik er zelf een kocht en restaureede gaf ik me op als lid van de oude fiets en reed enkele ritten mee. De rit in Norg is voor mij en mijn dochters altijd het hoogtepunt van het jaar. Helaas kon ik dit jaar niet. Mijn complimenten aan de organisatie.
Intussen heb ik zes fietsen en dit is voor mij de grens. Als ik weer een wil kopen moet ik er een andere wijken. Heb nu twee vooroorlogse herenfietsen, een hollandse legerfiets (waarbij ik mijn twijfels heb of een echte is) en twee 50er jaren herenfietsen. Een Fongers HF 60 uit 1958 en een Batavus Favoriet met S.A. Dynamonaaf en bijhorende koplamp. Op de HF60 reed ik mee in de grote Fongersrit in 2010. Toen nog in zwaar roestige staat, nu is deze matig gerestaureerd. Ik vind het heel belangrijk dat de geschiedenis te zien moet zijn, maar dan moet de ergste roest weg zijn. De vooroorlogse fietsen zijn beide merkloos. Ik heb nog geen idee wie de fabriekanten zijn. Een van de twee wordt omgedoopt tot "Zwaluw"fiets. Dit was de naam van een kleine fabriek in mijn dorp. Sinds twee jaar weet ik dat zich vroeger vier huizen van mijn ouderlijk huis een fiets fabriekje is geweest. Er is voor zover bekent geen één meer over, maar wel heeft hij nog een kleine voorraad laktransfairs. Dus als iemand ons kan helpen met het aanbrengen van dit ding... We willen nog een keer een artikel over deze werklaats voor ons clubblad maken. Maar er moeten nog enkele dingen voor opgezocht worden. Op de site van "Oud Ter Apel" staan onder "Autobus" enkele foto's.
Ook wil ik nog een rit voor jullie organiseren door de omgeving van mijn woonplaats. Het heet hier Westerwolde. Zeer de moeite van het reizen waard!!! Het is nog vrij onbekend, maar heel bosrijk en karakterristiek.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Reneke is geen fietsmerk

Bericht door velophile »

Hallo Reneke,

Welkom op het forum. Ik hoop dat je nog eens een echte oude Zwaluw vindt. Weet je in welke jaren deze fietsen geproduceerd zijn?
Er is namelijk ook een "plakmerk" Zwaluw actief, met moderne fietsen uit de onderste regionen van het assortiment.

Groeten, Wiel
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Reneke is geen fietsmerk

Bericht door reneke »

Het gaat om fietsen uit de 20er jaren.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Reneke is geen fietsmerk

Bericht door HJvMontfort »

Hartelijk welkom op het forum, wat leuk dat u onderzoek doet naar zo'n lokaal fietsmerk, vond het altijd heel leuk dat er in Leeuwarden een fabriek gezeten heeft toen ik daar woonde, zoveel dat ik nu een mooie Phoenix zoek!

Als u informatie zoekt over merken en leeftijd van uw fietsen kan u onder het 'Welk merk of bouwjaar is dit?' subforum al uw vragen kwijt!
Uw manier van conserveren klinkt in ieder geval prachtig!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie