Singer`s legacy

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Erg fraai geworden!!! Echt een fiets om trots op te zijn, met dat schitterende frame. De geharde naven wist ik niet: zitten er dus ook geen losse cups in voor de wiellagers?

Dat aflopen van de band vind ik een raar verhaal, ik vrees dat als je echt gaat rijden hij wel degelijk loskomt van de velg. Maar het meest benieuwd ben ik naar de vraag: kun je er een beetje op zitten met je lange poten?????

Kleine hoge bietje is voor Henriëtte?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,

Ja ik ben er ook wel echt blij mee. Zo`n goed gelukt zoektochtmodel kort na de begin periode van de safety.

Er zitten inderdaad geen losse cups in de naven. Alles is gehard
en je bent verplicht om de schroefdraad van de naaf te volgen bij het maken van spaken.
Ook het tandwiel zit als een geheel aan de naaf. Reparatie betekent afslijpen en er een nieuwe tandkrans op solderen.

De CMC`s en de Seidel & Naumann hoge bi die ik eens restaureerde
hebben het ook. alles gehard.

De ervaring van de shore 50 banden komen ook vooral van mijn Matchless. Daar zitten ze slecht gelijmd (PP en PE zijn niet te lijmen)en zelfs los over een 20 cm maar je merkt er met rijden niets van. De ervaring dat de band bij bv jouw dochters fiets gedurende een poos te lang blijft heeft denk ik te maken met de moeilijk vervormbare hardere structuur. Het kost tijd om terug te komen. Bij de banden van de Matchless is de vering zo goed dat ze dus direkt terug in de oorspronkelijke vorm komt en niet als een boogje boven de velg blijft staan en problemen veroorzaakt.
Maar het is allemaal vers-van-de-pers wetenschap. Ik moet het nog verder ervaren. Moeilijk te verlijmen zijn ze in ieder geval maar ik kom er denk ik goed mee weg om bovengenoemde reden.

Ja wij ''gezonde (ahum) hollandse jongens'' passen niet snel op een safety en deze zou ook best nog wat groter mogen zijn .Echter het komt een heel eind in de goede richting en ik ervaar de fiets als heel fietsbaar. In haar totaliteit is de fiets ook groot; lang en een breed stuur. Een groot ding. Dat had die Clement niet en de Bayliss Thomas ook niet

Ha , ja Har heeft het ook al eens geopperd; is dat niets voor mij die hoge bi? We zullen het zien!

Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Singer`s legacy

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Inderdaad een erg mooie fiets geworden , zoals ik al eerder schreef vakmanschap is meesterschap .
Die reclame had jij toch moeten kennen gezien je leeftijd , of het is het verkeerde merk dat kan ook .
Ben benieuwd wat voor moois we in Beaulieu tegen komen dit jaar .
Zie jullie ( get in the bowl ) daar wel .
Dat tussen haakjes is een nieuwe reclame die op jullie slaat .

Groet Gerrit
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Ha ha ha, ik moest echt even googelen maar nu vat ik hem.

tot dan,
Maarten B
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha, ja Gerrit ik moest ook even goed kijken.
De Grolsch reclame trouwens ken ik wel hoor maar voor de fotograaf ervan ben ik n et te jong denk ik!

Leuk je te zien op Hollands Wood!

Als je het goed vind laat ik je D-Pedersen map nog even thuis. Ik ben er nog in bezig namelijk.
Goed verhuisd inmiddels?

Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Singer`s legacy

Bericht door gerritkan »

Maarten Waarlé schreef:Ha, ja Gerrit ik moest ook even goed kijken.
De Grolsch reclame trouwens ken ik wel hoor maar voor de fotograaf ervan ben ik n et te jong denk ik!
Leuk je te zien op Hollands Wood!

Als je het goed vind laat ik je D-Pedersen map nog even thuis. Ik ben er nog in bezig namelijk.
Goed verhuisd inmiddels?

Groeten,
Maarten
Hallo Maarten .

Ja alles over , nu nog een plekje zien te geven ,er staat nu nog veel in dozen .
Het schuurtje is zo vol dat ik om er wat te kunnen doen er eerst van alles uit moet halen.
Ben door al het gesleep zes kilo af gevallen .
Vrijdag j.l eindelijk door vertraging bij de bank de overdracht geweest .

Tot schrik van Ankie heb ik gezegd dat ik niet kan garanderen dat ik zonder een nieuwe fiets thuis kom .

Tot over drie weken .
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Omdat ik dit weekeinde nog niet genoeg had te doen heb ik m`n oudste telg uit de Singer familie maar eens afgemaakt.

Ik was geneigd te schrijven ''jongste telg'' omdat het een kinderfiets is maar qua framenummer overtreft het de andere twee fietsen uit deze serie.
Singer 44 inch Youths` bicycle
Singer 44 inch Youths` bicycle
024.JPG (464.91 KiB) 8852 keer bekeken
Laatste klus waren de spaken van het voorwiel.
Ik heb daarvoor staaldraad gehaald in een modelbouwzaak bij ons in de buurt. Gehard materiaal waarvan ik de uiteinden heb heet gestookt om ze ''klopbaar'' te krijgen.
Het wiel is nu zo sterk dat je er bij wijze van een olifant op zou kunnen zetten.
Ik heb het materiaal lekker laten roesten om de kleur wat bij de fiets te trekken.
Naaf en spaken van het voorwiel
Naaf en spaken van het voorwiel
032.JPG (523.37 KiB) 8852 keer bekeken
Als je ziet hoe roestig de fiets aanvankelijk was dan zie je maar weer dat dat eigenlijk geen beletsel hoeft te vormen om zo iets aan te schaffen. Echt helemaal verrot en voor 50 % verdwenen is niet meer leuk maar flink in de roest is geen echt probleem.
Voornaaf voor restauratie
Voornaaf voor restauratie
005.JPG (1.08 MiB) 8852 keer bekeken
Ik heb wel twee spaaknippels moeten namaken en dat gaat goed dankzij de ouderwetse engelse snijplaatjes.
Die bestaan uit twee losse delen zodat je ze ook om een iets dunner of dikker asje kan draaien. Zodoende kan je de juiste spoed (tpi gangen per inch) maken op een verder (iets)afwijkende draad dikte.
Framenummer voor restauratie
Framenummer voor restauratie
008.JPG (1.11 MiB) 8852 keer bekeken
framenummer na restauratie
framenummer na restauratie
033.JPG (369.69 KiB) 8852 keer bekeken
Het grote werk is schoon krabben met een stukje ijzer en daarna insmeren met schoenpoets. Het geeft een rustig oud geleefd beeld
Maarten B bracht me op dat idee met z`n CMC gentleman.
stuur voor restauratie
stuur voor restauratie
010.JPG (946.22 KiB) 8852 keer bekeken
stuur na restauratie
stuur na restauratie
031.JPG (422.17 KiB) 8852 keer bekeken
Het loopwerk van de fiets bestaat nog uit glijlagers en de spaaknippels zo als op dit fietsje waren bij volwassen Singer fietsen al verleden tijd.
glijlagers en rotte spaken
glijlagers en rotte spaken
016.JPG (510.78 KiB) 8852 keer bekeken
De rem en het type head was wel bij de tijd. De eerdere modellen hadden nog een open head. De vork''buizen'' lopen dan aan weerszijde van het frame omhoog tot aan het stuur.
Dat was bij deze fiets al gemodeniseerd.
De backbone is buis maar de vorken zijn bij deze fiets massief.

Wat is nou de maat van deze fiets?
Op de volgende foto krijg je een goed beeld
54 inch naast 44 inch
54 inch naast 44 inch
027.JPG (518.02 KiB) 8852 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Leuk!

En wel een vraag: waarom in hemelsnaam geharde spaken? Gewoon draad is toch prima? Je hebt toch ook helemaal geen fietsende olifant?

Stuur je me nog een compleet setje foto's voor mijn website?
Of anders kom ik wel weer eens langs.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Inderdaad, nergens voor nodig die geharde spaken.
Punt is dat 2,5 mm diameter een lastig te verkrijgen maat is en omdat de modelbouwzaak ze op voorraad houdt deze 2,5 mm staf is het de geharde draad geworden.Ze gebruiken het oa voor vliegtuig landingsgestellen. Stevige soort draad ook weer niet zo hard is dat het bros wordt.

Ik maak volgend weekeinde betere foto`s voor jou site. Dan pas heb ik overdag`s het buitenlicht wat m`n simpele fototoestel nodig heeft.

Groetjes,
Maarten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Singer`s legacy

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Prachtig! De fiets heeft een nieuw leven gekregen.
Het is zoals het spreekwoord zegt:
Het werk loont zijn meester: Iemand die vakwerk aflevert, wordt daar uiteindelijk ook voor beloond.

Groeten,
Bart
Plaats reactie