introductie

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: introductie

Bericht door Durabo88 »

Beste Arjan,

Ik woonde een jaar geleden nog in Rheden en ben wel eens door het dorpje Oeken gekomen. Dat is als het goed is een Gazelle dealer toch? Het viel me op dat het kleine gehucht Oeken alleen een fietsenmaker heeft en geen enkele andere winkel.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: introductie

Bericht door arjank »

klopt, yorick. het is een gat van niks, maar alleen al voor deze winkel de moeite van een bezoek waard. meneer wagenvoort, die vroeger ook met fietsonderdelen op de markt stond, heeft werkelijk een indrukwekkende voorraad (gazelle-) spullen, ook uit vroeger jaren.
hij weet overigens wel van prijzen...

groeten,
arjan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: introductie

Bericht door asterduc »

Arjan,

Lakken: nee, dat doe ik met spuitpistool. Je zou dat met de kwast kunnen, maar dat is niet eenvoudig. Bij Meindert Moos heb ik eens een oude 8V gezien die door een ervaren bootlakker met de kwast in een lichtgrijze kleur was geschilderd. Als hij niet had gezegd dat het met de kwast was gedaan, had ik het niet geweten. Zo goed was het. Maar met spuitpistool gaat toch eenvoudiger zijn denk ik.

Vernis / bies: welk komt eerst? De vernis doe ik uitsluitend om de lak te verstevigen en om een grotere diepte in de glans te krijgen. De bies vind ik dat ie met de tijd gebruikssporen moet krijgen, en dat kan alleen als er geen beschermlaag over staat. Extra voordeel nog: als het biezen niet echt lukt kun je ze er nog steeds afhalen zonder dat je gelijk door de lak gaat. Het transfer plaats ik wel onder de vernis, dan is die alvast beschermd.

Transfer: Je kunt de transfer bij Pelders gewoon kopen, voor slechts 8 of 10 euro en de resolutie is echt wel in orde. Het transfer wordt met een zeefdruk gemaakt. Zelf printen met 'waterdecallpapier': dit lijkt me niet eenvoudig omdat je een transparant basispapier nodig hebt en daar dan wit en goud op moet printen. Wit kan volgens mij alleen met gigantisch dure industriële printers en ook Goud geeft problemen. Had je daar een oplossing voor?

Arie Wagenvoort: die heeft inderdaad nog een enorme voorraad Gazelle materiaal, maar niets meer van voor 1980 en het overgrote deel is 26". Ook de kleuren die hij heeft zijn nieuwe kleuren, dwz van de laatste 3 decennia. Oude kleuren zitten er niet meer bij. Als je het frame toch moet verven kun je evengoed ook de kettingkast mee lakken. Dat kan zowel op lakdoek als op metaal.

Kleurenkeuze: persoonlijk zou ik een kleur nemen die toendertijd daadwerkelijk door Gazelle werd gevoerd. Ik heb nog ergens een kleurenkaart staan op één van de jaren 60 folders. Zal ik voor je opzoeken.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: introductie

Bericht door arjank »

dank ed, voor je heldere reactie. over de printuitdaging had ik nog niet nagedacht; en da's een 'struikeling' gezien mijn achtergrond...dan toch maar kopen, denk ik. en dat ik niet naar oeken hoef voor oude spullen, wist ik ook nog niet. scheelt me een ritje.
ik zie je kleurenkaart van 1960 graag verschijnen! waarvoor alvast dank.

groet,
arjan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: introductie

Bericht door asterduc »

ik dacht dat het 1960 was, maar het is iets vroeger, namelijk 1955.
Bijlagen
1955 Gazelle kleuren.JPG
1955 Gazelle kleuren.JPG (66.83 KiB) 5005 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: introductie

Bericht door arjank »

thanks! nu weet ik ook dat mijn fiets niet antraciet, maar grijs-blauw was. gaan we er dat maar opnieuw opzetten, denk ik. sjieke kleur!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: introductie

Bericht door asterduc »

arjank schreef:thanks! nu weet ik ook dat mijn fiets niet antraciet, maar grijs-blauw was. gaan we er dat maar opnieuw opzetten, denk ik. sjieke kleur!
die mening deel ik met je, dat was en is nog steeds een zeer mooie kleur. Kijk eens onder de vorkkroon, daar zit als het goed is nog de intakte kleur (niet geroest en niet afgeschenen).
Mocht je ze inscannen, dan hoor ik graag de kleurcode.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: introductie

Bericht door arjank »

zal ik doen, voor iets meer cm2. heb al een glimp originele lak onder de spatbordneus gevonden. uiteraard laat ik je de kleurcode weten, als ik zover ben.

groet,
arjan
Plaats reactie