Fongers legerfiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers legerfiets

Bericht door jrietveld »

Vanavond in het programma Kitsch of kassa? op SBS6 werd het prototype van de Fongers legerfiets uit 1909 getoond die in Velorama staat. De vraag in dit merkwaardige programma is wat de waarde van de getoonde objecten is. De twee deelnemers gokten 2.500 euro, wat volgens de spelleiding het goede antwoord was. Het getoonde object leidde tot meer dan 150 hits binnen vijf minuten op mijn website www.fongers.net (waar wel de fiets op staat, maar niet de waarde...).
Leuk dat een klassieke fiets in een populair TV-programma figureerde!

groet, Jos
Bijlagen
legerfiets 1909 compr.jpg
legerfiets 1909 compr.jpg (94.72 KiB) 7628 keer bekeken
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fongers legerfiets

Bericht door gerritkan »

Zo dat is nog eens flink aantal bezoekers in zo,n korte tijd .
Lijkt mij er moeilijk om er een juist bedrag aan te geven bij zo,n fiets .
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Fongers legerfiets

Bericht door remurk »

Voor een origineel exemplaar zou de marktwaarde nog wel eens hoger kunnen zijn. Dergelijke rijwielen zijn superschaars, want ze zijn slechts als protype gebouwd in de jaren voor WO I. Overigens zou ik een dergelijk rijwiel geen "legerfiets" willen noemen, want in het Nederlansdse leger was de benaming "fiets" taboe; er werd slechts gerept over " de rijwielen" of afgekort "de wielen." Ook de benaming " vouwfiets" bestond ook niet, de gebruikelijke benaming was "toevouwbaar rijwiel". Je kunt het muggenzifterij noemen, maar gezien de grote cultuurhistorische die velen aan oude rijwielen toekennen, zou ik er voor willen pleiten om gewoon de oorspronkelijke benaming te blijven hanteren. In het prestigieuze Nationaal Militair Museum heeft de popie-jopie-taal ook al toegeslagen: het aldaar tentoongestelde militair rijwiel wordt op een tekstbordje als "dienstfiets" omschreven, hetgeen geheel onjuist is. Niets persoonlijks Jos, maar ik kon het even niet laten. Groeten, Rutger
Hembrug60
Berichten: 3
Lid geworden op: 4 feb 2016, 00.32

Re: Fongers legerfiets

Bericht door Hembrug60 »

Rutger,

Het vreemde aan dit zg militaire rijwiel ;)
is dat het chromen velgen heeft ??

Ik vraag mij echt af of eea orgineelis aan dit rijwiel .
grt

Rob
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers legerfiets

Bericht door jrietveld »

De (originele) velgen van deze fiets zijn van aluminium.

groet, Jos
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Fongers legerfiets

Bericht door Michiel Röben »

Als ik het geld had liggen had ik de toevouwbare gelijk gekocht.,,

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie