Dat systeem van Singer vind ik niet zo plezierig. Daar geldt ook nog dat die puntige bout die je door de crank draait om de stel-cup te fixeren krom wordt en dan niet meer lekker past. Bij de Matchless past de stelschroef ook niet precies in de gaatjes van de stelring, heel vreemd.
Op zich vind ik dit Columbia systeem wel heel mooi hoor! En erg degelijk.
Ik ben ook voorstander van lagertjes die met een boutje enigszins beweeglijk aan de vork zitten. De Bown lagertjes hebben dat en deze Columbia ook. De fiets van Lian heeft de (CMC) lagers vast aan de vork zitten, maar die vork lijkt onderaan iets krom naar binnen te lopen. Dan staat het lager dus scheef op de as. Daardoor loopt het lager niet 100% lekker als ik het perfect afstel. Nu heb ik het ietsjes ruimte gegeven, maar dat leidt op termijn natuurlijk weer tot slijtage.
Nadat ik gisteren de laatste dingetjes aan de Columbia Light Roadster heb vastgezet (zadel in de hoogste stand, handvatten geborgd) vanmorgen eens een stukje gefietst. Hoe vreemd het ook mag klinken: vergeleken met een 'gewone' hoge bi is het net een racefiets!
Het 59 inch wiel is wat zwaarder trappen, maar dan ga je ook overal voorbij. Echt wel kicken. Maar nog steeds is het echt een verschrikkelijk hoge fiets, een beetje angst heb ik ook nog wel...want het voelt ook echt allemaal wat 'lichter' dan gebruikelijk.
De looks zijn nu wat mij betreft helemaal OK!
Of ik er al mee tussen publiek durf te fietsen ... eerst nog maar wat oefenen.