Durabo 1973?

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Durabo 1973?

Bericht door JocoFoto »

Iedere verzamelaar is op zoek naar de topstukken; een Fongers uit 1900, een vooroorlogs Simplex kruisframe of een vroege Joco sportfiets (ik houd me aanbevolen :D ). Minder spannende exemplaren moeten helaas, vaak met spijt,het veld ruimen vanwege de eeuwige vijand van de verzamelaar - ruimtegebrek. De fiets die ik een tijd geleden spotte bij Station Amsterdam Zuid WTC zou zeker snel afvallen als een keuze gemaakt moest worden, maar interessant is hij zeker.

Deze Durabo viel mij op door de bagagedrager, een onderdeel dat in een rek vol met fietsen de aandacht trekt. Durabo uit Woudenberg maakte vanaf zeer vroeg haar eigen dragers, en is dat tot het eind blijven doen. Een mooi verslag van de geschiedenis van Durabo is te lezen op http://www.rijwiel.net/durabo_n.htm. In een notendop: het bedrijf is opgericht aan het eind van de negentiende eeuw, was is de jaren dertig zeer vooruitstrevend met mooie sportfietsen en is daarin blijven hangen totdat het na jaren kwijnen eind jaren zeventig/ begin jaren tachtig ophield te bestaan.

De gespotte durabo is duidelijk geen hoogtepunt in de bedrijfshistorie. Een doorsnee fietsenrekkenfiets:

Afbeelding

De bagagedrager is het enige echte unieke:

Afbeelding

De uitgeknipte stickertjes op het frame en de kettingkast geven een duidelijk beeld van de kwaliteit van afwerking:

Afbeelding

Maar als een vlag op een modderschuit, een schitterend balhoofdplaatje:

Afbeelding

Voor een jaren zeventig fiets (de achternaaf dateert uit 1973) is zo'n fraai balhoofdplaatje een zeldzaamheid, zelfs bij de A-merken.

Maar er valt nog iets op aan het balhoofdplaatje - de plaats. Durabo komt uit Woudenberg, maar hier staat Nijmegen? Heeft iemand een idee waarom dit zo is? Heeft het iets te maken met de fietsenwinkel van Kerstens? De fiets is in ieder geval gekocht bij het 'Rijwielsporthuis' in de v. d. Havestraat 1 in Nijmegen, tel. 222614.

Deze fiets zal geen pronkstuk in een collectie of fietsmuseum worden. Niet erg mooi, technisch niet bijzonder. Maar toch zijn er een paar hele interessante dingen te zien aan deze fiets. En daarom loop ik altijd aan de kant van de straat waar de meeste fietsen staan. Wie weet wat ik nu weer tegenkom.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie