Gazelle Transporter 1955

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Steelframes

Gazelle Transporter 1955

Bericht door Steelframes »

Goedenavond transportfietsliefhebbers..
Sinds vandaag opnieuw actief op het forum na jaren van afwezigheid.
De enige soort fiets die ontbrak in mijn fietshistorie was de transportfiets, uitgelezen kans daarbij was een Gazelle dichtbij huis voor een weggeefprijs. Maar zoals u allen weet wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de aan te schaffen missende cq. te vervangen onderdelen.
En jawel de spullen zijn moeilijker te bekomen dan voor het andere stalen spul. Alles een slagje groter net effies anders en dus schaarser :( .
Mijn vraag aan jullie experts op transportgebied; waren de Gazelle's in 1955 uitgerust met Gazelle verlichtingsset of met zoiets als de bomproef Bosch? Zit nml. wel Bosch (tijdscorrect)op mijn Gazelle herenfiets van 1947..
Hij is verder compleet maar door de vele malen overschilderen niet meer om aan te zien, daarom is alles uit elkaar gegaan en tot op het blanke staal gestript en opnieuw gelakt.
Hoop hem eind mei begin juni klaar te hebben voor gebruik.

In spanning wachtend op de oplossing voor de verlichting met hele vriendelijke groet Jeroen (nog één met die naam) :D
Jeroen Zuiderwijk

Re: Gazelle Transporter 1955

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ja, veel voorkomende naam. Nu ook met een transportfiets om het verwarrender te maken ;)

Over de verlichting voor Gazelle transportfietsen weet ik niets. In de prijscouranten (zoals deze uit 1956: http://www.transportfiets.net/2009/09/08/gazelle-1956/) staan ze alleen afgebeeld met een achterlicht, maar geen koplamp of dynamo. Dus het is best goed mogelijk dat ze zo werden afgeleverd, en door de verkoper eventueel uitgerust met verlichting naar wens indien gewenst door de klant.
Jeroen Zuiderwijk

N.b. als hij begin juni klaar is, kan hij nog mee met de Kleine Transportfietstoer (12 juni) :)
Steelframes

Hij moet wel klaar zijn tegen die tijd ;) maar wat betreft de verlichting kan ik dus alles van rond '55 monteren. Heb nog een Philips koplamp met kijkglaasje liggen en een los achterlichtje.
Komen geen platte spatborden op van Gazelle met aangelast lamphuis maar "bolle" modellen, originaliteit dit keer niet zo belangrijk...
Waar gaat de kleine ronde plaatsvinden Jeroen?
Jeroen Zuiderwijk

Die vertrekt vanaf Maasluis (12 juni, 11 uur bij het station), en gaat richting Brielle en de Maasvlakte. Klein is hier een beetje tegenstrijdig, want de tocht is 50km, twee keer zo lang als de Grootte Transportfietstoer. De laatste is 15 mei.
Steelframes

hmmmmm, voor mij wel een flink stuk rijden met mijn Swiftje zonder trekhaak voor een fiets. 270kilometers heen en terug.

zou in Noord Holland/west- friesland iets moeten organiseren..
Nou wellicht wat voor volgend seizoen, eens kijken of er voldoende animo voor is.
Heb jij een idee hoeveel leden van dit forum en vorig transportfietsnet forum er zijn in Noord Holland?
wimjansen

Bericht door wimjansen »

270 kilometer lijkt me voor dat Swiftje inderdaad een hele klus, maar met een Albert Heijn treinkaartje van 16 euro (hele dag treinen)+ een fietskaart, € 6,=, kom je een heel eind richting Maassluis... :)
DCR gaat nooit verloren....
Jeroen Zuiderwijk

Geen idee hoeveel mensen daar zijn. Maar het lijkt me een leuke omgeving om een tochtje te rijden.
Steelframes

Zo weer even tijd voor een berichtje, ja idd. een mooie omgeving voor een ritje..
Wij hebben Alkmaar op 10kilometer afstand en dat is een leuk start- en finish punt.
Als er zo'n 15 man minimaal mee zouden willen trappen denk ik dat het de moeite waard is om er tijd in te steken.
Zal dit seizoen niet gaan lukken te weinig tijd helaas.. :(

Ben nu begonnen met het frame van de Gazelle kaal te halen, valt mee met de ellende, voor- en achtervork hadden wel veel werk.
Alle andere delen liggen al weer een weekje of wat uit te harden.
Met name het transportrek had een voorkeursbehandeling gehad in aantal verflagen :shock: Voor mij ook een leertraject in geduld hebben etc. Wil te vaak alles in een week klaar hebben. ;)
Nu kwam er ook nog een klusje aan de daily runner Gazelle Opafiets uit '47 dat een beetje uitliep. Voorbandje vervangen liep uit op een velgrevisie...(moest ook nog een nieuwe spaak in) bleek dat het oude linnen velglint (orgineel) met een soort bitumenachtige substantie was afgedicht om vocht uit de velg te houden. Leuk bedacht maar met de grootste moeite er af gekregen. Bandje flippen duurde in totaal 3 dagen. Ik klaag maar vind het ondertussen prachtig :D . Wat zitten die ouwe Gazelle's toch goed in elkaar!!!!!!

Nu tijd om lekker te fietsen met dit ideale weer...

klussende Jeroen uit HHwaard N-H
Steelframes

De Gazelle is klaar...eindelijk.

Met wat artistieke vrijheid omdat hij toch niet origineel meer is hier en daar opgevrolijkt.
Bijlagen
20160718_211344.jpg
20160718_211344.jpg (439.76 KiB) 9124 keer bekeken
Plaats reactie