Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten, ja zo'n Honda met beschaaft 4 taktgeluid (als de originele uitlaat er onder zit) Helaas zijn die uitlaten meestal verdwenen zo ook bij mijn Honda. Als alternatief kun je dan een uitlaat van een c50 of cd50 monteren. Die moet dan wel worden verbogen op de uitlaatbocht. Ik heb een cb 50 uitlaat gemonteerd die loopt van dun naar dik als een soort toeter. Vroeger (1970 ongeveer) kon je een megafoon uitlaat kopen voor een mooi donker geluid. In de racerij werden toen open megafoon's gebruikt. Maar dat gaf te veel herrie. Ik reed er vroeger ook mee in combinatie met een dellOrto 19mm valstroomcarburateur met zo'n gepolijste kelk. Zag er fantastisch uit maakte mega herrie en werd er door het blauwe corps ook subiet afgesleuteld als je aangehouden werd. Het was dus zaak die mannen voor te blijven. Dat viel niet mee want de politie had in die tijd KS50 Zündap motoren en die liepen net iets harder... Ik ben m'n brommers een paar keer kwijtgeraakt door te hoge snelheid maar dan kreeg je hem terug als je afstand deed van de opgevoerde delen.De ontsteking die ook was vastgezet lieten ze dan wel zitten. Zover ging hun kennis niet.

Ik heb inmiddels 3 van die Honda's en eentje wil ik pimpen samen met Thomas zoals ik dat vroeger deed. De brommer is wat incompleet. Het zadel heeft geen dek en er zit geen carburateur op. chroom van de velgen is slecht en chroom van de koplamp ook. Dat was zo'n beetje alles wat er aan chroomzat aan zo'n c310s. De andere die ik nu opgeknapt heb met Thomas is een c320s, een buikschuiver zoals we die toen noemden. Net het kenteken gekregen, verzekerd en een kentekenplaat gehaald. Dan moeten we maar eens een ritje rijden... De vereniging waarbij we ons hebben aangesloten is heel actief en het ledental behoorlijk groot. leeftijd van 18 tot 80 en dat is geruststellend. (je rijdt niet voor gek op je 55e op zo'n brommert).

groeten en tot zondag?
Michiel ;)
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door HJvMontfort »

Fotos van de heren safety, volgens Jan gaat het om een J.K. Starley & Co. uit Coventry in Engeland in 1891

Het model van deze is inderdaad een Light Rover

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De dames safety, na horen zeggen Rudge no 2 uit Rudge Engeland in 1889 gebouwd.
Hij is nagenoeg origineel, deze staat ook in Velorama maar die ziet er anders uit, misschien toch een ander model?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door maartenB »

Fan-tas-tisch!

Dank je. 8-)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door Durabo88 »

Beste HJWSpan,

Leuke collectie!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door allardschaap »

Hoi,

De dames safety heeft voor lijkt wel "vaste spaken" en achter zie ik spaaknippels zitten, het lijkt daardoor alsof een van de wielen niet orgineel is.
Hoe vervingen ze de spaken welke zonder nippel zijn eigenlijk?

Gr,

Allard
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door HJvMontfort »

Durabo88 schreef:Beste HJWSpan,
Leuke collectie!

Groeten, Y.
Het blijft elke keer geweldig om dit vanuit mijn werkplaats te aanschouwen en de meeste klanten vinden het ook prachtig, het is jammer dat er in het dorp geen oude fietsen meer hangen maar het pand wat we nu gebruiken zou niet geschikt zijn als expositieruimte. Ook moet ik zeggen dat Jan nog meer fietsen heeft die wat achteraf staan, geen idee wat precies.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jan Houters' Jan van Vlieland verzameling

Bericht door maartenB »

allardschaap schreef:Hoi,

De dames safety heeft voor lijkt wel "vaste spaken" en achter zie ik spaaknippels zitten, het lijkt daardoor alsof een van de wielen niet orgineel is.
Hoe vervingen ze de spaken welke zonder nippel zijn eigenlijk?

Gr,

Allard
Hoi Allard,
Daar heb je gelijk in. Voor- of achternaaf is niet origineel, ik gok erop dat de voornaaf origineel is.
De spaken zijn rechte staven, met aan een zijde een schroefdraad en aan de andere zijde een nippel. Net zo-een als bij een gewone spaak, daar dan is het uiteinde dus niet omgebogen.
Die nippel steekt in de velg, de schroefdraad in de messing naaf. Heel simpel. Ze zijn niet geborgd, ze blijven als het goed is gewoon vastzitten na het aanspannen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie