Ik heb laatst een mooi Lepper zadel op de kop getikt. Het leer is in perfecte nieuwstaat, maar bij nadere inspectie blijken 3 van de 6 onderstel-stangen gebroken (zie foto). Zonde om deze weg te gooien. Maar hoe kun je dit repareren? Lassen gaat toch niet?
Heeft iemand welicht nog van die losse stangen? Of anders een compleet onderstel? Of desnoods een oud donor-zadel?
Alvast vriendelijk bedankt.
Emiel
Wie o wie kan helpen: onderstel gebroken Lepper zadel
Wie o wie kan helpen: onderstel gebroken Lepper zadel
- Bijlagen
-
- lza4.jpg (883.63 KiB) 3797 keer bekeken
-
- lza2.jpg (846.7 KiB) 3797 keer bekeken
-
- lza1.jpg (821.61 KiB) 3797 keer bekeken
-
- laz3.jpg (627.53 KiB) 3797 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Wie o wie kan helpen: onderstel gebroken Lepper zadel
Lassen gaat idd niet bij verenstaal. Dan buigt het heel makkelijk, omdat de las en deel van de veren door de las verhit ongehard zijn na het lassen. Ik heb een zadel gehad waar dat was gedaan, en die was helemaal scheef gezakt. Zelf zorg ik gewoon dat ik een extra zadel heb liggen waar ik de onderdelen uit kan halen mocht er een veer breken. En met oude zadels gebeurt dat met regelmaat. Ik heb in de afgelopen paar jaar bijna een volledig zadel aan veren vervangen.
Het alternatief is nieuwe onderdelen bestellen. Maar die zijn duurder dan een kompleet gebruikt zadel. En momenteel is Lepper aan het verhuizen, waardoor de meeste onderdelen winkels momenteel geen Lepper onderdelen te koop aanbieden. Voordeel wel met nieuwe veren is dat die veel langer zullen meegaan (als het goed is), omdat die nog vrij zijn van metaalmoeheid.
N.b. als een zadel begint met breken van de veren, dan volgt de rest ook snel. Die hebben allemaal even veel belastingswisselingen gehad, en hebben dus een vergelijkbare hoeveelheid metaalmoeheid opgelopen. Dat was ook de reden waarom ik veel veerbreuken had, dat was in het gerepareerde zadel. Nu zo'n beetje alles is vervangen heb ik al een tijd geen veerbreuken meer gehad.
Het alternatief is nieuwe onderdelen bestellen. Maar die zijn duurder dan een kompleet gebruikt zadel. En momenteel is Lepper aan het verhuizen, waardoor de meeste onderdelen winkels momenteel geen Lepper onderdelen te koop aanbieden. Voordeel wel met nieuwe veren is dat die veel langer zullen meegaan (als het goed is), omdat die nog vrij zijn van metaalmoeheid.
N.b. als een zadel begint met breken van de veren, dan volgt de rest ook snel. Die hebben allemaal even veel belastingswisselingen gehad, en hebben dus een vergelijkbare hoeveelheid metaalmoeheid opgelopen. Dat was ook de reden waarom ik veel veerbreuken had, dat was in het gerepareerde zadel. Nu zo'n beetje alles is vervangen heb ik al een tijd geen veerbreuken meer gehad.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Wie o wie kan helpen: onderstel gebroken Lepper zadel
Ik kan wat lastig bij mijn zadelonderdelen op dit moment, maar het moet er volgens mij wel tussen liggen.
Groet, Y.
Groet, Y.
Sportief fietsend!