weer en wind uitvoering

Plaats reactie
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

weer en wind uitvoering

Bericht door hansvdw »

Ik kom regelmatig 'weer en wind' uitvoeringen tegen in oude catalogi. Ook op het forum zijn deze grotendeels zwarte fietsen te vinden. Waar het begrip 'weer en wind' vandaan komt, wordt me echter niet duidelijk. Zijn het uitvoeringen voor de kleine man/vrouw die in weer en wind op pad moest, of zit er meer achter? Kan iemand dit stukje fietshistorie uit de doeken doen?

Dank alvast en groet,
Hans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: weer en wind uitvoering

Bericht door maartenB »

Hoi Hans,
Het is gewoon vertaald van de Engelse all-weather uitvoeringen, die waren daar al sinds ca 1910-15 mee bezig. In Nederland kwam het verschijnsel wat later: ik meen eind jaren '20. Het uitgangspunt is dat je met een geheel zwart gemoffelde fiets (het stuur is meestal overtrokken met celluloid) geen nikkel hebt om te poetsen en dus beter door de regen enz. naar je werk kunt fietsen. Dus: niet een zondagse fiets, maar echt een werkpaardje. In Nederland zie je de allerduurste uitvoeringen dan ook zelden als weer en wind.
Direct of zeer kort na de oorlog is het verschijnsel verdwenen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: weer en wind uitvoering

Bericht door hansvdw »

Ah, dat zit erachter, geen nikkel om naar om te zien. Wel een mooi beeld, mannen en vrouwen die weer en wind trotseren om hun werk te bereiken. Het oude Nederland.

Bedankt Maarten en groet, Hans
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: weer en wind uitvoering

Bericht door wimjansen »

Dus de meest antieke uitvoering van Boudewijn de Groot's "Hoe sterk is de eenzame Fietser".....

:) Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie