Beste mensen,
Tijdje terug liet ik een mooie richtbok van VAR uit Frankrijk opsturen. Deze kwam helaas in meerdere stukken en met kromme vleugelmoeren aan. De voet is gelukkig heel, maar het richtgedeelte ligt in drie stukken. Dit heb ik getracht met een sterke Loctite te lijmen, maar dit hield helaas niet. Wie kan dit apparaat voor me solderen, hardsolderen, lassen of heel goed lijmen?
Foto's van 't probleem onderaan bericht.
Met vriendelijke groeten,
Y.
Hulp bij de reparatie van mijn Richtbok.
Hulp bij de reparatie van mijn Richtbok.
- Bijlagen
-
- S5001003.JPG (528.11 KiB) 3296 keer bekeken
-
- S5001004.JPG (577.71 KiB) 3296 keer bekeken
-
- S5001005.JPG (138.81 KiB) 3296 keer bekeken
-
- S5001007.JPG (503.86 KiB) 3296 keer bekeken
Sportief fietsend!
-
Re: Hulp bij de reparatie van mijn Richtbok.
Hoi Y,
Het lijkt me bij nader inzien een lastig ding om hard te solderen.
Overigens vroeg ik me ook af of het geen zamak is.
Van dat dinky-toy metaal.
Maar wat zou het zijn om twee nieuwe gaten te boren in het overgebleven stripvormige deel van de gietsstukken.
Het lijkt me dat er genoeg ruimte over blijft voor de velg.
Je kan dan de brokkelige uiteinden rond afvijlen en dan ziet het er toch netjes uit. Helemaal origineel is het niet meer maar met zichtbare soldering is dat punt toch al gepasseerd.
Ook het namaken van de totale vorm van staal lijkt me een optie die zou kunnen werken en te overzien is qua uren.
Groeten,
Maarten
Het lijkt me bij nader inzien een lastig ding om hard te solderen.
Overigens vroeg ik me ook af of het geen zamak is.
Van dat dinky-toy metaal.
Maar wat zou het zijn om twee nieuwe gaten te boren in het overgebleven stripvormige deel van de gietsstukken.
Het lijkt me dat er genoeg ruimte over blijft voor de velg.
Je kan dan de brokkelige uiteinden rond afvijlen en dan ziet het er toch netjes uit. Helemaal origineel is het niet meer maar met zichtbare soldering is dat punt toch al gepasseerd.
Ook het namaken van de totale vorm van staal lijkt me een optie die zou kunnen werken en te overzien is qua uren.
Groeten,
Maarten
Solderen van dit soort alu-zink legeringen kan met Technoweld. https://www.youtube.com/watch?v=nxtmt6QCVd8
Ik heb nog wel een staafje liggen.........
Groet, Wiel
Ik heb nog wel een staafje liggen.........
Groet, Wiel
Bedankt voor de reacties. Ik ga beide opties overwegen. Eerst moet ik even kijken of die staven in het gietstuk zijn geschroefd, voor wat betreft iets namaken.
Sportief fietsend!
Beste mensen,
Eigenlijk heb ik twee dergelijke richtbokken. De andere is goedkoper en uit vierkante balken opgebouwd, dus die ga ik denk ik als donor gebruiken en dan maak ik er één goeie van met deze voet.
Wat ik wel moet doen is de twee staven uit het richtstuk verwisselen, omdat hij voor de zware voet twee cm langer moet zijn. Warm stoken lijkt me en dan eruit werken. Eén ging al met de hand los.
Hopelijk levert dit het gewenste eindresultaat op. Het donorexemplaar zal ik gratis aan de liefhebber (die er nog wat in ziet) aanbieden.
Mvg,
Yorick.
Eigenlijk heb ik twee dergelijke richtbokken. De andere is goedkoper en uit vierkante balken opgebouwd, dus die ga ik denk ik als donor gebruiken en dan maak ik er één goeie van met deze voet.
Wat ik wel moet doen is de twee staven uit het richtstuk verwisselen, omdat hij voor de zware voet twee cm langer moet zijn. Warm stoken lijkt me en dan eruit werken. Eén ging al met de hand los.
Hopelijk levert dit het gewenste eindresultaat op. Het donorexemplaar zal ik gratis aan de liefhebber (die er nog wat in ziet) aanbieden.
Mvg,
Yorick.
Sportief fietsend!