Stuuras verwijderen
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 21.20
Stuuras verwijderen
Probeer van de Stokvis Rugby de stuuras te verwijderen. Alle moeren zijn los. Kan de vork een heel stuk bewegen. Maar de beugel die het stuur vast houdt zit op de stuuras en ik denk dat die ook los moet. Maar er is géén beweging in te krijgen. Hij moet toch los of niet? Zie foto met de pijl.
Graag advies.
Graag advies.
- Bijlagen
-
- 20160828_162022.jpg (168.53 KiB) 7591 keer bekeken
Re: Stuuras verwijderen
Nee echt niet!
Bovenop je stuur zit een bout. Die draai je ca 5 mm los. Daarna tik je hem met een hamer omlaag, het stuur in. Nu moet je het hele stuur eruit kunnen trekken.
succes!
Bovenop je stuur zit een bout. Die draai je ca 5 mm los. Daarna tik je hem met een hamer omlaag, het stuur in. Nu moet je het hele stuur eruit kunnen trekken.
succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 21.20
Re: Stuuras verwijderen
Bedankt voor de reactie.
Heb gedaan wat je gezegd hebt. De pen zover mogelijk er in geslagen. Er is nu zo'n 4 cm speling maar krijg hem niet uit elkaar. Vraag me af wat hem tegen houdt.
Heb gedaan wat je gezegd hebt. De pen zover mogelijk er in geslagen. Er is nu zo'n 4 cm speling maar krijg hem niet uit elkaar. Vraag me af wat hem tegen houdt.
- Bijlagen
-
- 20160829_154217.jpg (140.9 KiB) 7555 keer bekeken
Re: Stuuras verwijderen
Met alle respect (gewoon beginnen is meestal wel goed) je begrijpt niet goed hoe het werkt.
Lees onderstaande link even en probeer methode 1 toe te passen. Daartoe moet je in elk geval de kogels en de lagers weer aanbrengen.
http://www.rijwiel.net/rep-stun.htm
Dus: de fiets gewoon in elkaar laten zitten, lagers van voorvork erin. Booutje op stuur beetje losdraaien en omlaag tikke, zoals je gedaan hebt. Nu met draaien het complete stuur uit het balhoofd trekken.
Daarna pas kogellagers losnemen en voorvork eruit halen. Succes.
Maarten
PS: bij problemen gewoon weer posten hier, alle begin is lastig
Lees onderstaande link even en probeer methode 1 toe te passen. Daartoe moet je in elk geval de kogels en de lagers weer aanbrengen.
http://www.rijwiel.net/rep-stun.htm
Dus: de fiets gewoon in elkaar laten zitten, lagers van voorvork erin. Booutje op stuur beetje losdraaien en omlaag tikke, zoals je gedaan hebt. Nu met draaien het complete stuur uit het balhoofd trekken.
Daarna pas kogellagers losnemen en voorvork eruit halen. Succes.
Maarten
PS: bij problemen gewoon weer posten hier, alle begin is lastig
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22
Re: Stuuras verwijderen
En als het heeeeeel vastzit naar de bouwmarkt en een spuitbus Imal halen. Dan de novenste deel van het balhoofd losdraaien, omhoog langs het stuur schuiven, en het gedeelte van het stuur waar je het schroefdraad ziet zitten van de vork goed inspuiten.
Meerdere malen herhalen kan nodig zijn.
je moet de stuurpen wel vergenoeg naar buiten draaien, als je er een tik opgeeft moet hoj weer tegen de bovenzijde van je stuur aankomen. Hij zou dan "vrij" moeten draaien in de stuurbuis. Het is een conische (lees taps toelopende) klemming in je stuur .
Kan wel eens heel vastzitten maar de aanhouder wint..
Bij monteren gewoon wat kopervet rond het stuur aanbrengen krijg je hem later altijd los!
Succes ermee groet Jeroen
Meerdere malen herhalen kan nodig zijn.
je moet de stuurpen wel vergenoeg naar buiten draaien, als je er een tik opgeeft moet hoj weer tegen de bovenzijde van je stuur aankomen. Hij zou dan "vrij" moeten draaien in de stuurbuis. Het is een conische (lees taps toelopende) klemming in je stuur .
Kan wel eens heel vastzitten maar de aanhouder wint..
Bij monteren gewoon wat kopervet rond het stuur aanbrengen krijg je hem later altijd los!
Succes ermee groet Jeroen
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 21.20
Re: Stuuras verwijderen
Heel erg bedankt voor je adviezen. Ga er mee aan de slag.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 21.20
Re: Stuuras verwijderen
Vandaag voorvelg (aluminium) gepolijst, vooras lagers schoongemaakt en kogellager vet vernieuwd.
Spaken vernieuwd (rvs)
Volgende keer is het achterwiel aan de beurt. Ook hier weer aluminium velg polijsten, lagers en spaken.
Op de stuuras na zijn nu alle onderdelen gedemonteerd.
Nu vast gaan nadenken wat met het frame en spatborden te doen. Spuiten of coaten? Stralen? En dan moeten de biezen er weer op. Dat laatste zal een uitdaging zijn.
Misschien heeft iemand adviezen??
Spaken vernieuwd (rvs)
Volgende keer is het achterwiel aan de beurt. Ook hier weer aluminium velg polijsten, lagers en spaken.
Op de stuuras na zijn nu alle onderdelen gedemonteerd.
Nu vast gaan nadenken wat met het frame en spatborden te doen. Spuiten of coaten? Stralen? En dan moeten de biezen er weer op. Dat laatste zal een uitdaging zijn.
Misschien heeft iemand adviezen??
- Bijlagen
-
- 20160827_183857.jpg (249.19 KiB) 7526 keer bekeken
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22
Re: Stuuras verwijderen
Kijk even onder de topic Gazelle 1955 bij de Transportfietsen
Daar staat ook bij hoe ik de biezen heb getrokken op mijn transporter.
je kan evt. ook een pb sturen voor verdere info..
groet Jeroen
Daar staat ook bij hoe ik de biezen heb getrokken op mijn transporter.
je kan evt. ook een pb sturen voor verdere info..
groet Jeroen
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 21.20
Re: Stuuras verwijderen
Petje af voor de super strakke biezen. Geweldig.
Trouwens de stuuras is er uit. Was
niet normaal. Hebben de vork in de bankschroef geklemd. Iemand boven op de werkbank bleef het stuur van links naar rechts en terug draaien. Tegelijkertijd probeerde ik het stuur naar boven te duwen. Milimeter voor milimeter kwam hij los. Was een zware klus maar gelukt.
Nu krijg ik steeds meer commentaar om de fiets te laten overspuiten. Je krijgt hem nooit meer zo als hij was en er mag gerust slijtage zijn na al die jaren. Zit nu dus met een dilemma.
Trouwens de stuuras is er uit. Was
niet normaal. Hebben de vork in de bankschroef geklemd. Iemand boven op de werkbank bleef het stuur van links naar rechts en terug draaien. Tegelijkertijd probeerde ik het stuur naar boven te duwen. Milimeter voor milimeter kwam hij los. Was een zware klus maar gelukt.
Nu krijg ik steeds meer commentaar om de fiets te laten overspuiten. Je krijgt hem nooit meer zo als hij was en er mag gerust slijtage zijn na al die jaren. Zit nu dus met een dilemma.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22
Re: Stuuras verwijderen
blij dat het jullie gelukt is...
het is en blijft een dilemma; ga je overspuiten dan zal je alle decals ook weer moeten gaan zoeken, tevens kan het zijn dat wanneer hij mooi in de nieuwe lak staat de rest, zoals bijv. het chroom wat, shabby afsteekt. Dus dan maar ook nieuw chroom etc dus u blijft doorgaan tot de fiets als nieuw is..
Wat jij zelf al aangeeft; een fiets mag er uitzien dat hij een leven achter de rug heeft..Dat is ook de essentie van een oldtimer.
Je kan altijd de fiets een goede cleanerbeurt geven, foto's maken van waar de biezen zaten, de ergste plekken bijwerken met een goed bijkleurende lak. later de biezen erop trekken en hier en daar "doorpoetsen" zodat het slijtage lijkt.
Ook bij auto's en motoren zie je steeds meer de trent dat het originele behouden de voorkeur heeft op totale restauratie mits de basis natuurlijk daar nog goed genoeg voor is.
Eenmaal overgespoten is; nooit meer terug
het is maar wat je zelf mooi vindt toch!!
voorbeeld van het oude behouden mijn racefiets uit 1953 (staat nu te koop of te ruil trouwens
) De krassen en missende verf lekker zo gelaten..
het is en blijft een dilemma; ga je overspuiten dan zal je alle decals ook weer moeten gaan zoeken, tevens kan het zijn dat wanneer hij mooi in de nieuwe lak staat de rest, zoals bijv. het chroom wat, shabby afsteekt. Dus dan maar ook nieuw chroom etc dus u blijft doorgaan tot de fiets als nieuw is..
Wat jij zelf al aangeeft; een fiets mag er uitzien dat hij een leven achter de rug heeft..Dat is ook de essentie van een oldtimer.
Je kan altijd de fiets een goede cleanerbeurt geven, foto's maken van waar de biezen zaten, de ergste plekken bijwerken met een goed bijkleurende lak. later de biezen erop trekken en hier en daar "doorpoetsen" zodat het slijtage lijkt.
Ook bij auto's en motoren zie je steeds meer de trent dat het originele behouden de voorkeur heeft op totale restauratie mits de basis natuurlijk daar nog goed genoeg voor is.
Eenmaal overgespoten is; nooit meer terug

het is maar wat je zelf mooi vindt toch!!
voorbeeld van het oude behouden mijn racefiets uit 1953 (staat nu te koop of te ruil trouwens

- Bijlagen
-
- derailleur.png (1.14 MiB) 7469 keer bekeken