Weet iemand bij toeval waar ik een naafhuls (binnenwerk is niet nodig) van een S.A. FG (4 Speed & Dynohub) naaf zou kunnen vinden? Geen 40 spaaks naafhuls, die wil ik juist vervangen.
Ik ben benieuwd
Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
Re: Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
Beste topnaaf,
Helaas heb ik m niet. Misschien loont het de moeite om een pre 1962 AB naaf om te zetten. Cup aan trommelkant eruit schroeven en gaten in de huls boren. Is dat geen uitdaging?
Helaas heb ik m niet. Misschien loont het de moeite om een pre 1962 AB naaf om te zetten. Cup aan trommelkant eruit schroeven en gaten in de huls boren. Is dat geen uitdaging?
Sportief fietsend!
Re: Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
Ja dat is voorstelbaar maar de AB naafhuls heeft vermoedelijk niet exact dezelfde inwendige maten. Mijn huidige 40 spaaks FG naafhuls is gebruikt voor een conversie van een 4 speed naaf naar een 5 speed naaf met trommelrem. S.A. heeft zelf bij mijn weten nooit een 5 speed met trommelrem gebouwd. Maar ik ga een en ander toch uitproberen ... Het alternatief zou zijn om mijn huidge 40 spaaks naafhuls aan te houden en daar een nieuwe 40 spaaks stalen velg 28x1 1/2 bij te vinden, en volgens een paar mails op dit forum zijn die op zich wel te krijgen (uit India) maar niet van daverende kwaliteit. Of valt dat wel mee?
Re: Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
Roesten wel snel die Indiase velgen. Ik heb ook wel eens op internet een voorbeeld gezien van andere flensen op de bestaande klinknagelen. Zo zou je ook een conversie naar 36 gaats kunnen maken. Dus even een bankwerker vinden voor de klus
.

Sportief fietsend!
Re: Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
ik ken ook mensen die desnoods 40 gaatjes dichtlassen en er dan 36 in boren.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
Dank allen,
Ja, dat zou ook een optie kunnen zijn, gaatjes dichtlassen en dan nieuwe boren maar dat komt wwel erg precies lijkt mij.
Ja, dat zou ook een optie kunnen zijn, gaatjes dichtlassen en dan nieuwe boren maar dat komt wwel erg precies lijkt mij.
Re: Sturmey Archer FG 4 speed met dynohub, 36 spaaks
Er staat momenteel een oude 40gaats 28x1½ NOS velg op Marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/m1088975897
Groet, Wiel
http://link.marktplaats.nl/m1088975897
Groet, Wiel