Locomotief Tour de France Touring

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Gert V. »

De ene Locomotief (Super de Luxe) is net binnen, dient de volgende zich al weer aan: dit keer een Tour de France Touring.

Hij staat niet thuis, dus even snel de kenmerken die me opvielen:
Stuur: Maes Titan
Stuurpen: Atax
Voornaaf: Campagnolo hoogflens
Achternaaf: Sturmey Archer SW

Ook bij deze fiets is de uitvoering niet conform de folders uit de databank, alhoewel de SW-naaf wel in de folder wordt genoemd.
Ben benieuwd of de naaf nog functioneert, hij staat bekend als "major failure", alhoewel het mogelijk schijnt te zijn om 'm toch goed werkend te krijgen. Ik heb nog een los exemplaar voor revisie liggen, wie weet..

Groet, Gert
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Durabo88 »

Beste Gert,

Volgens mij is dit wellicht een ombouwertje geweest. Ik kan me nooit voorstellen dat ze een dure Campagnolo voornaaf met een SW combineerden. Waarschijnlijk heb je er één die met Campagnolo was afgemonteerd (derailleur dus!).

Welke kleur is je fiets, heb je foto's?

Ik hoop nog een mooie uit de jaren 50 met Reynolds buis en FW-naaf te vinden. Liefst in een mooie kleur, bijv. azuurblauw. Dan kan mijn jaren 60-er weer de deur uit.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door berkers41 »

Durabo88 schreef:.....
Ik hoop nog een mooie uit de jaren 50 met Reynolds buis en FW-naaf te vinden. Liefst in een mooie kleur, bijv. azuurblauw. Dan kan mijn jaren 60-er weer de deur uit.

Groeten, Y.
Bedoel je zo een, Yorick?
Ik ga er eentje opknappen(bjr 1957) en die krijgt deze originele grijsblauwe kleur terug.
Bijlagen
Tour de France Touring 4 speed
Tour de France Touring 4 speed
1956-tdft.jpg (169.38 KiB) 8810 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Gert V. »

Dat er flink aan gewijzigd is is duidelijk. Wat wel en wat niet origineel is moet zich voor mij nog uitwijzen, waarschijnlijk nog minder dan ik eerst dacht. Het frame heeft geen rechter-achterpad met een derailleuroog, maar naar achter open padden.
Ook een stalen kettingkast sluit een derailleur-versie uit.

Op de onderkant van het Maes-stuur is het nummer 55 ingeslagen, dus dat komt op zich overeen met de periode waarin de SW-naaf is gemaakt.
De SW-naaf is overigens in een veel recentere velg gespaakt (Rigida ZAC, o.i.d.), wat blijkbaar na al die jaren naaf-technisch gezien nog de moeite waard was, wat mij weer een sprankje hoop geeft dat de naaf nog in werkende staat is.

De fiets staat nog steeds niet thuis (ruimtegebrek), dus ik kan er niet zo even heen lopen. Een framenummer heb ik nog niet kunnen ontdekken, iemand een idee waar te zoeken? Bij mijn andere Locomotief staat het nummer op de linkerpad, bij deze i.i.g. niet.

De kleur is/was blauw, maar de lak is voor zover aanwezig niet meer zo fraai. Het balhoofdplaatje (geen transfer) is niet het bekende rode locomotiefje met de blauwe rand, maar iets bronskleurigs. Zal er t.z.t. ook wel een foto van maken.

Eerst maar tijd steken in de andere Locomotief, deze komt later wel eens aan de beurt.

Groet, Gert
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Durabo88 »

Beste Berkers,

Juistem, zo eentje. En dan nog het liefste met geheel gesloten stalen kettingkast.

Beste Gert,

Vroege derailleurs zaten nog niet op een in het frame geïntegreerd oog, dat werd los op het pad bevestigd. Maar als de padden zo zijn als op de foto van Berkers, dan is een derailleur inderdaad uitgesloten

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door remurk »

Mijn ene TdF-T met FW naaf heeft in de achterpatten een horizontaal lopende gleuf die naar achter toe open is. De andere, met een Simplex derailleur, heeft achterpatten die een verticale opening hebben met de opening naar beneden; de derailleur zit met 2 boutjes vast op een (aangesoldeerd) nokje dat onderop de achtervork zit, direct voor de achterpat. Beide fietsen zijn uit ' 56. Dergelijke derailleurs, Somplex Rigidex, zijn overigens heel lastig te vinden als je er eentje zoekt. Groet, Rutger
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Cyclissimo »

Het framenummer staat onder de bracket als het goed is. Nu maar hopen dat het met een 5 begint :-)
De derailleurversie uit die tijd heeft inderdaad een nok met twee gaatjes aan de liggende achtervork, speciaal voor de Simplex 4-vernsellingsderailleur. Die met SA-naaf heeft ook voor zover ik ze ken geen derailleuroog.
Het balhoofdplaatje kan prima bronskleurig zijn als de lak er afgevallen is :lol:
Heeft de fiets nog de originele lak? Blauw of zwart waarschijnlijk? Ben toch wel benieuwd naar een foto.. :mrgreen:
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Gert V. »

Hallo Cyclissimo,

Ja, een foto moet nog steeds genomen worden. Ben binnenkort weer thuis van vakantie, dan moet het er maar eens van komen. Nog even geduld, dus.

Groet, Gert
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief Tour de France Touring

Bericht door Durabo88 »

Beste Gert,

We wachten nog op de foto's :o

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie