Hallo,
ben nieuw hier, een korte voorstelling heb ik wel al geplaatst.
Nu heb ik vragen over een van Hauwaert. Hoe kom ik erachter hoe oud deze fiets is?
Bedankt en groeten
Peter
van Hauwaert
-
van Hauwaert
- Bijlagen
-
- van Hauwaert 015 (480x640).jpg (278.34 KiB) 5857 keer bekeken
-
- van Hauwaert 004 (640x480).jpg (232.67 KiB) 5857 keer bekeken
-
- van Hauwaert 007 (640x480).jpg (313.83 KiB) 5857 keer bekeken
-
- frame nummer, staat ook op de voorfork
- van Hauwaert 023 (640x480).jpg (183.04 KiB) 5857 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Peter
Peter
Re: van Hauwaert
De lak is nog erg mooi!
Er hoort volgens mij zo'n Belgisch aluminium kettingschermpje op. Daar zijn er legio verschillende van, waaronder die met een Christoffeltje erop.
De fiets is zeker van voor 1960, maar echt duiden kan ik hem niet.
Er hoort volgens mij zo'n Belgisch aluminium kettingschermpje op. Daar zijn er legio verschillende van, waaronder die met een Christoffeltje erop.
De fiets is zeker van voor 1960, maar echt duiden kan ik hem niet.
Sportief fietsend!
-
Hallo Durabo,
bedankt voor je reactie.
Op de fiets zat nog een belastingboordje van 1958, dus je heb gelijk, hij dateert van voor 1960.
Inmiddels is hij bijna compleet uit elkaar gehaald. Alleen de trapas en de cranks zitten er nog op, bij de rechtercrank kreeg ik het boutje eruit, links nog niet.
Heb je/hebben jullie hier advies voor mij: hoe krijg ik de cranks eraf zonder fors geweld te gebruiken? Gereedschap?
Bedankt en groeten
Peter
bedankt voor je reactie.
Op de fiets zat nog een belastingboordje van 1958, dus je heb gelijk, hij dateert van voor 1960.
Inmiddels is hij bijna compleet uit elkaar gehaald. Alleen de trapas en de cranks zitten er nog op, bij de rechtercrank kreeg ik het boutje eruit, links nog niet.
Heb je/hebben jullie hier advies voor mij: hoe krijg ik de cranks eraf zonder fors geweld te gebruiken? Gereedschap?
Bedankt en groeten
Peter
Vriendelijke groeten
Peter
Peter
Beste Peter,
U bedoelt de crankspie. Er zijn drie manieren om die te verwijderen en monteren, namelijk inslag, persen of ponsen. Als je geen speciaal gereedschap ervoor hebt dan blijft er één optie over. Ondersteun je crank met een grote hamer of aambeeld (doe daar wel een stukje rubber, bv. een bandenplakker) tussen. Met een kleinere (lees geen kleine) hamer sla je dan de spie eruit of erin. Vergeet niet eerst de borgmoer en ring eraf te halen of naderhand weer te monteren.
Komen ze niet los na een paar goede slagen (let op: eerste slag is goud waard), verwarm dan de crank met een brander (NIET tot hij rood wordt) en voeg na verwarmen kruipolie toe en dan opnieuw proberen.
Bij de montage wat vet gebruiken. Het kan gebeuren dat je bij een nieuwe spie het vlak wat dieper uit moet vijlen. Idealiter vijl je beide spieën dan tot hetzelfde niveau uit. Je cranks staan dan in elkaars verlengde mits je als een crank naar voren staat de kop boven en de borgmoer onder hebt.
Succes!
U bedoelt de crankspie. Er zijn drie manieren om die te verwijderen en monteren, namelijk inslag, persen of ponsen. Als je geen speciaal gereedschap ervoor hebt dan blijft er één optie over. Ondersteun je crank met een grote hamer of aambeeld (doe daar wel een stukje rubber, bv. een bandenplakker) tussen. Met een kleinere (lees geen kleine) hamer sla je dan de spie eruit of erin. Vergeet niet eerst de borgmoer en ring eraf te halen of naderhand weer te monteren.
Komen ze niet los na een paar goede slagen (let op: eerste slag is goud waard), verwarm dan de crank met een brander (NIET tot hij rood wordt) en voeg na verwarmen kruipolie toe en dan opnieuw proberen.
Bij de montage wat vet gebruiken. Het kan gebeuren dat je bij een nieuwe spie het vlak wat dieper uit moet vijlen. Idealiter vijl je beide spieën dan tot hetzelfde niveau uit. Je cranks staan dan in elkaars verlengde mits je als een crank naar voren staat de kop boven en de borgmoer onder hebt.
Succes!
Sportief fietsend!
Er is nog een optie: persen met een bankschroef. Moertje een stuk losdraaien maar niet eraf. Dan de hele fiets optillen en (met een helper) boven de bankschroef tillen. Aan de kant waar de spie eruit moet zet je een dop van de dopsleutel. En dan persen. In elk geval sla je de spie dan niet krom. Vrijwel altijd gaat de spie zo los. Eén keer brak mijn bankschroef.....(was een goedkope)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Hallo Maarten en durabo,
bedankt vor jullie adviezen, hier heb ik iets aan. Mijn favoriet is de bankschroef.
Groetjes
Peter
PS op 3-11-2016:
De bankschroef deed het, de spie is eruit, maar nu wel aan vervanging aan toe.
Groet Peter
bedankt vor jullie adviezen, hier heb ik iets aan. Mijn favoriet is de bankschroef.
Groetjes
Peter
PS op 3-11-2016:
De bankschroef deed het, de spie is eruit, maar nu wel aan vervanging aan toe.
Groet Peter
Vriendelijke groeten
Peter
Peter
-
En laatst ook zo'n weerbarstige spie gehad. Verwarmen hielp zelfs ook niet. Dus dan maar eerst het uitstekende deel van de spie (niet aan de moer-zijde, maar wel aan de 'gladde zijde') zoveel als mogelijk met een slijpschijf weggehaald (schijf parallel met de as van de spie). Dan met een boor, eerst van 4 en dan nadien nogmaals met eentje van 6 de spie zoveel als mogelijk uitboren, om aldus de spanning in het metaal weg te nemen. En dan terug langs de moerzijde erop geklopt, en yoepie, daar ging de spie!
mvg Denis
mvg Denis