Richten van een frame
-
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Richten van een frame
Erwin,
die R op je lamp is een B. De B van batterij.
De D is van Dynamo.
Ik denk dat er zo`n platte witte kat in moet.
Wel handig als je dynamo slipt door nattigheid.
Ik geloof dat Fongers in die periode nog haar platte grote koplamp had met van die armen zoals de vroege VT.
Die slankere modellen met armpjes zijn van 1939 dacht ik.
Overigens is zo`n batterijlamp ook van de jaren 30 dus dat misstaat zeker niet (tenzij je de vorm te plomp vindt)
Groeten,
Maarten
die R op je lamp is een B. De B van batterij.
De D is van Dynamo.
Ik denk dat er zo`n platte witte kat in moet.
Wel handig als je dynamo slipt door nattigheid.
Ik geloof dat Fongers in die periode nog haar platte grote koplamp had met van die armen zoals de vroege VT.
Die slankere modellen met armpjes zijn van 1939 dacht ik.
Overigens is zo`n batterijlamp ook van de jaren 30 dus dat misstaat zeker niet (tenzij je de vorm te plomp vindt)
Groeten,
Maarten
Re: Richten van een frame
Bedankt voor de informatie, Maarten.
Waarschijnlijk ben ik aan een leesbril toe
Wel bijzonder, een lamp die ook op batterij werkt.
Ik vind het een beetje een raar ding, en juist daarom ook leuk.
Nu met deze info in gedachten, acht ik de kans groot dat ik 'm erop zet!
Elders op het forum heb ik meermalen gelezen, dat in de Groninger archieven de aflevergegevens van Fongers fietsen terug te vinden zijn.
Het lijkt me interessant om deze fiets eens op te zoeken, als 1936 er ook nog bij zit.
Ik heb al jarenlang mijn toegangspasje in de portemonnaie zitten; ik kwam er wel eens om andere historische feiten uit te zoeken.
Eerst gaat de fiets even in de ruststand.
Er wacht weer een hoop 'echt' werk...
Groet, Erwin
Waarschijnlijk ben ik aan een leesbril toe

Wel bijzonder, een lamp die ook op batterij werkt.
Ik vind het een beetje een raar ding, en juist daarom ook leuk.
Nu met deze info in gedachten, acht ik de kans groot dat ik 'm erop zet!
Elders op het forum heb ik meermalen gelezen, dat in de Groninger archieven de aflevergegevens van Fongers fietsen terug te vinden zijn.
Het lijkt me interessant om deze fiets eens op te zoeken, als 1936 er ook nog bij zit.
Ik heb al jarenlang mijn toegangspasje in de portemonnaie zitten; ik kwam er wel eens om andere historische feiten uit te zoeken.
Eerst gaat de fiets even in de ruststand.
Er wacht weer een hoop 'echt' werk...
Groet, Erwin
Re: Richten van een frame
Bij daglicht heb ik nog even goed gekeken naar de letter op de Melas koplamp.
Het is toch een 'R' die er op staat
Het is toch een 'R' die er op staat

- Bijlagen
-
- 003.JPG (364.88 KiB) 9078 keer bekeken
Re: Richten van een frame
Toch nog tijd genomen om af en toe iets aan de fiets te doen.
Ik ben een beetje bang om, ondanks de goede zorgen, gaandeweg als het project te lang duurt essentiële onderdelen kwijt te raken.
Dat bleek inderdaad het geval met het stropje aan de voorvork waarmee de remankerplaat wordt tegengehouden.
Spoorloos, en ik had alleen nog 'n verchroomde maar die heb ik er snel weer afgehaald.
Dat zag er niet uit op deze fiets.
Gelukkig had ik ook nog een vervangend 'hoefijzertje' (heveltje boven voorspatbord) van de voorrem nodig omdat de gaten nogal ovaal waren geworden.
Ik herinnerde mij dat ik deze nog op een oude Simplex vork, ook 'weer en wind', had zitten en jawel; daar zat ook nog een zwart stropje op!
Het beugeltje van de rem op de achtervork heb ik, naar afbeeldingen en foto's op internet, zelf geknutseld uit een stukje blik van het laadschot van m'n oude Fiat Fiorino
Het probleem met de gestripte schroefdraad op de vooras heb ik (tijdelijk ?) opgelost door er met een M9x1 draadsnijder een kleinere draad op te snijden.
De spoed komt aardig overeen met de Whitworth maat, en ik heb alleen gesneden tot aan de gezonde Engelse draad zodat de conus op z'n eigen schroefdraad zit.
En natuurlijk een nieuwe moer gemaakt; moer van een kleinere maat vooras (wel sleutelmaat 15) opgeboord en M9x1 getapt.
Achter wilde ik aan de remzijde, waar de controlestift van de versnelling uitsteekt, een verlengde (opstap)bout zetten.
Echter kwam deze van een Torpedo naaf en paste niet.
Dat heb ik opgelost door eerst het deel waar geen schroefdraad zit op te boren (kolomboor!) met boor 11 en vervolgens het schroefdraad op te tappen met M10x1.
Ik heb twee tapsets met niet-metrische maten (Whitworth en UNF) maar de benodigde 13/32"x26tpi zat er niet bij helaas.
Dus na de M10x1 heb ik de moer verder getapt op een oude Sturmey Archer as.
Ging prima, hoewel een beetje zwaar ondanks de snijolie
Gisteravond wilde ik de versnelling afstellen.
De oude kabel had daar geen zin meer in en nam afscheid met een luide 'pang'.
Vandaag wilde ik een nieuw kabeltje halen bij de fietsenmaker.
Kwam ik er weer eens achter dat mijn vragen bij de fietsenmaker niet meer actueel zijn; geen voorraad
Ik zie er haast alleen maar E-bikes in de haken hangen, en in de showroom geen enkele fiets met gesoldeerde lugs.
Geen mooie ranke ronde buizen, maar alles vrij lomp en dik gebouwd.
Niet mijn smaak in elk geval.
Morgen kan ik het kabeltje halen.
En nog even op zoek naar een stel bijpassende pedalen én de achterste remstang monteren (eerst een custom-made schroefje voor fabriceren) vooraleer ik een proefrit kan gaan ondernemen.
Groet, Erwin
Ik ben een beetje bang om, ondanks de goede zorgen, gaandeweg als het project te lang duurt essentiële onderdelen kwijt te raken.
Dat bleek inderdaad het geval met het stropje aan de voorvork waarmee de remankerplaat wordt tegengehouden.
Spoorloos, en ik had alleen nog 'n verchroomde maar die heb ik er snel weer afgehaald.
Dat zag er niet uit op deze fiets.
Gelukkig had ik ook nog een vervangend 'hoefijzertje' (heveltje boven voorspatbord) van de voorrem nodig omdat de gaten nogal ovaal waren geworden.
Ik herinnerde mij dat ik deze nog op een oude Simplex vork, ook 'weer en wind', had zitten en jawel; daar zat ook nog een zwart stropje op!
Het beugeltje van de rem op de achtervork heb ik, naar afbeeldingen en foto's op internet, zelf geknutseld uit een stukje blik van het laadschot van m'n oude Fiat Fiorino

Het probleem met de gestripte schroefdraad op de vooras heb ik (tijdelijk ?) opgelost door er met een M9x1 draadsnijder een kleinere draad op te snijden.
De spoed komt aardig overeen met de Whitworth maat, en ik heb alleen gesneden tot aan de gezonde Engelse draad zodat de conus op z'n eigen schroefdraad zit.
En natuurlijk een nieuwe moer gemaakt; moer van een kleinere maat vooras (wel sleutelmaat 15) opgeboord en M9x1 getapt.
Achter wilde ik aan de remzijde, waar de controlestift van de versnelling uitsteekt, een verlengde (opstap)bout zetten.
Echter kwam deze van een Torpedo naaf en paste niet.
Dat heb ik opgelost door eerst het deel waar geen schroefdraad zit op te boren (kolomboor!) met boor 11 en vervolgens het schroefdraad op te tappen met M10x1.
Ik heb twee tapsets met niet-metrische maten (Whitworth en UNF) maar de benodigde 13/32"x26tpi zat er niet bij helaas.
Dus na de M10x1 heb ik de moer verder getapt op een oude Sturmey Archer as.
Ging prima, hoewel een beetje zwaar ondanks de snijolie
Gisteravond wilde ik de versnelling afstellen.
De oude kabel had daar geen zin meer in en nam afscheid met een luide 'pang'.
Vandaag wilde ik een nieuw kabeltje halen bij de fietsenmaker.
Kwam ik er weer eens achter dat mijn vragen bij de fietsenmaker niet meer actueel zijn; geen voorraad

Ik zie er haast alleen maar E-bikes in de haken hangen, en in de showroom geen enkele fiets met gesoldeerde lugs.
Geen mooie ranke ronde buizen, maar alles vrij lomp en dik gebouwd.
Niet mijn smaak in elk geval.
Morgen kan ik het kabeltje halen.
En nog even op zoek naar een stel bijpassende pedalen én de achterste remstang monteren (eerst een custom-made schroefje voor fabriceren) vooraleer ik een proefrit kan gaan ondernemen.

Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 016.JPG (239.5 KiB) 9044 keer bekeken
-
- 014.JPG (141.05 KiB) 9044 keer bekeken
-
- 011.JPG (256.94 KiB) 9044 keer bekeken
-
- 007.JPG (144.58 KiB) 9044 keer bekeken
-
- 004.JPG (132.64 KiB) 9044 keer bekeken
Re: Richten van een frame
Vandaag heb ik de nieuwe versnellingskabel opgehaald.
Gemonteerd en volgens de voorschriften afgesteld; ik heb drie versnellingen die werken, maar... het gaat wel zwaar.
Op de kabel staat behoorlijke spanning, volgens mij meer dan zou moeten.
Nu heb ik de naaf weer zo teruggebouwd als ik 'm binnenkreeg.
Daarbij zat er zowel links als rechts van het versnellingshuis een drukveer.
Ik had al gekeken in een exploded vieuw die ik had gedownload, en daar zag ik maar één veer genoemd.
Dat is de veer die in de tekening K125 heet, en "cage support plate" (K45) op z'n plek houdt.
De veer aan de andere zijde, tussen koppeling en asconus, staat niet ingetekend maar was in mijn naaf wel aanwezig.
Nu hebben de latere SA naven deze veer wel, maar die hebben een andere constructie van de schakelstift.
De KB heeft inwendig twee drukveren met behoorlijke veerdruk om de stift zitten, en misschien geeft de extra veer tussen koppeling en conus teveel weerstand zodat mijn kabel erg zwaar gaat?
Kan natuurlijk zijn, dat een fietsenmaker ooit dacht; hee, die veer mist.
En er zelf één in heeft gezet.
Of er is iets gewijzigd in de constructie (de tekening is ouder dan mijn naaf van 1934) en men heeft die veer later toegevoegd.
Ik heb geen idee, maar mijn Burgers uit '36 met K-naaf zonder rem maar met zelfde stift, schakelt veel minder zwaar.
Iemand een idee?
Groet, Erwin
Gemonteerd en volgens de voorschriften afgesteld; ik heb drie versnellingen die werken, maar... het gaat wel zwaar.
Op de kabel staat behoorlijke spanning, volgens mij meer dan zou moeten.
Nu heb ik de naaf weer zo teruggebouwd als ik 'm binnenkreeg.
Daarbij zat er zowel links als rechts van het versnellingshuis een drukveer.
Ik had al gekeken in een exploded vieuw die ik had gedownload, en daar zag ik maar één veer genoemd.
Dat is de veer die in de tekening K125 heet, en "cage support plate" (K45) op z'n plek houdt.
De veer aan de andere zijde, tussen koppeling en asconus, staat niet ingetekend maar was in mijn naaf wel aanwezig.
Nu hebben de latere SA naven deze veer wel, maar die hebben een andere constructie van de schakelstift.
De KB heeft inwendig twee drukveren met behoorlijke veerdruk om de stift zitten, en misschien geeft de extra veer tussen koppeling en conus teveel weerstand zodat mijn kabel erg zwaar gaat?
Kan natuurlijk zijn, dat een fietsenmaker ooit dacht; hee, die veer mist.
En er zelf één in heeft gezet.
Of er is iets gewijzigd in de constructie (de tekening is ouder dan mijn naaf van 1934) en men heeft die veer later toegevoegd.
Ik heb geen idee, maar mijn Burgers uit '36 met K-naaf zonder rem maar met zelfde stift, schakelt veel minder zwaar.
Iemand een idee?
Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- kb explodedview.jpg (201.04 KiB) 9009 keer bekeken
Re: Richten van een frame
Die R op de koplamp is van Rücklicht, achterlicht. Daar sluit je dus je achterlicht op aan. Daardoor schakel je ook je achterlicht om van dynamo naar batterij.
Re: Richten van een frame
Bedankt Erwin, voor deze info!
Het scheelt natuurlijk in de levensduur van de batterij, of je er één of twee lampen op aansluit.
Het probleem van het zware schakelen is ook opgelost.
Ik was van plan om de naaf weer helemaal uit elkaar te halen, maar kon me gelukkig bedwingen.
Het verwijderen van de veer, waarvan ik me afvroeg of die hier wel thuishoorde, vergde alleen het verwijderen van de asconus aan de kettingwielzijde.
Aldus gedaan, en ik kon het verschil meteen al merken door het schakelkettinkje met de hand te bedienen.
Daarna opnieuw afgesteld en het wiel weer teruggeplaatst.
De K-stuurversteller (trouwens een subliem voorbeeld van functionele eenvoud!) werkt nu perfect.
Verder heb ik vandaag het beugeltje dat ik had gemaakt voor de achterrem iets bijgewerkt.
Ik had het naar aanleiding van internetfoto's gemaakt, maar was blijkbaar vergeten dat hier in de hal mijn Veeno uit '57 met precies zo'n beugeltje staat
Mijn knutselwerk klopte heel aardig, alleen waren de zijkanten van mijn repro-beugel ongeveer twee millimeter breder.
Ook heb ik van mijn heel sneue Magneet uit 1948 de pedalen afgeschroefd.
Die Magneet wordt steeds kaler, en mag z'n Phillips pedalen nu ook nog eens afstaan aan Mijnheer Fongers.
Wrede wereld is het toch
Die pedalen verkeren in een mooie staat van vergane glorie, en worden technisch opgeknapt; meer niet.
De proefrit komt naderbij...
Groet, Erwin
Het scheelt natuurlijk in de levensduur van de batterij, of je er één of twee lampen op aansluit.
Het probleem van het zware schakelen is ook opgelost.
Ik was van plan om de naaf weer helemaal uit elkaar te halen, maar kon me gelukkig bedwingen.
Het verwijderen van de veer, waarvan ik me afvroeg of die hier wel thuishoorde, vergde alleen het verwijderen van de asconus aan de kettingwielzijde.
Aldus gedaan, en ik kon het verschil meteen al merken door het schakelkettinkje met de hand te bedienen.
Daarna opnieuw afgesteld en het wiel weer teruggeplaatst.
De K-stuurversteller (trouwens een subliem voorbeeld van functionele eenvoud!) werkt nu perfect.
Verder heb ik vandaag het beugeltje dat ik had gemaakt voor de achterrem iets bijgewerkt.
Ik had het naar aanleiding van internetfoto's gemaakt, maar was blijkbaar vergeten dat hier in de hal mijn Veeno uit '57 met precies zo'n beugeltje staat

Mijn knutselwerk klopte heel aardig, alleen waren de zijkanten van mijn repro-beugel ongeveer twee millimeter breder.
Ook heb ik van mijn heel sneue Magneet uit 1948 de pedalen afgeschroefd.
Die Magneet wordt steeds kaler, en mag z'n Phillips pedalen nu ook nog eens afstaan aan Mijnheer Fongers.
Wrede wereld is het toch

Die pedalen verkeren in een mooie staat van vergane glorie, en worden technisch opgeknapt; meer niet.
De proefrit komt naderbij...
Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 003.JPG (359.61 KiB) 8976 keer bekeken
Re: Richten van een frame
Achterkettingwiel is wel aardig ingesleten. Speciaal gereedschap heb ik liggen, maar je kunt ook zelf zes gaten in een massief stuk staal boren zodat je drijfkop vastgehouden wordt.
In de bankschroef klemmen NIET doen, ze breken.
In de bankschroef klemmen NIET doen, ze breken.
Sportief fietsend!
Re: Richten van een frame
Ja, Durabo.
Ik merkte inderdaad dat de ketting niet mooi om het tandwiel loopt.
Zeker met de nieuwe ketting die ik er op heb gezet.
Als ik een nieuw kettingwiel ga monteren, zal ik er ook een vulring tussen zetten, want hij staat nu niet helemaal in lijn.
Maar voor een proefrit is het wel goed genoeg.
Ik heb nog een NOS wiel met schroefdraad liggen, maar volgens mij heeft die veel meer tanden dan ik nodig heb.
Ik zal er denk ik zelf een gereedschap voor maken, en nog even door de onderdelenbakken speuren.
Wellicht ligt er nog een kettingwiel, maar het zal nieuw ook vast nog te verkrijgen zijn.
Ik merkte inderdaad dat de ketting niet mooi om het tandwiel loopt.
Zeker met de nieuwe ketting die ik er op heb gezet.
Als ik een nieuw kettingwiel ga monteren, zal ik er ook een vulring tussen zetten, want hij staat nu niet helemaal in lijn.
Maar voor een proefrit is het wel goed genoeg.
Ik heb nog een NOS wiel met schroefdraad liggen, maar volgens mij heeft die veel meer tanden dan ik nodig heb.
Ik zal er denk ik zelf een gereedschap voor maken, en nog even door de onderdelenbakken speuren.
Wellicht ligt er nog een kettingwiel, maar het zal nieuw ook vast nog te verkrijgen zijn.
Re: Richten van een frame
Dergelijke kettingwielen zijn ze gelukkig blijven maken voor het baanwielrennen.
Sportief fietsend!