Vraag naar welk merk en/of bouwjaar

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Vraag naar welk merk en/of bouwjaar

Bericht door David H »

Ik heb nu al jaren mijn transportfiets, maar had nu toch wel de vraag wel merk het is en hoe oud is.
Om te beginnen zit er voor en achter een F&S naaf op van '54 en '55 Enkel weet ik niet of die er origineel op zaten
Op het ballenhoofd zitten geen gaatjes dat ik een plaatje kan herkennen. Alleen een restje decal/transfer wat waarschijnlijk een restje van een merk kan zijn. Dit vond ik ook op het frame tot aan de trappers (dubbele lijn)
Op de lug onder het zadel vond ik aan elke kant een nummer en op de onder zijde bij de trapas een Nr 16. Nu zal dat op de as slaan, want er zat een opsteek 16mm as op 152mm lang, opsteek maat. 64mm en cups 45mm. Er stond geen merk of Nr op de as of cup's
Verders heb ik nog niks kunnen herkennen. Niet op de hals van de voorvork, noch op het stuur (Stuur had geen chroom of nikkel)

Hopelijk weet iemand mij iets meer te vertellen. Ben erg nieuwsgierig wat er uit rolt. Wat ik aan lever is nogal schamel, maar meer is er niet echt
Bijlagen
019.JPG
019.JPG (479.81 KiB) 4395 keer bekeken
onder zijde crank
onder zijde crank
018.JPG (470.42 KiB) 4395 keer bekeken
rechter zijde
rechter zijde
012.JPG (467.84 KiB) 4395 keer bekeken
linker zijde
linker zijde
011.JPG (472.4 KiB) 4395 keer bekeken
Ballenhoofd (rechts uit beeld voorvork)
Ballenhoofd (rechts uit beeld voorvork)
016.JPG (471 KiB) 4395 keer bekeken
tussen zadel en crank op het frame
tussen zadel en crank op het frame
013.JPG (441.53 KiB) 4395 keer bekeken
boven crank ketting zijde
boven crank ketting zijde
014.JPG (452.24 KiB) 4395 keer bekeken
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Re: Vraag naar welk merk en/of bouwjaar

Bericht door David H »

Ik had nog 1 toevoeging:
De spatborden hebben een wat merkwaardige bobbel over de lengte. Deze heb ik niet bij andere gezien

Alvast bedankt
David
Bijlagen
020.JPG
020.JPG (481.46 KiB) 4392 keer bekeken
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Re: Vraag naar welk merk en/of bouwjaar

Bericht door David H »

Ben zelf ook snuffelen en vond deze van een "Simplex". Dit zou nog niet eens zo maf zijn, want ik woon in Alkmaar. Las alleen dat Simplex en Locomotief in 1953 samen gingen. En dat Simplex nog al moeilijk is qua framenummers.
Maar goed, dit zag ik voor een deel bij die van mij ook (van de zijkant gezien)
Bijlagen
016.JPG
016.JPG (473.32 KiB) 4378 keer bekeken
simplex.jpg
simplex.jpg (29.11 KiB) 4378 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vraag naar welk merk en/of bouwjaar

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hoi David, was jij nog verder gekomen met waar R.A.C. voor staat? Er is nu ook een bakfiets opgedoken met een R.A.C. nummer: https://www.transportfiets.net/2023/07/ ... -bakfiets/

Het is een (ruw) vergroot frame. Het was van origine dus een kleine bakfiets. Mogelijk een verbouwde PTT bakfiets? Zou R.A.C. gerelateerd aan de PTT kunnen zijn?

Edit: ik heb het antwoord al gevonden! Volgens wikipedia: "De in 1936 opgerichte Rijksautomobielcentrale (RAC) was ook een onderdeel van de PTT en werd eind jaren tachtig verzelfstandigd tot PTT RAC B.V. In 1993 werd de naam gewijzigd in PTT Autolease en weer later in KPN Autolease. "
Plaats reactie