Onderdeel van handrem: orgineel of versleten?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Onderdeel van handrem: orgineel of versleten?

Bericht door Hubert »

De handrem van mijn bakfiets werkt niet goed.

Voor het fixeren van de rem moet het grijpertje in de tanden grijpen (zie foto). Maar ook in de uiterste stand is dit neit het geval.

Kan iemand zien of het "grijpertje" orgineel is en teveel versleten? Of heeft een vorige eigenaar er iets op gezet dat niet werkt?

Groeten,

Hubert
Bijlagen
IMG_0759.JPG
IMG_0759.JPG (400.08 KiB) 7876 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erwin TF
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 aug 2014, 00.51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onderdeel van handrem: orgineel of versleten?

Bericht door Erwin TF »

Als ik het zo bekijk lijkt het mij dat hij gewoon afgesleten is. Ik weet niet of hij origineel is, maar er horen tanden op te zitten die in de andere vertanding valt. Je kan proberen er wat af te vijlen zodat er weer wat vertanding aan komt. Mocht het niet werken: zelf wat fabrieken uit een stukje staal, de vorm is simpel genoeg.
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Re: Onderdeel van handrem: orgineel of versleten?

Bericht door David H »

Ik zou niet weten of het origineel is. Zit er diepe put-corrosie op dan kan je er vaak vanuit gaan dat het oud is.
Ziet er wel naar uit dat je een behoorlijke punt kwijt bent. Zelf kan je wat maken, maar dan moet je wel best hard staal gebruiken.
Ik zou hen gewoon oplassen. Klinkt maf, maar als je veelte heet een druppel op last (met elektrode) en meteen in water blust. Dat een paar keer herhaald tot je teveel materiaal hebt. Dan heb je een geharde druppel waar je punt was. Je kan er dan weer een punt slijpen (zorg dat je steeds koelt) Deze zal erg hard zijn en dus niet snel weg slijten.
Stadsimker
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 jan 2017, 08.39

Re: Onderdeel van handrem: orgineel of versleten?

Bericht door Stadsimker »

Ik had ook zo'n originele handrem die niet correct werkte. Je kunt dat kammetje met tandjes omdraaien... Waarschijnlijk is ie verkeerd om (gespiegeld) gemonteerd. Bij mij was ie dus gewoon fout gemonteerd. gevolg je moet nu eerst de knop zien in te duwen voor je de rem aan kan trekken. En het hoort anders om aantrekken moet namelijk gewoon kunnen en als je de knop in drukt moet je de rem kunnen lossen... Veel succes! ;)
Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.
Plaats reactie