wat zetten we op de documentatiebank

Vragen en opmerkingen over de website en het forum.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

wat zetten we op de documentatiebank

Bericht door TheodK »

Op de documentatiebank worden behalve catalogi nu ook advertenties gezet. Ik vraag me af of dat wel handig is. Het lijkt me dat het einde dan zoek is. Er staat nu bijvoorbeeld een advertentie van Baving op. Ik heb zelf tientallen advertenties van Baving op mijn computer staan. Van alle nederlandse fabrieken kan je duizenden advertenties in de databank gaan opnemen. Dat is heel veel werk en lijkt me niet zo zinvol. Catalogi zijn wel heel zinvol. Wellicht een goed onderwerp om eens in de forum redactie te bespreken.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: wat zetten we op de documentatiebank

Bericht door maartenB »

Beste Theo,
Inderdaad goed onderwerp.
De Baving advertentie wil ik er gerust afhalen, die had ik er juist met jou in gedachten opgezet :oops:
Ik vind het zelf als liefhebber van een merk mooi om wat oude advertenties erop te zetten. Ik vind dat het een mooi tijdsbeeld geeft. En bijvoorbeeld bij de 2 advertenties van VT zie je heel goed dat in 1930 het oude model er nog was en in '32 het nieuwe model.
Maar als ik de enige ben die daarvan geniet, kunnen we het ook laten hoor.
Overigens ben ik bij het scannen wel vrij kritisch, het moet ook echt een advertentie zijn die iets zegt over het merk of een mooi design heeft.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: wat zetten we op de documentatiebank

Bericht door TheodK »

wel prima die Baving advertentie, ik heb die ook gebruikt voor mijn artikel in het clubblad en zwols historisch tijdschrift. Je hebt wel gelijk dat enkele advertenties een leuke aanvulling zijn. Je zal wel moeten bepalen waar je de grens legt. Het aanbod is onuitputtelijk.
Ik heb trouwens drie Baving catalogi uit 1912 (origineel) 1913 (copie) en 1931 (copie). Ik zal ze scannen zodat jullie ze er bij kunnen zetten. Heb je trouwens tips voor het scannen zodat jullie er nog niet extra werk aan hebben?
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: wat zetten we op de documentatiebank

Bericht door maartenB »

Hoi Theo,
Je hebt gelijk, het moet geen wildgroei van advertenties worden, laten we enkel de bijzondere opnemen ... zo volgt er vandaag nog een oorlogsadvertentie van Empo, dat ze helaas niet meer kunnen leveren. In september 1940 was dat al.

Als ik zelf catalogi scan kies ik een kwaliteit van scannen waarbij de afbeeldingen en de tekst netjes leesbaar zijn.
Dat hoeft lang niet altijd de hoogste scankwaliteit te zijn.
De kwetsbare zaken als de Fongers Prijscourant 1916 die ik absoluut niet wil 'kraken' leg ik bij mooi weer voor het raam in de zon, camera met een statief erboven en dan hoef ik het boekje maar half open te houden om toch mooie scherpe beelden te krijgen.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie