hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiets?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 aug 2012, 20.06
hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiets?
Geachte liefhebbers van de oude fiets,
voor een verhaal dat ik schrijf over een rijwielhersteller in de jaren dertig wil ik graag weten hoeveel kilogram een (heren)fiets destijds ongeveer was.
Ik hoop dat een van jullie mij dit kan vertellen.
Hartelijk dank alvast.
Met vriendelijke groet,
Igor Wijnker
voor een verhaal dat ik schrijf over een rijwielhersteller in de jaren dertig wil ik graag weten hoeveel kilogram een (heren)fiets destijds ongeveer was.
Ik hoop dat een van jullie mij dit kan vertellen.
Hartelijk dank alvast.
Met vriendelijke groet,
Igor Wijnker
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Hallo Igor,
Het gewicht van een Nederlandse toerfiets varieerde van zo'n 18 kilo voor een eenvoudige uitvoering met terugtraprem, verlichting en bagagedrager tot circa 21 kilo als er sprake was van trommelremmen en versnellingsnaaf. Ze waren dus niet zwaarder dan huidige toerfietsen.
Mvrgr.,
Sjoerd
Het gewicht van een Nederlandse toerfiets varieerde van zo'n 18 kilo voor een eenvoudige uitvoering met terugtraprem, verlichting en bagagedrager tot circa 21 kilo als er sprake was van trommelremmen en versnellingsnaaf. Ze waren dus niet zwaarder dan huidige toerfietsen.
Mvrgr.,
Sjoerd
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 aug 2012, 20.06
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Hallo Sjoerd,
dank voor je antwoord, dat mij toch wel wat verrast. Omdat de fietsen uit die tijd er veel robuuster uitzien en die stalen buizen dikker lijken.
Met vriendelijke groet,
Igor
dank voor je antwoord, dat mij toch wel wat verrast. Omdat de fietsen uit die tijd er veel robuuster uitzien en die stalen buizen dikker lijken.
Met vriendelijke groet,
Igor
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Hoi Igor,
Ja, zo'n oude fiets lijkt zwaarder da een nieuwe fiets met zo'n ''prachtig'' alumonium frame.
Maar kijk eens wat er allemaal op en aan zo'n nieuwe fiets zit.. Een verende voorvork,
verende zadelpen, naafdynamo, 7/8 versnellingsnaven, dikke verstellbare stuurpennen enz..
Dat maakt zo'n nieuwe fiets erg zwaar. En naar mijn idee is al die poespas totaal overbodig.
We hebben hier in Nederland geen bergen waar we al die versnellingen voor nodig zijn.
En we hebben prachtige geasfalteerde fietspaden hier, dus een verende voorvork en zadelpen
lijken me ook overbodig. Waarom eigenlijk zo'n verende zdelpen? Een zadel met veren heeft
toch hetzelfde effect? En op die verende zadelpennen komt altijd zijwaardse speling te zitten,
en breken soms spontaan af, lijkt me geen pretje:p
Een verstelbare stuurpen vind ik ook overbodig, je kunt het zadel toch ook verplaatsen om een
andere zithouding te creeren. En die verstelbare stuurpennen schieten soms ook spontaan los,
levensgevaarlijk. Tja, en de naafdynamo.. Opzich mooi, maar je moet hem we altijd meefietsen.
Het is misschien te verwaarlozen, maar het is toch extra weerstand.
Doe mij maar lekker een oude fiets:D fietst veel beter.
Fietsgroetjes Mark
Ja, zo'n oude fiets lijkt zwaarder da een nieuwe fiets met zo'n ''prachtig'' alumonium frame.
Maar kijk eens wat er allemaal op en aan zo'n nieuwe fiets zit.. Een verende voorvork,
verende zadelpen, naafdynamo, 7/8 versnellingsnaven, dikke verstellbare stuurpennen enz..
Dat maakt zo'n nieuwe fiets erg zwaar. En naar mijn idee is al die poespas totaal overbodig.
We hebben hier in Nederland geen bergen waar we al die versnellingen voor nodig zijn.
En we hebben prachtige geasfalteerde fietspaden hier, dus een verende voorvork en zadelpen
lijken me ook overbodig. Waarom eigenlijk zo'n verende zdelpen? Een zadel met veren heeft
toch hetzelfde effect? En op die verende zadelpennen komt altijd zijwaardse speling te zitten,
en breken soms spontaan af, lijkt me geen pretje:p
Een verstelbare stuurpen vind ik ook overbodig, je kunt het zadel toch ook verplaatsen om een
andere zithouding te creeren. En die verstelbare stuurpennen schieten soms ook spontaan los,
levensgevaarlijk. Tja, en de naafdynamo.. Opzich mooi, maar je moet hem we altijd meefietsen.
Het is misschien te verwaarlozen, maar het is toch extra weerstand.
Doe mij maar lekker een oude fiets:D fietst veel beter.
Fietsgroetjes Mark
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 21.13
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Mark, veren en versnellingen heb je helemaal gelijk. Alsmede idiote verstelbaarheid.
Echter naafdynamo veel weerstand? Testkees van de fietsersbond heeft er een keer iets aan gemeten. 1W extra, zonder dat de lamp aan staat.
Echter naafdynamo veel weerstand? Testkees van de fietsersbond heeft er een keer iets aan gemeten. 1W extra, zonder dat de lamp aan staat.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 sep 2012, 12.56
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Vooral heel oude fietsen uit de begin van de 20-ste eeuw zijn helemaal niet zwaar, mijn Fongers BB uit 1908 is zelfs opvallend licht.
Het is een veelgehoorde uitspraak dat oude fietsen zwaar zijn, zware kwaliteit misschien, maar in gewicht niet.
Die goedkopere moderne aluminium frames zijn zelfs zo dikwandig (nodig voor de sterkte) dat ze vaak zwaarder zijn dan de oude stalen frames.
Het verkoopt echter wel lekker natuurlijk, want; "aluiminium is licht"
Wat moderne naafdynamo's betreft, ga eens naar een fietsenmaker, til eens een voorwiel op en geef een licht draaitje aan het wiel.
Je zult er versteld van staan hoe snel dat ding weer stilstaat, ook als hij dus geen spanning hoeft te leveren !
Het zijn echt ondingen in mijn ogen.
Als je hetzelfde draaitje aan het voorwiel van mijn 75 jaar oude Gazelle geeft, dat blijft deze heel lang doordraaien, tot uiteindelijk het ventiel, na 10x heen en weer te zijn gegaan, onderaan zal blijven staan.
Zo hoort het !
Het is een veelgehoorde uitspraak dat oude fietsen zwaar zijn, zware kwaliteit misschien, maar in gewicht niet.
Die goedkopere moderne aluminium frames zijn zelfs zo dikwandig (nodig voor de sterkte) dat ze vaak zwaarder zijn dan de oude stalen frames.
Het verkoopt echter wel lekker natuurlijk, want; "aluiminium is licht"

Wat moderne naafdynamo's betreft, ga eens naar een fietsenmaker, til eens een voorwiel op en geef een licht draaitje aan het wiel.
Je zult er versteld van staan hoe snel dat ding weer stilstaat, ook als hij dus geen spanning hoeft te leveren !
Het zijn echt ondingen in mijn ogen.
Als je hetzelfde draaitje aan het voorwiel van mijn 75 jaar oude Gazelle geeft, dat blijft deze heel lang doordraaien, tot uiteindelijk het ventiel, na 10x heen en weer te zijn gegaan, onderaan zal blijven staan.
Zo hoort het !

Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Klopt helemaal wat André zegt. Fietsen waren 100 jaar geleden vaak veel lichter dan die van nu. Ik heb er enkele op de weegschaal gezet.
1896 Columbia damesfiets: 12 kg
1898 Elgin King herenfiets: 12 kg
1902 Columbia cardan-herenfiets: 14 kg
1908 Burgers cardan-damesfiets: 16 kg
1932 Raleigh damesfiets met 3-versnellingsnaaf: 15,5 kg
Met uitzondering van de Elgin King hebben deze fietsen spatborden. De damesfietsen zijn ook voorzien van een ketting- en rokscherm. Er zit geen bagagedrager op en geen verlichting. Maar een Lucas olielamp uit die tijd weegt ook slechts 250 gram. Het bekende verhaal dat cardanfietsen geen succes hadden omdat ze te zwaar waren blijkt ook een fabeltje te zijn.
Sjoerd
1896 Columbia damesfiets: 12 kg
1898 Elgin King herenfiets: 12 kg
1902 Columbia cardan-herenfiets: 14 kg
1908 Burgers cardan-damesfiets: 16 kg
1932 Raleigh damesfiets met 3-versnellingsnaaf: 15,5 kg
Met uitzondering van de Elgin King hebben deze fietsen spatborden. De damesfietsen zijn ook voorzien van een ketting- en rokscherm. Er zit geen bagagedrager op en geen verlichting. Maar een Lucas olielamp uit die tijd weegt ook slechts 250 gram. Het bekende verhaal dat cardanfietsen geen succes hadden omdat ze te zwaar waren blijkt ook een fabeltje te zijn.
Sjoerd
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Jee Sjoerd,
die amerikanen zijn wel heel licht zeg!
Houten velgen zeker..
Ik kan verder wel beamen dat de vroege fiesen lekker licht zijn. Het neemt in de jaren 30 wat af door vettere spatborden plus stangen, standaard bagagedragers en trommelremmen, grotere dynamo`s,dikkere spaken achter, dikke assen voor etc.
Zo net rond 1900 lijkt het het mooist qua gewicht.
Groeten,
Maarten
die amerikanen zijn wel heel licht zeg!
Houten velgen zeker..
Ik kan verder wel beamen dat de vroege fiesen lekker licht zijn. Het neemt in de jaren 30 wat af door vettere spatborden plus stangen, standaard bagagedragers en trommelremmen, grotere dynamo`s,dikkere spaken achter, dikke assen voor etc.
Zo net rond 1900 lijkt het het mooist qua gewicht.
Groeten,
Maarten
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Sorry dat ik dit oude bericht omhoog haal, ik zit de laatste tijd het forum een beetje door te spitten.
Vraagje aan Sjoerd/Eysfan, heb jij misschien ook een foto van jouw Burgers Cardan fiets? Een fraai model 'oma' fiets met cardan aandrijving vind ik toch wel een van de mooiste fietsen.
Hoor het graag
Vr gr,
Rody
Vraagje aan Sjoerd/Eysfan, heb jij misschien ook een foto van jouw Burgers Cardan fiets? Een fraai model 'oma' fiets met cardan aandrijving vind ik toch wel een van de mooiste fietsen.
Hoor het graag

Vr gr,
Rody
Re: hoe zwaar is een vooroorlogs traditionele Ned. herenfiet
Het kan nog lichter , mijn Columbia 1898 trackbike weegt 10 kilo !
Nol
Nol
- Bijlagen
-
- IMG_3024 (640x480).jpg (216.29 KiB) 8321 keer bekeken