Engelse Gazelle

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Engelse Gazelle

Bericht door EdMondain »

Op Marktplaats een Gazelle Sport Bike. Zo te zien gemaakt voor de Engelse markt.
Alleen dateert de fiets niet uit 1952 al zou je dat door het stuur haast denken.

http://link.marktplaats.nl/m1125201064
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Engelse Gazelle

Bericht door de rode »

het is gewoon een sport LUXE - leesfoutje ?.....
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Engelse Gazelle

Bericht door EdMondain »

Verhip je hebt gelijk. Het stuur blijft wel een raadsel.
Zo'n oud model sportstuur heb ik nog nooit met inscriptie gezien.

Als ik het tenminste goed gezien heb.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Engelse Gazelle

Bericht door asterduc »

de fiets is een Sport Luxe uit 1955.
Dit stuur werd normaal gemonteerd op de Gazelle Sport zonder stangenremmen tem 1951. Daarna werd het vervangen door een niet-verstelbaar exemplaar.
Het stuur op deze fiets is naar mijn mening een vervanging of speciaal op verzoek geplaatst.

Ook de kettingkast wijkt af. Hier verwacht je een lakdoek kast. Welk type op deze fiets staat is me niet duidelijk. Zou een oude Roelewiel kunnen zijn. Ook dit is eenzelfde verhaal als het stuur.

Het voorspatbord is eveneens raar. Op de onduidelijke foto lijkt het, wat phet profiel betreft, een pré-1955/56 maar het heeft wel een inkeping voor een chroom neusje. Mogelijk een oude type dat voorzien is van een inkeping om een neusje op te plaatsen?

Mocht iemand de fiets kopen dan zou het leuk zijn om hier wat fotos te posten.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Engelse Gazelle

Bericht door Elibert van Dalen »

voorspatbord klopt zoiezo niet. lijkt ook een ander model te zijn. het stuur de stem kan kloppen. en naar mijn idee is het een stuur dat op de nieuwere modellen omafietsen staat tegenwoordig..
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Engelse Gazelle

Bericht door EdMondain »

Omdat ik toch benieuwd was naar het stuur heb ik de verkoper gevraagd naar de geschiedenis van de fiets. Deze fiets is van zijn grootvader geweest en het stuur heeft er altijd op gezeten. Hij had ook een oudere Gazelle Sport van deze grootvader maar die is al naar een verzamelaar gegaan. Blijkbaar had hij een voorkeur voor een verstelbaar stuur en was dit de enige vorm die je bij Gazelle in 1955 kon krijgen.
Ik heb zelf nooit dit type stuur met een Gazelle inscriptie gezien maar wellicht iemand anders wel.
Het spatbord is het gebruikelijke uit die tijd en mist de mascotte.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Engelse Gazelle

Bericht door Elibert van Dalen »

leuk om te horen dat je wat input gevraagd hebt. toch twijfel ik bij het spatbord. maar kan ook aan de onduidelijke foto,s liggen natuurlijk ben ook al een dagje ouder ;)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie