- expres verweerd transfer
- 003.JPG (372.25 KiB) 7399 keer bekeken
Rody (toch?), da's mooi verwoord en ook wat mijn gevoel zegt.
Originele lak heb je inderdaad maar één keer.
Zelf heb ik aardig wat fietsen opnieuw gelakt, en nu zou ik dat niet meer doen.
Ik zelf houd ook wel van het 'verval' door de jaren.
Jeroen; een hele fraaie Fongers.
Zelf gebruik ik vaak de genoemde Owatrol voor roest op fietsen.
Een 'must' is het echter niet, en de meningen over het product zijn verdeeld.
Het voordeel van Owatrol is dat je niet eerst alle roest hoeft weg te schuren.
Je kan het overlakken, of direct al mengen met verf.
Het is feitelijk tevens een verdunningsmiddel voor alkydverf, zonder de verf schraal te maken zoals met wasbenzine o.i.d.
Daarbij moet ik zeggen; het blijft wel een soort lippenbalsem; het effect houdt niet zo lang stand zonder verdere afwerking en als je duurzame lak wilt kan je toch beter schuren tot het gezonde metaal.
Je zou de ergste roestbulten kunnen aanpakken, ook met primer/lak en de nieuw gelakte stukken 'overpoetsen' in de omringende originele lak.
Beetje 'bijbiezen' , en je zal versteld staan van de verandering

Wat betreft transfers, zou je ook wat kunnen gaan experimenteren, zoals enkelen op dit forum doen.
Verweerde transfers zijn trouwens, net als verweerde lak, een onderdeel van de veroudering van de fiets.
Als er teveel transfer is verdwenen kan je er een nieuwe op aanbrengen, maar dat kan ook een beetje raar lijken in een verweerde omgeving.
Zelf heb ik op een oude en nogal verweerde Fongers een nieuw (zelfgemaakt) transfer aangebracht en meteen weer zodanig stukgemaakt dat het matcht met de slijtage van de ondergrond.
Ik geef toe dat dit misschien ook wel weer neigt naar een soort kitsch.
Maar zoals de vorige spreker al zei; je mag lekker zelf bepalen wat je doet met je fiets
Heel veel succes met het opknappen, en met alle beslissingen.
Mooie fietstocht en prachtig landschap trouwens!
Vriendelijke groet, Erwin