Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
HJvMontfort

Re: Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Bericht door HJvMontfort »

Durabo88 schreef:Span de Phoenixman. :lol:
De wielen zijn al een eind, eens kijken wat ik verder nog ga doen :D
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Jeroendevl

Bericht door Jeroendevl »

Durabo88 schreef:Niks schuren en overlakken, dan is het niks meer waard! Beter voorzichtig polishen met Commandant Cleaner (niet te veel over de biezen en transfers mee wrijven) en dan alles in de poetsolie of wax.

Groeten,

Yorick.
Hello Yorick,

Wat betreft de Fongers:
Ik bedoelde ook niet om het frame en alles kaal te maken. Maar het het spatbord behoorlijk verroest. En als de roest weg is dan leek mij het beste dat stuk over te spuiten. Ik kan het niet kaal laten. Of is daar 1 of ander goedje geschikt voor? Het zelfde geld voor een paar roest plekken op het frame

Maar sowieso bedankt voor de tip. Ik zet de command cleaner op mijn lijstje.
maartenB

Bericht door maartenB »

Kijk eens op de onderste balhoofdlug aan de linkerkant, daar staat het type, waarschijnlijk HZ65.

Roest: tsja, wat is je doel met die fiets? Altijd buiten laten staan?
Of af en toe eens een stuk fietsen?
Met de handstaalborstel beetje weghalen en dan Owatrol over de roest? Dat is een soort olie die hard wordt en de boel conserveert. Niet over de lak smeren!
Of: wat ik zelf doe, een stuk oud katoen (oud T-shirt ofzo) in de zwarte verf dopen, de roest wat impregneren en daarna alle verf meteen weer wegpoetsen. Maar dat werkt alleen als de fiets binnen blijft staan.
Of een goede roestomvormer kopen, bijvoorbeeld Fertan, en dat erop smeren, dan wordt de roest ook zwart.
Maar nieuw lakken wordt zelden mooi genoeg.

Probeer het anders gewoon eens uit op een ander spatbord. Neem vooral de tijd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroendevl

maartenB schreef:Kijk eens op de onderste balhoofdlug aan de linkerkant, daar staat het type, waarschijnlijk HZ65.

Roest: tsja, wat is je doel met die fiets? Altijd buiten laten staan?
Of af en toe eens een stuk fietsen?
Met de handstaalborstel beetje weghalen en dan Owatrol over de roest? Dat is een soort olie die hard wordt en de boel conserveert. Niet over de lak smeren!
Of: wat ik zelf doe, een stuk oud katoen (oud T-shirt ofzo) in de zwarte verf dopen, de roest wat impregneren en daarna alle verf meteen weer wegpoetsen. Maar dat werkt alleen als de fiets binnen blijft staan.
Of een goede roestomvormer kopen, bijvoorbeeld Fertan, en dat erop smeren, dan wordt de roest ook zwart.
Maar nieuw lakken wordt zelden mooi genoeg.

Probeer het anders gewoon eens uit op een ander spatbord. Neem vooral de tijd.
Ik zit aan 2 opties te denken (Wat betreft de Uitstraling)
Hierbij heb ik het ook over de Fongers
Optie 1:
Ik pak de roest aan op kleine schaal en ik laat de fiets met een old school look. Maar dat wil ik dan wel op zo'n manier doen dat bijv. het achterspatbord er netjes uitziet. Ik vind het zonde om die grove roest plekken zichtbaar te houden. Wat plekjes op het frame vind ik dan geen probleem. En kan ik blijkbaar met wat u zegt prima aanpakken op die manier. En ik wilde sowieso daarna de spatborden aan de binnenkant tectylen. En uiteraard alles technisch nalopen en zo nodig dingen vervangen. En de ontbrekende originele onderdelen bij elkaar sprokkelen. Dan zit ik alleen nog een beetje met de transfer in mijn maag. Die is praktisch weggevaagd. maar dat is van latere zorg.

Optie 2: Die hard restauratie
Ik spring even 8 jaar terug in de tijd. Toen ik 17 was had ik ook een impuls aankoop gedaan namelijk een compleet afgeragte puch maxi. En die heb ik tot de laatste bout uit elkaar gehaald en zo nodig onderdelen vernieuwd. En het frame helemaal kaal gemaakt en laten poedercoaten in de originele kleur en vervolgens weer transfers aangebracht. En over het resultaat was ik erg tevreden (en 1200 euro armer). Zie foto's. Links hoe die was en rechts in de huidige staat. Op de rechter foto is die al 3 jaar in gebruik geweest. Dus helemaal tip top was die al niet meer.
Pruttel bakje
Pruttel bakje
02092012862.jpg (376.18 KiB) 7427 keer bekeken
Dus.. Ergens spookt het dus ook in mijn hoofd om het echt grondig goed aan te pakken. En tot in detail tot het uiterste te gaan. Door dus alle gespoten onderdelen weer in nieuwstaat te brengen. En dus ook alle biezen opnieuw aan te brengen en de transfers. En het chrome weer oppoetsen etc.
Maar ik heb een beetje het idee dat het vloeken in de kerk is om optie 2 te doen. Van wat ik op het forum tegenkom lijkt het de traditie om de lak ook echt origineel te houden.Ik ben er nog niet over uit of ik deze weg in zal slaan.

De fiets wil ik uiteindelijk gaan gebruiken als fun fiets voor fietstochtjes. Ik woon in Den Haag en ik weet zeker dat die gejat wordt als ik hem voor dagelijks gebruik ga gebruiken.

Ik zie het als een langdurig hobby project. Om af en toe een dagje te knutselen en onderdelen op sporen en vervangen. Met als doel de fiets op te knappen zodat die zeker nog 30 jaar gaat overleven.

- Balhoofdlug;
De fiets heb ik overigens gister van Den Haag naar Oegstgeest gefietst haha. Ging ook geweldig. Ik heb daar een werkplaats en daar staat die nu opgeslagen dus ik kan het Type niet af lezen. Maar dat ga ik zeker doen!
- De fiets ga ik zeker niet buiten laten staan
- Kan ik Owatrol daarna oververven? Of is dat dan dus niet meer nodig?
- zwarte verf impregneren. De fiets staat niet op kamer tempratuur maakt dat uit?
- ALs ik de roest met Fertan aanpak is dan een verflaag nog nodig?
ciao1968

Bericht door ciao1968 »

Persoonlijk (maar wie ben ik) kan je denk ik beter een al een keer overgespoten wrakje/ of heel erg roestige opknapper kan kopen om echt geheel en grondig op te restaureren (of een dertien in een dozijn jaren 50/60 Gazelle). Fietsen zoals deze zijn (vind ik) zonde om zo rigoreus aan te pakken. Zeker als ze nog zo goed in de originele lak staan.

Je bent nu 25, tegen de tijd dat je ± 35 bent vind je het vast zonde dat je ooit een fiets die nog goed in zijn eerste lak stond, toch helemaal hebt overgespoten (eigen ervaring). Ik zeg altijd, overspuiten kan over tien jaar ook nog, maar de originele lak krijg je over tien jaar niet meer terug...

Mensen die hun fiets/motor/brommer in absolute nieuwstaat willen hebben, houden erg van opknappen, en dat is ook heel erg leuk.

Alleen is het eindresultaat vaak een fiets die zo mooi is, dat deze tussen een rij met nieuwe retro fietsen niet eens meer opvalt, weg is dan dus de charme wat een zichtbaar oud product wel heeft. Je ziet gelukkig steeds meer dat mensen hun auto, motor, brommer of fiets zo oorspronkelijk mogelijk houden. Vaak zijn ze ook nog eens meer waard, alhoewel dat voor mij geen toevoeging is.

Elke oude fiets is uniek met zijn eigen gebruikssporen en verhaal, daar ga je vroeg of laat waardering voor krijgen.

Aan de andere kant het zijn jouw fietsen, en je moet doen wat je zelf leuk vind, je beland niet in de gevangenis als je een fiets overspuit :-).

Fertan is niet zulk goed spul, check deze roest werende producten test:

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

http://www.oldtimerautosite.nl/Update%2 ... b_2016.htm

.
Laatst gewijzigd door ciao1968 op 30 jan 2017, 18.21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

expres verweerd transfer
expres verweerd transfer
003.JPG (372.25 KiB) 7399 keer bekeken
Rody (toch?), da's mooi verwoord en ook wat mijn gevoel zegt.
Originele lak heb je inderdaad maar één keer.
Zelf heb ik aardig wat fietsen opnieuw gelakt, en nu zou ik dat niet meer doen.
Ik zelf houd ook wel van het 'verval' door de jaren.

Jeroen; een hele fraaie Fongers.
Zelf gebruik ik vaak de genoemde Owatrol voor roest op fietsen.
Een 'must' is het echter niet, en de meningen over het product zijn verdeeld.
Het voordeel van Owatrol is dat je niet eerst alle roest hoeft weg te schuren.
Je kan het overlakken, of direct al mengen met verf.
Het is feitelijk tevens een verdunningsmiddel voor alkydverf, zonder de verf schraal te maken zoals met wasbenzine o.i.d.
Daarbij moet ik zeggen; het blijft wel een soort lippenbalsem; het effect houdt niet zo lang stand zonder verdere afwerking en als je duurzame lak wilt kan je toch beter schuren tot het gezonde metaal.
Je zou de ergste roestbulten kunnen aanpakken, ook met primer/lak en de nieuw gelakte stukken 'overpoetsen' in de omringende originele lak.
Beetje 'bijbiezen' , en je zal versteld staan van de verandering :-)
Wat betreft transfers, zou je ook wat kunnen gaan experimenteren, zoals enkelen op dit forum doen.
Verweerde transfers zijn trouwens, net als verweerde lak, een onderdeel van de veroudering van de fiets.
Als er teveel transfer is verdwenen kan je er een nieuwe op aanbrengen, maar dat kan ook een beetje raar lijken in een verweerde omgeving.
Zelf heb ik op een oude en nogal verweerde Fongers een nieuw (zelfgemaakt) transfer aangebracht en meteen weer zodanig stukgemaakt dat het matcht met de slijtage van de ondergrond.
Ik geef toe dat dit misschien ook wel weer neigt naar een soort kitsch.
Maar zoals de vorige spreker al zei; je mag lekker zelf bepalen wat je doet met je fiets ;)

Heel veel succes met het opknappen, en met alle beslissingen.
Mooie fietstocht en prachtig landschap trouwens!

Vriendelijke groet, Erwin
ciao1968

Bericht door ciao1968 »

Even tussendoor

@hjwspan, Er staat nu een hele oude Phoenix op marktplaats, al gezien? geef mij anders jouw email adres dan stuur ik hem naar je.

.
Jeroendevl

@ciao1968
Bedankt voor de links! Niks beter dan een gegrond onderzoek! Erg fijn.

Je hebt mij overtuigd. Het is eigenlijk onzin om voor de 2e optie die ik voor ogen had te gaan. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga (mocht dat nog bestaan :lol: ) kan ik altijd nog de boel rigoureus aanpakken. Ik begin mij nu te beseffen dat de gebruikerssporen de fiets juist ook interessant maakt en dat mag best gezien worden.
'maar goed dat ik lid ben geworden hier'

@Hendrik
Zelf transfers en biezen aanbrengen leek mij al leuk om te doen. Juist het mooie Fongers logo geeft de fiets zijn charme vind ik. Het is namelijk helaas erg vervaagd. Ik kan deze inderdaad ook gewoon weer een beetje beschadigen zodat het oud lijkt. Mits ik deze aangebracht krijg.
- Hoe heeft u deze transfer gemaakt? Is het geprint of gespoten met een sjabloon?

Ik ben nog een beetje zoekende naar de 'juiste' manier van aanpak (in hoeverre die ook bestaat). En ik moet nog wat dingen uitzoeken.
Binnenkort ga ik de fiets grondig analyseren en wat foto's maken en een vragenlijstje opstellen met wat punten waar ik niet uit ben gekomen. En dan open ik een Topic voor advies en de voortgang.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Helemaal goed hoor. Opnieuw lakken etc. loont alleen de moeite als de staat van de fiets (weinig lak of door een ander al opgeschuurd en lelijk overgelakt) en de waarde van de fiets er naar zijn. Daarnaast kan het chroomwerk maar beter goed zijn, want als dat niet goed is, dan staat de nieuwe lak er héél lelijk bij. In zo'n geval kun je hem beter helemaal kaal maken en de schoensmeerrestauratie toepassen.

Groeten en succes!
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

ja, Jeroen; een goede beslissing waar je denk ik geen spijt van zal krijgen (eerder plezier aan zal beleven).
Wat betreft de transfers; die van mij heb ik inderdaad geprint.
Dat wil zeggen alleen de zwarte en rode delen.
Het goud had ik in eerste instantie met een sjabloon op het frame gespoten.
Aangezien ik het als een experiment beschouw, en per ongeluk een vel in spiegelbeeld had gedrukt heb ik het transfer op de foto met een goudstift ingekleurd en omgekeerd op het frame geplakt met transparante (watergedragen) acrylvernis.
Het leuke is, dat je de transfers zonder schade aan de originele lak kan verwijderen (mocht het niet bevallen of je komt een origineel tegen)
Het kan ook anders, zoals Maarten W. met zijn oude Fongers damesfiets heeft gedaan; via een spiegelbeeldige kopie met toner door middel van thinner op een goudkleurige onderlaag overzetten.
Er zijn vast nog meer mogelijkheden; juist het experiment is iets wat mij althans aanspreekt.
Ik zou zeggen; aan de slag ermee.
Het lijkt me leuk om allerlei oplossingen te gaan tegenkomen op het forum :-)

Groet, Erwin
Bijlagen
006.JPG
006.JPG (211.65 KiB) 7339 keer bekeken
Plaats reactie