Fongers herenfiets 1937

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Fongers herenfiets 1937

Bericht door Jan Benning »

Goedenavond iedereen,

Dit weekend heb ik een Fongers herenfiets uit 1937 gekocht (als ik het framenummer goed lees tenminste.) De fiets ziet er wat mij betreft nog mooi uit voor haar leeftijd, maar is helaas niet helemaal origineel volgens mij. Niet origineel zijn bijvoorbeeld de pedalen en de dynamo. Ook de manier waarop de trommelrem in het achterwiel bediend wordt is niet origineel: een kabel in plaats van de stangen..Heeft iemand hier misschien de betreffende onderdelen om het weer origineel te maken?

Van de Fongers-deskundigen hier hoor ik graag wat er eventueel nog meer niet klopt!

groet,
Jan
Fongers herenfiets 001.jpg
Fongers herenfiets 001.jpg (400.95 KiB) 8474 keer bekeken
Fongers herenfiets 002.jpg
Fongers herenfiets 002.jpg (313.26 KiB) 8471 keer bekeken
Fongers herenfiets 005.jpg
Fongers herenfiets 005.jpg (262.69 KiB) 8471 keer bekeken
Fongers herenfiets 010.jpg
Fongers herenfiets 010.jpg (235.41 KiB) 8471 keer bekeken
Fongers herenfiets 007.jpg
Fongers herenfiets 007.jpg (288.75 KiB) 8471 keer bekeken
Fongers herenfiets 011.jpg
Fongers herenfiets 011.jpg (201.67 KiB) 8471 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door arjank »

prachtig exemplaar, jan! inderdaad 1937. en zelfs met originele fg-pomp. die kom je maar weinig tegen. het is een weer&wind-uitvoering, maar dat had je al gezien, neem ik aan. daar horen zwarte fongers-pedalen bij. je kon trommelremmen zowel met stangen als met kabels bestellen, een combinatie is mij niet bekend. dat zou, zoals je veronderstelt, niet origineel kunnen zijn.
ik denk, maar daar kan jos wel wat over roepen, dat het zadel van later datum is (eind 40/begin 50). in de jaren '30 monteerde fongers het bekende krulzadel met fongers-merk, of, tegen meerprijs, een hygienisch zadel.
tot slot: ik kan de modelcode niet goed lezen. vr 58??? ken dat model (en die hoogte) niet, maar zal vanavond de prijscourant er nog eens op naslaan. wellicht is dit een veiligheids-rijwiel???
veel plezier ermee!

groeten,
arjan kloosterman
Laatst gewijzigd door arjank op 28 okt 2012, 23.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

Ik lees duidelijk modelcode VH-58. Het model ken ik niet. De framemaat lijkt mij 'custom built', dus op verzoek van de klant zo gedaan. Ik ken alleen frame-maten op de 5 cm nauwkeurig van Fongers.
Het framenummer is duidelijk 3744-96, uit 1937 dus.

De kabel lijkt mij een keer bij elkaar gehobbied door iemand die de achterremstang het sturen vond belemmeren. Het gebeurt ook nog wel eens dat de achterremstang stroef gaat. Een kabel kan een handige vervanger zijn.
Ik kwam laatst op een moderne Raleigh in Groningenook zoiets aparts tegen. Remstangenstuurtje, maar inmiddels al een terugtrapper achter. De voorrem kon nog wel bedient worden, maar via een kabel door een stalen buis naar de voorrem.

Jouw fiets is zeker interessant om eens in het Groninger Archief op te zoeken.

Oh ja en die pedaalblokken op jouw fiets zijn van die typische universele vervangingsblokken. Ik heb ze ook los liggen (New Old Stock).

Het mooie aan jouw fiets is dat alle moeilijke onderdelen er al op zitten, d.w.z. vrijwel alle Fongers-specifieke onderdelen. Die remstang kun je nog wel vinden, pedaalblokken is wat moeilijker denk ik.
Fijn dat er al spekbanden op zitten en de fiets al netjes is gepoetst, of heb je dat zelf nog moeten doen?
Vreemd dat het achterspatbord geen wit achterstuk heeft, dat was in 1937 al verplicht dacht ik.
Waar heb je de fiets eigenlijk gevonden als ik vragen mag?

Groet, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

Kan het kloppen dat de voorste spatbordpoot te hoog bevestigd zit?
De punt van het voorspatbord komt nl. onder de spatlap uit, dat hoort volgens mij niet echt.
Ik denk dat er een keer een ander spatbordpootje op is gezet en er twee nieuwe gaten ter bevestiging zijn geboord. Misschien is het handig om even onder de spatlap te gluren.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door arjank »

heb nog even gekeken, maar kan niets van vr of vh vinden. leuke puzzel voor het archief, al kan het goed zijn dat een zoektocht daar geen antwoord biedt. als klopt wat yorick vermoedt, nl dat het een custommade-fiets is, moet je zoeken in het boek 'ongeregelde modellen'.
wat me trouwens opvalt zijn de uitgesneden lugs op het balhoofd. mijn beide fongersen uit 34 hebben die niet, maar dat kan wellicht ook een modelkwestie zijn. ik heb ze niet eerder op zulke oude toerfietsen gezien.

groeten,
arjan
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Durabo88 »

Beste Arjan,

Het is een vrij laag balhoofd, dus je moet wel uitsparingen in de lugs hebben om het transfer goed kwijt te kunnen. Dat is bij mijn inmiddels verkochte jaren 50 HF ook het geval.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Jan Benning »

Beste Arjan en Yorick,

Bedankt voor jullie reacties! Wat betreft de modelcode: dit is inderdaad VH 58. Model VH zag ik in een lijstje staan op rijwiel.net: http://www.rijwiel.net/fietsen/fon/3933-5.htm

De kabel om de achterrem te bedienen is inderdaad duidelijk recent gedaan om toch de rem te kunnen bedienen bij gebrek aan stangen denk ik. Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen: ik zie niet duidelijk een punt op het frame waar de bevestiging moet hebben gezeten..meestal zie je daar wel een afdruk van, maar ik zal er binnenkort nog wat beter naar kijken. Deze stang is nog wel te vinden Yorick? Heb je nog tips wat dat betreft?

De fiets was overigens in deze staat toen ik hem zaterdag kocht; het enige wat ik heb gedaan is een beetje poetsen en er naar kijken :) Ik had hem gespot op marktplaats tussen foto's van een andere, wel te koop aangeboden, fiets. Per ongeluk was daar een foto van deze Fongers tussen beland en ik heb de verkoper (die ik al kende overigens) gemaild en mocht hem wel van hem overnemen.

Wat betreft het voorspatbord: scherp gezien Yorick! Het was mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen. De fiets staat bij mijn ouders op de boerderij (ik heb zelf te weinig ruimte) dus nader onderzoek zal nog even op zich laten wachten.

groet,
Jan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door arjank »

duidelijk, dat van vh. blijkbaar een model van na 1935. 58 cm was in ieder geval niet standaard, dus dat custommade lijkt waarschijnlijk. wellicht dat er toen ook een afwijkend remsysteem is aangelegd, al lijkt dat niet waarschijnlijk.

voor yorick (en andere liefhebbers): op mijn dr55 uit 1934 zitten rechte lugs. de transfer is er overheen geplakt, zie foto. kan zijn dat men dat niet fraai vond en in latere jaren de plakruimte heeft vergroot door de lugs uit te snijden.
enfin, misschien kan jos daar zijn licht eens over laten schijnen.

groeten,
arjan
Bijlagen
transfer.jpg
transfer.jpg (190.32 KiB) 8436 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door arjank »

dag jan,

voor het slapen gaan nog een vraag. wil jij eens naar het barrelnummer onder de bracket kijken? is dat een 6-cijferige code die eindigt op de laatste twee cijfers van het framenummer op de zadellug? op mijn dr-55 sporen frame en barrelnummer nl. niet en ik ben benieuwd of er meer afwijkingen/uitzonderingen zijn, die wellicht een nieuwe 'regel' vormen... namelijk dat dienstrijwielen en specials/customrijwielen apart genummerd werden.
'k hoor graag van je. ook van ander deskundigen hoor ik graag hun mening/ervaring over bovenstaande 'casus'.

groeten,
arjan
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door fietser »

De modelcode VH slaat op het zgn. "verkeersrijwiel", een model dat Fongers eind jaren '30 bouwde. Zie ook "Modellen 1930 - 1940" op fongers.net. De framehoogte was 58 of 63. Bij de VH58 zijn de lugs uitgesneden, het zal inderdaad met ruimtegebrek te maken hebben. "Custom made" is deze fiets niet.

'
Plaats reactie