Er is niet meer zo vaak iets te beleven in de openbare fietsenrekken. Je kunt duidelijk merken dat de “leuke” oude fietsen - d.w.z. de fietsen tot ca. 1970 - zeldzaam beginnen te worden in het straatbeeld. Maar soms is er toch nog een pareltje te vinden, zoals onlangs deze:
Als zich iemand afvraagt wat aan deze Union Vederlicht nou zo bijzonder is: de velgen.
Groen met een zwarte middenbies is al vrij apart. Nog vreemder is het feit dat toerfietswielen (Westwood-velg) in een 28”-sportfiets zitten. Dat kan eigenlijk niet kloppen maar de kleur en de “doorleefdheid” van de laklaag op de velgen komen helemaal overeen met die op het frame. En op het frame zitten originele Union-transfers - alles lijkt bij elkaar te horen en te kloppen ...
... ware het niet dat de wielnaven tien jaar ouder zijn dan het frame. Dus toch een aanpassing die misschien al dertig of veertig jaar geleden is gedaan. Op de zadelbuis zit een plakker van een Hilversumse fietsenmaker, die ziet er nieuwer uit dan de fiets. Misschien was hij degene die deze Union in een toerfiets heeft omgetoverd. Ik zou het verhaal achter deze aanpassing wel willen weten.
Groeten,
fietser
.
Januari 2017
Re: Januari 2017
Interessante fiets hoor. De kleur van de zijkanten van de velg lijkt met de frame en spatbordkleur overeen tekomen. Dus kan best origineel zijn geweest. De vraag blijft echter waarom je geen aluminium velgen op de fiets ziet.
Sportief fietsend!
Re: Januari 2017
Het zijn 28 x 1 1/2"-velgen, dus aluminium is niet te verwachten (ook omdat de fiets van eind jaren 60 is en toen de tijd van aluminiumvelgen op stadsfietsen zo'n beetje voorbij was). Maar dit model is nooit voor 28 x 1 1/2" gemaakt, je ziet ook dat de wielen er nét in passen - zo krap werd dat vroeger niet gemaakt. Dat is zeker niet origineel. Des te verwonderlijker dat de kleur op velgen en frame zo goed overeenkomt.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser