Leo met een oude bakfiets
Re: Leo met een oude bakfiets
Bedankt voor de info weer. Dat helpt serieus!
Trapas 18mm op de crank. Vrijdag weer wat tijd om er aan te werken. Eerst maar eens het frame schoonmaken.
Die bladveren zijn echt ernstig weggerot! één kant als losgehaald. Twee stuks echt gebroken, de anderen gaan nog wel even mee. Morgen naar een koetsenbouwer die misschien nog wat heeft liggen ter vervanging.
Dat pakket wat nog in elkaar zit is door de roest zo uitgewaaierd! Gelukkig is de draagplaat en het eerste blad met de schommelarmen nog goed. De stroppen waren voor 3/4 weggerot, sprongen er al af toen ik er naar keek! (wat betekend dat er nog best veel kracht in die veren zit)
groeten,
Leo.
Trapas 18mm op de crank. Vrijdag weer wat tijd om er aan te werken. Eerst maar eens het frame schoonmaken.
Die bladveren zijn echt ernstig weggerot! één kant als losgehaald. Twee stuks echt gebroken, de anderen gaan nog wel even mee. Morgen naar een koetsenbouwer die misschien nog wat heeft liggen ter vervanging.
Dat pakket wat nog in elkaar zit is door de roest zo uitgewaaierd! Gelukkig is de draagplaat en het eerste blad met de schommelarmen nog goed. De stroppen waren voor 3/4 weggerot, sprongen er al af toen ik er naar keek! (wat betekend dat er nog best veel kracht in die veren zit)
groeten,
Leo.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Leo met een oude bakfiets
Oh wow, zo erg ben ik dat nog nooit tegengekomen. Ik heb thuis bladveren van oude handkarren, die minstens een eeuw buiten hebben doorgebracht, en die zijn er nog niet zo erg aan toe.
Ik heb ook eventueel nog bladveren liggen die nog in goede staat verkeren, maar die zijn aan beide einden dubbel gescharnierd, dus die moeten wel omgebouwd worden tot enkel scharnier aan een kant. Zie foto: http://3.bp.blogspot.com/-ovcHfs56sMc/T ... _5669a.jpg
Die zou je gratis mogen afhalen, want die liggen bij mij in de weg.
Ik heb ook eventueel nog bladveren liggen die nog in goede staat verkeren, maar die zijn aan beide einden dubbel gescharnierd, dus die moeten wel omgebouwd worden tot enkel scharnier aan een kant. Zie foto: http://3.bp.blogspot.com/-ovcHfs56sMc/T ... _5669a.jpg
Die zou je gratis mogen afhalen, want die liggen bij mij in de weg.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Leo met een oude bakfiets
Hoi Jeroen,
Dat is een prachtig aanbod! Ik ga morgen eerst, zoals afgesproken, naar die koetsenbouwer. Ik houd je op de hoogte en wellicht maak ik gebruik van je genereuze aanbod.
groeten,
Leo.
Dat is een prachtig aanbod! Ik ga morgen eerst, zoals afgesproken, naar die koetsenbouwer. Ik houd je op de hoogte en wellicht maak ik gebruik van je genereuze aanbod.
groeten,
Leo.
Re: Leo met een oude bakfiets
Hallo weer,
dat belooft een mooi project te worden.
Bladveren: in mijn ervaring kom je al een heel eind als je ze uit elkaar haalt, losse roest wegbikt, en weer in elkaar zet. Zo te lezen is werken met staal geen probleem, dus je komt wel uit. Aangezien bladveren altijd in beweging zijn heeft het weinig zin om ze te schilderen of zelfs in de menie te zetten. Ik zou op zoek gaan naar een of ander oude, mogelijk vanwege milieu-eisen niet meer in de handel verkrijgbare, bitumineuse verfachtige spul, bijvoorbeeld bij een bootwerf of zo. Een ander oplossing zou zijn met lijnolie dan wel gewoon met veel vaseline oid insmeren, en dan met enige regelmaat bijwerken.
Maar als de koetsbouwer een goede tip heeft, dan houdt men zich hier zeker aanbevolen
dat belooft een mooi project te worden.
Bladveren: in mijn ervaring kom je al een heel eind als je ze uit elkaar haalt, losse roest wegbikt, en weer in elkaar zet. Zo te lezen is werken met staal geen probleem, dus je komt wel uit. Aangezien bladveren altijd in beweging zijn heeft het weinig zin om ze te schilderen of zelfs in de menie te zetten. Ik zou op zoek gaan naar een of ander oude, mogelijk vanwege milieu-eisen niet meer in de handel verkrijgbare, bitumineuse verfachtige spul, bijvoorbeeld bij een bootwerf of zo. Een ander oplossing zou zijn met lijnolie dan wel gewoon met veel vaseline oid insmeren, en dan met enige regelmaat bijwerken.
Maar als de koetsbouwer een goede tip heeft, dan houdt men zich hier zeker aanbevolen

Re: Leo met een oude bakfiets
Alle grote onderdelen liggen bij een straal bedrijf. Maakt ook niet uit, er was geen snippertje originele verf meer te bekennen helaas. Ik heb de weggesleten trapascub eruit getikt:
De cub is echt weg!, het frame valt wonderwel mee. Misschien nog bruikbaar ook.
En wat lag er nog in de doos met oude spullen bij de fietsenmaker om de hoek?!
Straks met de veren aan de gang.
Was dat niet coppercoat? Een koperhoudende antifouling. Dat was goed spul! Mocht niet meer vanwege de zware metalen in het water. Maar ik zat aan hammerite te denken, is ook een taai dikke lak. De slijtplekken inderdaad met lijnolie of ouderwets vaseline?
Ik heb nu de cranken in de electrolyse. Net als alle andere kleine onderdelen. Gaat erg goed, roest en lak verdwijnt als de spreekwoordelijke sneeuw voor de zon.
wordt vervolgd.
De cub is echt weg!, het frame valt wonderwel mee. Misschien nog bruikbaar ook.
En wat lag er nog in de doos met oude spullen bij de fietsenmaker om de hoek?!
Straks met de veren aan de gang.
Was dat niet coppercoat? Een koperhoudende antifouling. Dat was goed spul! Mocht niet meer vanwege de zware metalen in het water. Maar ik zat aan hammerite te denken, is ook een taai dikke lak. De slijtplekken inderdaad met lijnolie of ouderwets vaseline?
Ik heb nu de cranken in de electrolyse. Net als alle andere kleine onderdelen. Gaat erg goed, roest en lak verdwijnt als de spreekwoordelijke sneeuw voor de zon.
wordt vervolgd.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Leo met een oude bakfiets
Hammerite werkt absoluut niet op bladveren. Het is te hard, en springt er direct af. Dat heb ik zelf ook ervaren. Je hebt een flexibele lak nodig. Als ik het me goed herinner zijn hiervoor waterdragende lakken beter geschikt.
Mooi dat je een nieuwe cup hebt kunnen vinden.
Mooi dat je een nieuwe cup hebt kunnen vinden.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Leo met een oude bakfiets
Even een update met de vorderingen:
De oude bladveren voor en na. De roest verwijderd, de gebroken veren gelast, de twee bladveren compleet vervangen (uit een andere bladveer pas geslepen)
De opnieuw gespaakte wielen
Ontroest, de gaten dicht gelast (brons) daarna gelakt
Kapotte balhoofd cub en de nieuw vervaardigde vervanger Hier was geen vervanger voor te vinden. Uit een stuk nikkel staal deze cub gedraad. Hij moet nog gehard worden.
Nou dit nog... De konus van het linker wil is gebrasten en de as is de draad compleet van verdwenen. Ook hier geen vervangen voor kunnen vinden. De as wordt opgelast en de konus nieuw gemaakt.
De oude bladveren voor en na. De roest verwijderd, de gebroken veren gelast, de twee bladveren compleet vervangen (uit een andere bladveer pas geslepen)
De opnieuw gespaakte wielen
Ontroest, de gaten dicht gelast (brons) daarna gelakt
Kapotte balhoofd cub en de nieuw vervaardigde vervanger Hier was geen vervanger voor te vinden. Uit een stuk nikkel staal deze cub gedraad. Hij moet nog gehard worden.
Nou dit nog... De konus van het linker wil is gebrasten en de as is de draad compleet van verdwenen. Ook hier geen vervangen voor kunnen vinden. De as wordt opgelast en de konus nieuw gemaakt.
Re: Leo met een oude bakfiets
Ik ben erg onder de indruk moet ik zeggen!
Misschien de bladveren in de bitumen (tektiel)? Of vloek ik nu?
Groeten,
Y.
Misschien de bladveren in de bitumen (tektiel)? Of vloek ik nu?
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Leo met een oude bakfiets
Leo,
Fraai project. Even een tip aangaande de bak; logen indien nog te doen. Dit kan bij een bedrijf in Didam. Heb ik ook gedaan. Volgens mij ben je dan van de houtworm af!
Mocht je de restauratie klaar hebben voor 10 juni? Kom dan naar Gazelle 125 jaar!
Jan
Fraai project. Even een tip aangaande de bak; logen indien nog te doen. Dit kan bij een bedrijf in Didam. Heb ik ook gedaan. Volgens mij ben je dan van de houtworm af!
Mocht je de restauratie klaar hebben voor 10 juni? Kom dan naar Gazelle 125 jaar!
Jan
Re: Leo met een oude bakfiets
die trapas zag er niet zo best uit maar wel een erg leuk project vind ik
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond