Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door de rode »

dat is wel duidelijk ; eer van je werk - 1 klein puntje van kritiek - ik zou deze haakse lamphaak met bevestigingbeugel vervangen voor een gewoon en korter exemplaar waar je de koplamp direct aan kan bevestigen je voorlamp staat nu te hoog en te ver naar voren deze lamp oogt ook wat groot dat bij elkaar geeft een minder sportief uiterlijk als wat deze topfiets zou verdienen ;) ,[ een fijner model zoals b.v van lucia of zo,n aluminium soublitez zou misschien beter bij deze prachtige klassieke sportfiets passen ]
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door Durabo88 »

Beste de Rode,

Ik wilde duidelijk voor een sportief jaren 50 model kiezen, daar de onderdelen vooral uit die periode zijn. Wat betreft de lamphaak; ik kwam niet goed uit met de beugel (stuitnok rem) onder de lamphaak (de boel ging schuin staan t.o.v. elkaar), dus koos ik voor een platte. Misschien is er een langere die daar geen last van zal hebben. Dat zal ik tzt wel een keer uitzoeken. Eigenlijk vond ik die lamphaak ook beter bij de jaren 50 look passen. Ik heb nog een wat kleine Philips koplampje, die ik ook een keer zal passen. Als ik daarbij de lichtbundel wat verder omhoog kan krijgen, doe ik dat.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door Durabo88 »

Laatst een stuk met de fiets door Amsterdam gefietst, maar dat schakelen van het voorblad (suicide shifter) is nog een hele tour in het drukke verkeer. Waarschijnlijk kan ik de fiets beter voor langer ritten over het platteland gebruiken. De maatvoering is trouwens ideaal.

Zoals De Rode al zei, ga ik er een kleiner formaat koplamp op zetten. De lamphaak behoud ik i.v.m. de aansluiting rem en het jaren 50 uiterlijk.
Ik vind het geen optie om de Weinmann 810 rem opnieuw te monteren, alleen omdat de lamphaak moet passen. De remmerij moet een set zijn, net als de verlichting (koplamp + dynamo). Andere optie is geheel zonder lamphaak en zo'n dynamo-koplampcombi van bijv. Soubitez te monteren. Dan moet ik de lamphaak verwijderen en één of twee spacers plaatsen. :o Mwa. :|

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door Durabo88 »

Inmiddels al een wat kleiner model Philips koplamp erop gezet, die paste beter inderdaad. :)
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door Durabo88 »

Verdikkie, soms wordt je door schade en schande wijzer. Bij enkele van mijn fietsen is iets met de bekabeling misgegaan. Ik ging ervan uit dat moderne niet samendrukbare derailleurkabel het schakelen van mijn oude derailleur zou verbeteren. Dat leek aanvankelijk ook zo te zijn. Maar nu blijkt de zware kracht die de binnenkabel op de buitenkabel uitoefend de lineaire vezels door het kabeloogje naar buiten te drukken. Bij een flinke moderne Sturmey naaf gebeurt dit gek genoeg helemaal niet. Dus misschien is het gat bij het kabelnokje te groot? In ieder geval zal ik deze buitenkabels maar door remkabel met spiraaldraad gaan vervangen.
Jammer.
Net gaf iemand op Facebook aan dat ik met gedraaide kabelhoedjes moet werken, wik ik dit probleem niet krijgen. De meeste hoedjes zijn tegenwoordig in een matrijs geperst en gestanst. Zijn die gedraaide hoedjes nog leverbaar en zo ja waar?

Wel leuk was dat ik onlangs rode spiekapjes voor op de cranks op Marktplaats vond, echt iets voor bij deze fiets.
Bijlagen
S5001171.JPG
S5001171.JPG (239.17 KiB) 6961 keer bekeken
S5001172.JPG
S5001172.JPG (267.17 KiB) 6961 keer bekeken
S5001168.JPG
S5001168.JPG (250.32 KiB) 6961 keer bekeken
S5001166.JPG
S5001166.JPG (251.56 KiB) 6961 keer bekeken
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door berkers41 »

Rooie spiekapjes: PRADA's? :D :D
Top!
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door de rode »

weer een heel mooie fiets maar... sorry voor de kritiek ; je achterspatbord loopt niet mooi met de ronding van het achterwiel mee maar dat komt waarschijnlijk door je bagagedrager die het spatbord vervormd zou dit model er wel van oorsprong op hebben gezeten ? en toch nog even over die banden ; waarom kies je niet voor een paar mooie nos tijd-correcte banden deze hebben echt zo,n grof mountainbike profiel
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door Durabo88 »

Beste de rode,

Even een antwoord op je kritiek. T.z.t. zal ik eens kijken of ik nog wat aan het spatbord kan doen, anders laat ik het zo. De grove banden waren op dat moment de enige in die tweekleur, die ik in de maat 37-622 in de handel kon vinden. Nu kan ik ze inmiddels ook uitrusten met minder grove en qua kleur nog beter uitkomende Michelin World Tour 35-622 banden. Als ik een fiets restaureer laat ik 'm niet eerst een jaar op z'n velgen staan tot ik eindelijk banden heb gevonden. Dat duurt me te lang en ik ben met een compromis redelijk tevreden.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Joco jaren 60 frame voor jaren 50 onderdelen

Bericht door de rode »

hij is prachtig hoor ! vooral de kleurstelling is zeer geslaagd !
Plaats reactie